Maakt het uit in welke stand achterveren erop gaan? Merktekens? OPGELOST

Gestart door CharlieFox, 13-07-2007 22:11:23

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

Heb vanavond m'n zwaardere achterveren van ES erop gezet en 2 nieuwe schokdemperrubbers (die dingen die bovenop de achterschokbreker zitten, 1 was helemaal gescheurd). Wat een verschil, rijdt heerlijk! Alleen:
De rechter veer schuurt met de onderste winding tegen zo'n flens van de wieldraagarm bij inveren, geen gehoor dus. Morgen dus weer los. Voor zover ik kan nagaan kan je die dingen toch naar believen monteren? Ik bedoel, kleine diameter kan alleen maar onder, dat is duidelijk. Maar maakt het wat uit of je die dingen verdraait? Heb zojuist niets in de Vadis kunnen vinden.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

CharlieFox

Ja dus, blijkt nu! Eea empirisch vastgesteld en door schade en schande wijzer geworden (zoals dat wel vaker gaat). Achteraf allemaal heel logisch, dat dan weer wel. Alleen lullig dat er niets over in de Vadis vermeld staat. Kan mss ook te maken hebben met niet originele Volvo parts (maar van ES).

Na de boel weer los gehaald te hebben, alles eens rustig in het zonnetje zittend bekeken. De onderste kleinste winding is niet helemaal gelijkmatig rond. Blijkt dus dat ik gisteren beter had moeten bekijken hoe die onderste bevestigingsschotel het beste in de veer past (zie foto). Als je de veer los hebt en de schotel er juist in legt en wat met de schotel draait, begrijp je wat ik bedoel. Vervolgens tijdelijk vast geteept en zo heb ik de boel weer gemonteerd. Eerst de onderste veerschotel half vastgezet met de moer. Die veerschotel kan maar op 1 manier  op de draagarm (palletje in sleufgat). Veer staat na iets vastzetten dan behoorlijk schuin naar achteren. Dan met krik de wieldraagarm omhoog brengen en bovenste deel van de veer met ietsje kracht op z'n plek duwen (op de plastic conus). Tijdens verder omhoog krikken de veer ook een beetje met de hand "sturen" anders gaat het rubber op de bovenste winding van z'n plek. Rest spreekt voor zich ...

Later zag ik dat aan beide zijdes van de auto het begin van de bovenste winding toevallig  ;) aan de voorzijde zit (in rijrichting). Kennelijk is dit zo bedoeld door de engineers. Het onderlinge hoogteverschil tussen L en R van een 1/2 cm die ik gister had (ja, ja, mierenneuken ...) ben ik nu ook kwijt. Meest belangrijke is natuurlijk dat de veren nu vrij lopen zoals het hoort.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

RRRRR_Ramon

Het is inderdaad even puzzelen, maar het maakt dus wel degelijk uit hoe je de veer monteert. Ik heb gisteravond je post gemist en lees deze nu pas, anders had ik je erop kunnen wijzen.

Ik heb uiteraard hetzelfde gehad, bij iedere flinke invering en dan vooral in de bochten een harde ((((( kloink ))))) vanaf de achteras.

Ook even de onderste bout natrekken na een klein weekje kan geen kwaad, nadat ze er een poosje opzitten kunnen ze zich nog zetten in de veerschotel. Dat je erin VADIS niets over vindt is ook logisch, met de normale veren gebeurt het niet, door de dikkere veer kan juist de veer de draagarm raken.

Ik heb ook de ES verzwaarde veren gehad onder m'n 855 en was er wel tevreden mee.
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

CharlieFox

Goede tip Ramon, van dat natrekken, tnx.

De verzwaarde veren zijn niet dikker hoor. Ik heb het vandaag nl heel kritisch gemeten en zowel hoogte, als diameter als aantal windingen is bij beide veren gelijk. Wel is het gebruikte verenstaal van de zwaardere veer dikker, nl van 12,8 mm naar 13,8 mm dus 1 mm dikker. Theoretisch moet de inwendige diameter van de veer dus 2 x 0,5 mm = 1 mm kleiner zijn, maar dat heb ik niet gemeten. Er zit toch niets in zo'n veer dus boeit niet, behalve dan die stootrubbers - door Volvo hulpveren genoemd  ???

RRRRR_Ramon

Dat  bedoelde ik ook.  ::) Dat het staal van de veer dikker is, niet dat de omtrek van de winding groter is.

Maar als je ze op een bepaalde manier draait dan passen ze wel goed in de veerschotel, maar daar was je al achter inmiddels.

Ga je plezier van hebben die veren, zijn nog best comfortabel en het gebonk met je trekhaak op drempels is verleden tijd.  ;)
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪