Instrumentenverlichting doet helemaal niets! P.s. Zekering is okay.

Gestart door CharlieFox, 24-06-2007 14:31:00

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

De auto heb ik sinds ruim 2 weken (zie topic voorstellen) en er zijn / komen hier en daar toch wel wat puntjes naar voren. O.a. een niet werkend instrumentenverlichting, heel irritant! Ik kan in het donker niet eens zien hoe hard ik rijd! Moet ik echt doen op gehoor / gevoel of ff de binnenverlichting aanzetten.

Niets doet het, alles is uit. En dat in alle standen van de lichtschakelaar. En ja, de zekering is heel. Ook de zekeringenkast ondergespoten met electrospray. Lampjes zijn niet stuk. NL: Als ik de lichtschakelaar van stand 0 naar de middenstand draai (contactschakelaar staat dan in stand 1) dan flitst de instrumentverlichting heel even aan, nog geen halve seconde schat ik. Vervolgens weer alles zwart. Dit kan ik een paar keer herhalen en dan doen ze het helemaal niet meer. Paar flinke klappen op het dashbord helpt ook niet.

Zeer wrs een (irritante) storing die ik zal moeten uitbesteden, maar wie weet, zijn er slimmerikken die wellicht een idee hebben? Ben benieuwd.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

rody

CharlieFox

Citaat van: rody op 24-06-2007 14:34:03
dimmer v.d dashboard verlichting misschien stuk?
Wist niet eens dat zo'n ding er in zat. Gelijk de manual er bij genomen en naar de auto gelopen. Idd zo'n schuifgeval. Ik blij, mss was dat het wel, echter helaas ... Valt me wel op dat het schuifje vrij makkelijk gaat, weet niet of dat zwaarder moet schuiven. Maar idd, hij kan natuurlijk electrisch stuk zijn, maar hoe check ik dat?
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

rody

je zult dan de dimmer uit moeten bouwen en de 2 draden even moeten overbruggen.

tenminste dat was toen op de citr. xm de oplossing.

heb je het probleem altijd al gehad of na inbouw autoradio of iets derg.

Emiel

Ik had ook uitvallen van de dashboardverlichting na een x aantal seconden. Bij mij was de bedrading onder de tunnelconsole van de schakelaarverlichting ontdaan van isolatie, waardoor ie kortsluiting maakte.

Draden van de dimmer zou ik niet doorlussen, heb er veel rook (en werk) aan overgehouden...

Probeer eerst ns de dimmer met iemand te wisselen.

CharlieFox

Dank voor de tips weer (waarom kom ik daar zelf nou niet op ...). Zojuist (en dat om 7u 's morgens, ben er ongetwijfeld veel mee bezig in ut hoof) de VADIS erop nageslagen hoe je zo'n dimmer eruit haalt. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik er nog niet onder gedoken ben. Ik ben iemand van eerst voorbereiden/lezen en dan doen. Nog niets gevonden. Search op dimmer gaf niets. Vanavond maar even in de auto liggen.

Of heeft iemand dit al eens gedaan? (instr. verl. dimmer uitgebouwd?)

CharlieFox

Rody: Bingo! :eusa_dance: Hij doet het weer! (instrumentverlichting). Was idd een defecte dimmer. Bij ES vandaag eentje uit een slopertje gehaald. BTW: Zo'n dimmer zit gewoon simpel ingeklemd in het dashboard met aan weerskanten zo'n glimmend verenstalen clipje. Met een dunne schroevendraaier aan de zijkant wrikken wip je 'm er zo uit. En er zitten niet 2 draden, maar liefst 5 op. Wel op een stekkertje gelukkig.