ratelend geluid af en toe van onder motorkap

Gestart door Steggen, 24-06-2007 11:22:35

Vorige topic - Volgende topic

Steggen

Hoi allemaal!
Ik heb sinds twee weken een 850 estate van 1994. 2,4 liter benzine.
Af en toe hoor ik, vooral bij het nemen van een bocht in lage snelheid, een raar geluid. Het maakt een geluid alsof er een pomp of compressor wordt aangezet (wat boormachine-geluid) en een seconde of 2-3 weer uit gaat. Als het geluid er is is het constant, en het geluid is altijd het zelfde. Het geluid komt onregelmatig voor. Het is niet de ABS-zelftest die bij 30 km/uur plaatsvindt. Er branden geen waarschuwingslampjes en de auto heeft 295.000 km op de teller. Het heeft niets met de koppeling te maken denk ik, want het geluid komt ook voor wanneer het koppelingspedaal niet ingetrapt is.
Iemand die een idee heeft over waar dat geluid vandaan kan komen?

Marc O.

Hoe staat het met het olieniveau voor de stuurbekrachtiging?

Trouwens, stel je ook even voor in het daarvoor bestemde topic. Anyway, welkom alvast!
...The Nile isn't just a river in Africa...

Steggen

Het olieniveau van de stuurbekrachtiging is prima! Ik heb me nu even voorgesteld in het topic dat daarvoor dient  :)

elianmars

Als je het rechtsvoor hoort, gebruik dan eens de -knop en typ "vogeltje" in.

Ik vermoed dat het de kachelaanjager is.

Steggen

Het zou kunnen de kachelaanjager zijn. Het is een tamelijk luid RRRRRRR geluid. De aanjager werkt ook niet op stand 4, maar dat zou aan een zekering of een slecht contact kunnen liggen heb ik hier op het forum gelezen.
Het is niet gemakkelijk om te lokaliseren van waar het geluid komt omdat het telkens maar ten hoogste een paar seconden duurt. Het leek voor mij eigenlijk van de linkerkant te komen, maar heel zeker ben ik niet.

kyro

in bochten, zowel naar links als rechts ?

Steggen

Ik heb nog niet zo veel met de auto gereden, maar ik denk zo wel links als rechts ja. Als ik wat meer gereden heb kan ik hier een beter antwoord op geven. Maar het komt heel toevallig voor, dus ik kan het geluid niet met opzet laten te voorschijn komen. Op een rit door de stad van ca 10 minuten komt het 1-2 keer voor.

M a r c

wiellager?

of zitten je wielbouten gewoon los  ;)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Snellebaksteen

Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Steggen

Ik ben met de auto naar de garage geweest. De oorzaak is de linker homokineet. Die is kapot en moet vervangen worden. In het Noors heet het onderdeel "drivledd" of ook "drivknute", wat letterlijk vertaald iets van "aandrijfknoop" is. Ik kan niet zo veel van autotechniek, maar ik vermoed dat dat hetzelfde is als "homokineet".
Dinsdag wordt het gerepareerd. Ook de remmen op de achterwielen moeten vervangen worden. Een dure rekening, maar het moet gebeurd worden.