Dakraam weigert dienst -- OPGELOST

Gestart door Jur, 01-07-2007 13:52:28

Vorige topic - Volgende topic

Jur

Na een defecte airco was het heel prettig een schuif/kantel dak te hebben. Echter nu geeft deze er ook de brui aan. (Hij ging ineens niet meer open)

Ik heb een achteraf geplaatst raam want mijn schakelaar zit in het dak. Het betreft een Hollandia dakraam.

Ik heb het motortje eruit gehaald en op spanning gezet. Deze draait zowel linksom als rechtsom. Er is ook een zwart regelkastje ik heb hier alle signalen doorgemeten en kom tot de conclusie dat alles spanning krijgt zoals je zou verwachten:
12V+, Massa, Impuls van CV (raam sluit dan automatisch) en beide signalen van de schakelaar (12V+).

Het enige waar het kastje geen signaal geeft is de aansturing naar de motor. Voor de hand ligt dat het kastje defect zou zijn. Echter heb ik bij het demontage bedrijf twee ander kastjes(zelfde behuizing, andere opdruk) getest. Dit mocht niet baten. Mijn eigen kastje klikt soms wel zacht als ik de schakelaar indruk. Ik heb ten einde raad de regelkast maar open
geboord, een en ander werkt met optische sensoren. Deze bij behorende ledjes lijken allemaal te werken.
Ik heb ook het dakraam eens van zijn gesloten positie gehaald via de handbediening (nee dit is geen practisch alternatief) maar ook als het raam bijvoorbeeld half open/dicht is reageert de regelkast niet. Ik heb zelf het idee dat het iets met het tandwieltje te maken heeft wat zich onder het kastje bevind en wordt aangedreven door het mechanisme voor het openen en sluiten.

Heeft iemand iets meer kennis van deze dakramen dan wat ik nu al heb bekeken?

Jurjen

Zoek opties: zonnedak  ; kanteldak ; dakraam ; schuifdak ; open dak; Hollandia; Vermeulen  ::)

-D©©©L-

Jur

Citaat van: -D©©©L- op 01-07-2007 13:55:17
http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=7956.0

zoek woorden: "hollandia"  ;) ;D

Been there, done that. Ik heb dat allemaal al gelezen.

Ik krijg al mijn signalen binnen dus ik verwacht geen probleem met een zekering/massa. Ik heb het idee dat ik nu net zoveel weet als de inbouwers waar ik ook al naar info gevraagd heb. :eusa_boohoo:

rody

hoe oud is het dakraam?

heb je al een tik op de aandrijfmotor gegeven?

misschien zijn de koolborstels versleten, denk maar aan een defecte boormachine etc.

Jur

Citaat van: rody op 01-07-2007 14:06:17
hoe oud is het dakraam?

heb je al een tik op de aandrijfmotor gegeven?

misschien zijn de koolborstels versleten, denk maar aan een defecte boormachine etc.

CiteerIk heb het motortje eruit gehaald en op spanning gezet. Deze draait zowel linksom als rechtsom.
8)

Ik denk dat het dak raam een jaar of 12 is. Het zal wel ingebouwd zijn bij de levering van de auto 461.000 kilometer geleden.

rody

dat het motortje onbelast draait wil nog niet zeggen dat deze ok is. kun je het motortje anders eens rechtstreeks voeden via een accu?

Jur

Citaat van: rody op 01-07-2007 14:11:05
dat het motortje onbelast draait wil nog niet zeggen dat deze ok is. kun je het motortje anders eens rechtstreeks voeden via een accu?

Dat zou ik wel eens kunnen proberen, maar ik vindt het zo vreemd dat het regelkastje geen spanning afgeeft richting de motor.

Jur

Opgelost! :eusa_dance:

Met dank aan de fantastische hulp van de heren van AUTORAS groep in Nieuwegein(Officieel Webasto service /verkooppunt) functioneert mijn dakraam weer! En dat 12 uur voordat ik op vakantie ging.

Het probleem: Een vervuilde zekering/contact direct bij de accu. Deze gaf wel genoeg spanning om te kunnen meten maar niet om de motor nog aan te kunnen sturen.

In elke geval kan ik nu weer het raam gebruiken en ga ik in mijn vakantie maar het hemeltje er weer in maken.

Nog bedankt voor het medenken!

Jurjen