vreemde storing 850 R

Gestart door Mjölnir, 04-07-2007 14:02:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Mjölnir

Beste mensen,

Ik heb nu een paar weken een volvo 850 R (LPG - Prins VSI) in mijn bezit, maar nu heb ik toch een (kleine ?) storing.

Ik heb al het forum helemaal afgespeurd, maar nog niet een antwoord kunnen vinden. Wat is het geval:
Afgelopen maandag avond, sta ik na een korte rit van ca. 15 km. stationair draaiend even te wachten (op gas). Opeens gaat het lampje van het motormanagement branden (oranje met groen labda teken). Kort daarna flitsten ook de oranje lampen van Tracs en ABS aan. Auto toch even uitgezet en weer gestart. Aan de auto was verder niks te merken (ik ben niet verder gegaan dan 3000 tpm) en ik ben rustig naar huis gereden (op benzine, lampen bleven branden). Auto uitgezet en niet meer naar gekeken.
Dinsdag (gisteren) druk aan het speuren geslagen. Omdat ik OBDII heb kan ik niet zelf de storingen uitlezen >:(
Rigoreus heb ik eerst maar eens de min-pool van de accu losgemaakt en ruim een halfuurtje laten bengelen. Alles weer aangesloten en starten. De lampen van Tracs en ABS blijven uit alleen lamp van motormngmnt blijft branden. Toch maar voorzichtig een stukje gaan rijden (weer niet boven 3000 tpm, wat gaat de wereld dan rustig aan je voorbij). Na +/- 15 km weer even langs de kant gezet en stationair laten draaien, 2 a 3 min. Jawel de lampjes van ABS en Tracs flitsen ook weer aan.
Terug naar huis, parkeren en balen .... :( :( :'( :-\

Het enige wat ik gedaan heb, maandag middag is het plaasten van een andere (nieuwe) accu. Zou dat er mee te maken kunnen hebben? Ik heb de oude accu ingeleverd en een nieuwe meegekregen (12V 55 Ah).
Wat ook niet klopt is het feit dat de auto nu niet meer na x-minuten op slot springt ... dat was eerst wel zo.

Ik wil graag de vacuum slangetjes gaan controleren, maar ik kon geen foto's vinden van waar de slangetjes precies zitten. Ik begreep dat er één zit onder de brandstofrail. Omdat bij mij ook nog de LPG boven op de motor is geschroefd is het niet mogelijk om zonder demontage onder de rail te kijken.

Kan iemand mij een paar tips geven met eventueel wat foto's?
Alvast bedankt.


Maarten a.k.a. Mjölnir

PS. binnenkort naar de dealer om te resetten.
met vriendelijke groeten / Med Vänliga Hälsningar

Maarten a.k.a. Mjölnir

Ludo

Citaat van: Mjölnir op 04-07-2007 14:02:51
Kan iemand mij een paar tips geven met eventueel wat foto's?

motor laten draaien en goed luisteren.
je hoeft niet persé te zien waar een lekkage is, áls er al een is, hoor je dat ook.

Mjölnir

Nou, ik ben gisteren avond eens goed gaan luisteren en speuren, maar geen lekkende slangetjes kunnen vinden.
Alle stekkers na gelopen en alles zit goed vast.
De stekker van de sensor in de DP lag los, maar dat is volgens mij ook de bedoeling ivm LPG.
Ik heb sterk het vermoeden dat het toch ook iets te maken heeft met het plaatsen van een nieuwe accu. Ik denk dat ik toch eerst de min heb aangesloten en daarna de plus. Volgens mij zou het precies andersom moeten, maar vraag me niet waarom.
Eerst maar eens naar de dealer om te laten uitlezen en resetten.

gr.

Maarten a.k.a. Mjölnir
met vriendelijke groeten / Med Vänliga Hälsningar

Maarten a.k.a. Mjölnir

-D©©©L-

Citaat van: Mjölnir op 06-07-2007 07:55:20
De stekker van de sensor in de DP lag los, maar dat is volgens mij ook de bedoeling ivm LPG.

Stekker van de Lambda sonde bedoel je ?

Mjölnir

Citaat van: -D©©©L- op 06-07-2007 08:06:51
Citaat van: Mjölnir op 06-07-2007 07:55:20
De stekker van de sensor in de DP lag los, maar dat is volgens mij ook de bedoeling ivm LPG.

Stekker van de Lambda sonde bedoel je ?

Ja, volgens mij is dat inderdaad de stekker van de lambda sonde. Overigens vond ik het wel vreemd dat ik geen contra stekker heb kunnen vinden  ???  Wel heb ik een paar "losse" draadjes gevonden. Ik vermoed dat daar een stekker aan heeft gezeten. Hoe dan ook, sensor zit in de down pipe en stekker van sensor hangt los. Dit is, volgens mij, normaal voor een auto op gas.
Ik zit er toch aan te denken om alle slangetje te vervangen.


gr.

Maarten
a.k.a. Mjölnir
met vriendelijke groeten / Med Vänliga Hälsningar

Maarten a.k.a. Mjölnir

-D©©©L-

#5
Citaat van: Mjölnir op 06-07-2007 08:16:07
Ja, volgens mij is dat inderdaad de stekker van de lambda sonde. Overigens vond ik het wel vreemd dat ik geen contra stekker heb kunnen vinden  ???  Wel heb ik een paar "losse" draadjes gevonden. Ik vermoed dat daar een stekker aan heeft gezeten. Hoe dan ook, sensor zit in de down pipe en stekker van sensor hangt los. Dit is, volgens mij, normaal voor een auto op gas.
Ik zit er toch aan te denken om alle slangetje te vervangen.
Ik ben wel benieuwd waarom je dit normaal vind voor een LPG-G3 auto ?
Slangetjes vervangen kan idd handig zijn (als dat nog niet gedaan is).

Hoe oud is die gas installatie ?

Mjölnir

Citaat van: -D©©©L- op 06-07-2007 08:18:56
Ik ben wel benieuwd waarom je dit normaal vind voor een LPG-G3 auto ?
Slangetjes vervangen kan idd handig zijn (als dat nog niet gedaan is).

Hoe oud is die gas installatie ?

Ik heb dat te horen gekregen van een gas-installateur. Het verhaal was dat het iets te maken had met storingen op deze sensor als je op gas rijdt.
De installatie is geplaatst eind 2005. Van de vorige eigenaar heb ik een kopie van de aankoopnota. Het is een Prins VSI installatie. Ook heb ik nog een Duits controle certificaat van 25 mei jl. In Duistland krijgt een gas-installatie ieder jaar een keuring, tegelijk met de Duitse APK.

gr.
Maarten
a.k.a. Mjölnir
met vriendelijke groeten / Med Vänliga Hälsningar

Maarten a.k.a. Mjölnir

-D©©©L-

Citaat van: Mjölnir op 06-07-2007 08:51:57
Ik heb dat te horen gekregen van een gas-installateur. Het verhaal was dat het iets te maken had met storingen op deze sensor als je op gas rijdt.

Tegen Lambda sonde meldingen helpt het blijbaar niet.
Helemaal rechts op het plaatje, de lambda sonde:


pagina 4

Welke gas-installateur is dat geweest ? Heeft ie zelf gekeken of is het een telefonisch verhaal geweest ?
Formeel is je huidige situatie gewoon APK afkeur.

Mjölnir

Heb ik inderdaad te horen gekregen via telefoon. De installateur die ik heb gesproken was overigens een vialle fan en een prins hater .... Ik kreeg iets te makkelijk de reactie "dat spul van prins vind ik helemaal niets" ...
Ik ga zeker ook nog even contact opnemen met een andere installateur die wel goed bekend is met prins.

Als ik het plaatje bekijk dan zou de sensor toch aangesloten moeten zijn op de VSI computer, maar ik zie ook een "los eindje".

Overigens was de keuring geen probleem. Bij de RDW (ivm invoer) ging de wagen probleemloos door de keuring. Er is uitgebreid gekeken en ik neem aan dat ze ook de losse stekker hebben gezien (tenzij die toen wel vast zat ....).
Metingen waren ook goed.

grrrr.
Maarten a.k.a. Mjölnir
met vriendelijke groeten / Med Vänliga Hälsningar

Maarten a.k.a. Mjölnir

Ludo

je hebt wel degelijk de lambdasonde nodig.
het systeem werkt volledig geïntegreerd met de benzine ecu.
hoe rij je nu op benzine dan?.
en hoe dacht je G3 verkregen te hebben?.

Mjölnir

Ja, ik vind het ook wel vreemd nu ik er over na zit te denken.
Volgens mij moet die stekker gewoon vast zitten.
Ik ga nog een speuren, want het is wel vreemd dat ik geen contra stekker heb kunnen vinden.

grrr.

Maarten a.k.a. Mjölnir
met vriendelijke groeten / Med Vänliga Hälsningar

Maarten a.k.a. Mjölnir

mehn

De contrastekker zit vrij hoog, onder de ABS controller, thv de turbo.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Ludo

Citaat van: Mjölnir op 06-07-2007 10:23:26
Ja, ik vind het ook wel vreemd nu ik er over na zit te denken.

als je op het plaatje van Marco klikt, staat het zelfs in de folder.

Citeergeintegreerd met het motor manegment systeem.
EOBD compatibel(geen simulatie lambda signalen).

thuur

Citaat van: Mjölnir op 06-07-2007 07:55:20
Ik heb sterk het vermoeden dat het toch ook iets te maken heeft met het plaatsen van een nieuwe accu. Ik denk dat ik toch eerst de min heb aangesloten en daarna de plus. Volgens mij zou het precies andersom moeten, maar vraag me niet waarom.
Eerst maar eens naar de dealer om te laten uitlezen en resetten.

Inderdaad uitlezen (en opschrijven!) en resetten, in afwachting of ze terugkomen.

Als de ABS en TRACS lampjes aan'flitsen' kun je nog proberen om heel voorzichtig de contactsleutel ietsjes terug te draaien, zonder de motor uit te zetten. Kan ook speling op het contactslot zijn nl.

De lambda moet gewoon aangesloten zijn, maar dat had je inmiddels al begrepen ;)


Gr 8)

Mjölnir

To All,

Hartelijk dank voor alle info!
Ik weet wat ik moet doen.

@thuur: dat met die contactsleutel zal ik ook eens proberen als na de reset de lampjes weer mochten aanflitsen.


grrr.

Maarten a.k.a. Mjölnir
met vriendelijke groeten / Med Vänliga Hälsningar

Maarten a.k.a. Mjölnir