motorolie volvo v70 2.5 5 cilinder benzine

Gestart door chrisss, 21-07-2007 17:41:14

Vorige topic - Volgende topic

chrisss

Hallo Leden,

Kan iemand me vertellen wat voor mororolie erin mijn volvo v70 2.5 benzine moet?
Ik ga morgen op vakantie, dus ik hoop dat iemand me snel van een antwoord kan voorzien. Ik heb begrepen dat er allerlei types olie enzo zijn. Snap er dus niks van.
Ik heb 'm nu bij de garage laten bijvullen, maar die zei wel dat je om de 2.000 km wel een litertje erbij moet doen, maar ben vergeten te vragen welke, want dan koop ik dit morgen bij een tankstation.
alvast bedankt
chris

Jeroentjuh

Gewoon een goed merk 5w40, en niet zomaar om de 2.000km ern een liter bij gooien hè, wel eerst netjes peilen......

Marc O.

Idd, om de 2000km een liter erbij lijkt me erg overdreven. Zowiezo eerst pijlen voordat je er iets bij doet. Denk erom: beter een oliepeil dat net iets boven min. ligt dan boven max. Dus nooit teveel olie erbij gooien. Prettige vakantie.
...The Nile isn't just a river in Africa...

chrisss

bedankt voor de reacties, dus ik kan gewoon bij een tankstation om olie van het type 5w40 vragen/?

mehn

Citaat van: chrisss op 22-07-2007 10:16:26
dus ik kan gewoon bij een tankstation om olie van het type 5w40 vragen/?

Als je veel te veel wilt betalen kan dat. Ik zou naar een automaterialenzaak gaan ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

850blues

Misschien heb je al gekeken, maar zo niet: aan de zijkant van het dashbord (bestuurderszijde) zit een plastikhoudertje (bij mijn 850 i.i.g. wel). Hierin wordt door de garage - als het goed is - na iedere beurt een kaartje gedaan waarop o.a. staat aangegeven welke olie er is gebruikt. ;)

Om op je vraag terug te komen: zo lang je niet weet welk type olie op het blok zit eerst even de garage bellen en vragen wat deze heeft gebruikt en vervolgens gewoon bij een willekeurige pomp/automaterialenzaak/garage/supermarkt (-> in Frankrijk volgens mij mogelijk) dat type olie kopen om bij te vullen.
't Merk maakt volgens mij niet zoveel uit. Lees voor de mengbaarheid van de verschillende typen olie het olie-topic maar eens door.

NB1: lekt er geen olie langs je oliefilter. Als deze niet goed vast is gedraaid - bij mij eens het geval geweest - dan lekt er aardig wat weg.
NB2: als de auto eerst alleen maar korte stukjes - zeg < 25 km - heeft gereden kan het lijken of deze na een langere rit veel olie verbruikt. Hoeft niet het geval te zijn. Kan komen doordat het vocht uit de olie is verdampt en daardoor het peil is gezakt.
NB3: niet meer dan 3/4 boven het min. bijvullen. Bij veel roffels verdwijnt het laatste kwart meestal binnen een paar 100 km. 'k Spreek uit ervaring

edit: aangepast n.a.v. post Ludo  8)
2016 => ....         | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016 | 854 2.5 10v '96                  | 118dkm --> 249dkm

Ludo

Citaat van: 850blues op 22-07-2007 11:58:30
Om op je vraag terug te komen: zo lang je niet weet welk type olie op het blok zit, gewoon bij een willekeurige pomp/automaterialenzaak/garage/supermarkt (-> in Frankrijk volgens mij mogelijk) een 5w40 of een 10w40 kopen om bij te vullen.
Als ik mij goed herinner - in het olie-topic gelezen te hebben - zou het mengen van een 1l. 10w40 met een 5w40 (en omgekeerd) op zich geen kwaad kunnen.

en als de dealer nu een 5w30 gebruikt, mag je dat ook mengen met een 5w40 of 10w40?.

850blues

@ Ludo: terecht dat je die vraag stelt. Niet aan gedacht dat dealers tegenwoordig ook 5w30 gebruiken (op auto's die al 8 jaar en ouder zijn).
Of die olie gemengd kan worden met een 5w40/10w40 weet ik niet. Is daar dan nog geen topic aangewijd? :eusa_think: 
Om misverstand te voorkomen zal ik mijn post wel even veranderen.
8)
2016 => ....         | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016 | 854 2.5 10v '96                  | 118dkm --> 249dkm