optimale settings chip-setup

Gestart door s©ub@, 28-05-2003 12:59:06

Vorige topic - Volgende topic

Ramon

Johann,

Je komt zelf ook met die 1,3 bar grens.

Daarom mijn pleidooi voor een chip, 16T, en 3 inch DP, zonder kat op 1 bar, als veilige weg !

Ik weet dat je met een 18T en 19 T nog veel meer kan doen, maar dat is het nu net: andere intercooler, management etc.... kortom je moet veel meer gaan aanpassen.

Ramon ;D

Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

Ramon

Tom,

Een gele banaan met lange tenen ??? ;D

Als jij de indruk hebt, dat ik denk dat je een leek bent is dat heel vervelend voor je,  maar die bedoeling heb ik dus NIET gehad  ;D

Al kom je me met 3 bar voorbij blazen !!!  

Ramon  ;D

gelebanaan

Citaat van: Ramon op 03-06-2003 18:36:43
Een gele banaan met lange tenen ??? ;D

Nee hoor, er moet heel wat meer gebeuren wil je mijn op m'n tenen staan.  ;)

Marc 0101.001

Citaat van: Ramon op 03-06-2003 17:44:07
Marc, als je het hebt over het feit dat jouw motor pas "direct" stuk ging bij 1.8 bar, is dat iets anders dan levensduur van een paar ton, die je m.i met een "standaard" draaiend gedeelte op 1.3 bar niet gaat halen !!!!

Een iets minder getunede motor, die ook goed  wordt bereden blijft gewoon langer "heel" dan een goed bereden "heftig" getunede  ;D.

Hoezeer ik jouw argumentatie ook begrijp, de praktijk laat zien dat de 850 motoren veeeel sterker zijn dan jij hier doet voorkomen. Mijn vorige blok waarmee ik ook gewoon altijd 1,3 bar haalde vertoonde voordat de druk eenmalig naar 1,83 bar schoot absoluut geen problemen, het had inmiddels toch ook al 180.000 kms gereden! Geen olieverbruik en nog steeds een 321pk bij de laatste rollenbankmeting..... Als je ook hoorde hoe mooi dat blok liep. Daar komt bij dat je niet iedere dag continu aan het planken bent. Met 1,3 bar zit je overigens tijdens warme dagen wel aan (of over) de grens van wat de intercooler eigenlijk aankan. Met erg warme dagen gaat bij mij de druk dan ook op max. 1 bar, kijk dat is dan weer het mooie van een electronische boostcontroller. Toegegeven: in de handen van een leek is het gevaarlijk speelgoed. Daarom verkoop ik ze zelf ook niet.  :)

Johann

Citaat van: Ramon op 03-06-2003 18:20:14
Johann,

Je komt zelf ook met die 1,3 bar grens.

Daarom mijn pleidooi voor een chip, 16T, en 3 inch DP, zonder kat op 1 bar, als veilige weg !

Ramon ;D

Ik zit al een tijdje naar deze stelling te kijken en ik vraag mij werkelijk af wat die DP zonder kat daar nu moet.
Een 16T op 1 bar kan makkelijk met een standaard DP draaien.
Als je echt aan die 1 bar vast blijft hangen dan zul je echt weinig verschil merken of er nu wel of geen kat tussen zit als de chip is afgesteld naar jouw wensen.
Zo niet dan zal de 16T zonder kat er echt verschrikkelijk hard in knallen bij ~2400 toeren.
Die verschrikkelijk douw bij gas intrappen is leuk maar zodra je wat langer met het tuning gebeuren bezig bent kom je er wel achter dat een "andere" opzet toch beter werkt.
Uiteindelijk merk je dat je meer bezig bent met gaspedaal liften dan planken en dan ga je toch zoeken naar wegen op meer grip te creeren en in sommige gevallen blijkt dan dat minder beter is.
Uit kosten overweging kan ik mij een katloze DP tov een met racekat voorstellen maar daar heb je het dan ook mee gehad.
Een DP met racekat is duur en voor de vermogens die jij er uit wilt halen, ~265-275 PK schat ik,  is deze heel erg ruim bemeten.
Ik denk dan ook dat je met zo'n opzet beter bij 2,5" kunt blijven.

Voor korte "stints" heb je bij 1 bar ook echt geen "dure DP zonder kat" (lees stuk pijp voor veel) nodig.
In dat geval kun je beter op de sloop gaan zoeken naar een jonge gebruikte 16T van 1999 of nieuwer, schuine flens,  met bijbehorende DP met kat.
Deze nieuwere standaard DP's zijn efficienter in vergelijking tot de oudere modellen en relatief goedkoop.
Van een C70 past zo onder een 850, van een S60 of P26V70 zul je  een verloop pijp voor moeten maken.
Pluspunt is ook dat je voor de APK het spul er gewoon onder kunt laten zitten.
Bij continue planken boven de 200-220 en lange doorhalen van onder uit de toeren tot na de begrenzer dag in dag uit is een grote DP aan te raden.

Ramon

De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik zelf dus voor een turbo vervanging sta.
Die 16T kan net iets meer dan een 15G. Verschil in kostprijs is verwaarloosbaar. Vandaar het 16 T verhaal.

Ik ben een beetje huiverig voor een 2e hands turbo...... heb er 2 keer (1 maal eigen kosten) een slechte ervaringen meegehad. :-[

Een nieuwer type downpipe met kat zou ook een optie kunnen zijn. Blijkt dat ik dus te weinig weet van de uitwisselbaarheid en verschillen in de Volvo modellen onderling. ::  Ik kan altijd eens informeren wat ze voor die DP's vragen.

Op die schop in je rug zit ik niet echt te wachten. Een kennis heeft zijn gechipte T5 met katloze DP, die dit dus ook gruwelijk had, zijn turbodruk naar ongeveer 1 bar laten terugbrengen.  
Die auto rijdt nu echt lekker, niet piekerig. Er blijft echter wel een groot verschil tussen een chip met een standaard 2.5 inch DP met kat  t.o.v. de 3 inch katloze variant.

Verder had ik het idee om een lege kat met een 3 inch pijp te "doorboren" en bij de apk na flink gassen direct de CO meting te laten doen....... (Gaat vaker goed  ;D)

Ik blijf mijn bedenkingen houden bij de EBC's. Het gaat gewoon vaker fout omdat veel mensen toch meer en harder willen. Die EBC geeft je die mogelijkheid om de veiligheden te omzeilen en grenzen op te zoeken.

Waardoor kwam jij immers op die 1.8 bar uit, toch door je EBC Marc ?  

Ik bedoel dit niet lullig, maar door deze piekdruk plofte wel je motor, zonder EBC had je nog gereden met je oude motor... - tenzij er een andere oorzaak voor die 1.8 bar was.

Ramon ;D

Marc 0101.001

Citaat van: Ramon op 04-06-2003 01:44:28
Waardoor kwam jij immers op die 1.8 bar uit, toch door je EBC Marc ?  

Klopt, foutje gemaakt met de instelling van de scramble-boost (tijdelijke overboost)..... Ook de slang naar de wg-actuator bleek zijn beste tijd gehad te hebben (ingedroogd en scheurtjes) waardoor de wg-actuator veeel te laat reageerde. Dat is dus inderdaad gevaarlijk, vandaar ook dat ik ze niet verkoop, teveel risico in onkundige handen. Maar eenmaal goed ingesteld kun je kiezen uit 4 standen en dat is wel erg prettig. Check dus ook regelmatig de toestand van de slangetje aan de solenoid en wg-actuator!! Als die slang klapt wanneer je bij 2500 tpm plankgas geeft heb je ook een probleem. Ik heb nu wel een mooie 'nieuwe' motor met weinig kms en ook nog een nieuwere versie met versterkt onderblok, al met al ben ik toch blij  :D

Ramon

Marc,

Een versterkt onderblok, dat klinkt goed!

Weet jij precies wat de wijzigingen zijn geweest ?

(lagers/krukas of de wanden van het blok en vanaf wanneer zijn deze wijzigingen doorgevoerd?)

Het slangen verhaal heb ik ook al vaker gehoord. Ik ga voor de zekerheid al de slangetjes vernieuwen.

Bij een nieuwe/ruil turbo zit toch ook meteen een nieuwe wastegate actuator ?

Ramon

Marc 0101.001

B5234T3; wanden schijnen verstevigd te zijn. Krukas e.d. is hetzelfde, wellicht dat de lagers wel anders zijn.

Bij een originele ruil-turbo zit inderdaad altijd een nieuwe wg-actuator. Deze is uiteraard qua type wel afgestemd op de originele turbodruk. Eigenlijk zou je dus naar een zwaarder type moeten. In jouw geval (met max. druk van 1 bar) zou ik de 275/60 monteren, hoogstwaarschijnlijk zit er op een 16T een 216/50 of 216/80 actuator.

Ramon

Marc,

Heb jij een prijs indicatie voor een 16T (nieuw - revisie)

Ik krijg namelijk heel veel verschillende prijzen door.

Duitsland lijkt al helemaal niet interessant op het gebied van ruilturbo's/

Ramon

Rudi

Citaat van: Ramon op 03-06-2003 13:58:20
Die boostcontrols zijn dus wel vaak de oorzaak van motorpanne, 1.3 bar blijft een hoge druk voor een 850 motor (in relatie tot levensduur)

Als ik een revsie bedrijf had,  zou ik de fabrikanten van EBC's sponseren  ;D

Ramon ;D

Wat een vertrouwen weer in een 850 blok,zal m,n kennis even vragen of hij dat testrapport nog heeft van een R blok die ze 150000km op vol vermogen laten draaien en nog niet af is.....
Dr.Go-Fast...

Ramon

Tuurlijk, 150.000 km op 1.3 bar  :-*

Welterusten.

Ramon ;D

Sticker

Hoe laat je een testblok draaien op een bepaalde afstand? Een testblok zit toch niet in een rijdende auto? Of berekenen ze dan een bepaalde tijd waarin het betreffende blok 150.000 km zou hebben afgelegd in een bepaalde versnelling?

Marc 0101.001

Citaat van: Ramon op 05-06-2003 00:47:37
Tuurlijk, 150.000 km op 1.3 bar  :-*

Welterusten.

Ramon ;D

Ramon, ik weet (inside-info) dat ze in het verleden bij Volvo in Gothenburg met 850 T5's geexperimenteerd hebben met turbodrukken en betrouwbaarheid. Ze hebben toen op de testbaan vele rondjes volgas gedraaid met drukken van mee eens,3 bar en het enige wat er gebeurde was dat de achterbumper smolt.....  :P Verder weet ik dat Thom de Jong in zijn rally 850 al 3 seizoenen rondrijdt met een turbodruk van ca. 1,5 bar en met pieken naar 1,8 bar (wel bij hoge toerentallen). Motor is nog steeds goed...  :-*

Marc 0101.001

Citaat van: Ramon op 04-06-2003 15:18:50
Marc,

Heb jij een prijs indicatie voor een 16T (nieuw - revisie)

Ik krijg namelijk heel veel verschillende prijzen door.

Duitsland lijkt al helemaal niet interessant op het gebied van ruilturbo's/

Ramon

Ik stuur je wel een prive-bericht, heb ik ook al gisteren gedaan over iets anders. Prijzen van de turbo moet ik even checken.