Verhogen Volvo 850

Gestart door Speeder, 03-05-2007 09:36:25

Vorige topic - Volgende topic

Speeder

Hallo allemaal,

Ik weet niet zeker of ik mijn vraag wel in het juiste subforum gesteld heb, ik ga er vanuit dat ik het anders wel hoor.

Omdat onze Volvo 850 inmiddels van Nederland naar Rusland verhuist is, is het haast noodzakelijk geworden de toch al redelijk lage auto achter wat te verhogen. De wegen zijn vaak zo slecht dat de auto gewoon aan de grond komt. Dit is het geval wanneer er mensen achterin zitten, maar zelfs ook wanneer er bijna geen sprake is van belading achterin.

Het leek mij dat de veren sowieso vervangen moeten worden door een iets hogere (en stuggere?) versie. Daarbij vraag ik me af of ik de standaard schokdempers kan laten zitten, of hiervoor ook andere moeten komen. Op internet kan ik er zeer weinig over vinden. Het enige dat ik weet is dat MAD hulpveren levert, die binnen in de normale veren gemonteerd kunnen worden. Hierdoor zal de auto stugger, maar niet hoger worden.

Is er hier iemand met ervaring mbt het verhogen van een 850? Misschien iemand die mij een adresje kan geven?

Alvast bedankt!

mehn

Dan lijkt me de eerste vraag te zijn of je gewone dempers hebt of nivomat?

Als je nivomat hebt zou je een standaardveer kunnen monteren i.p.v. een nivomatveer. Hierdoor wordt de auto iets stugger en hangt ie minder door. RRRRR_Ramon heeft dit ook gedaan omdat hij regelmatig met caravan en zware belading rijdt.

Als je een gewone demper hebt kun je misschien het beste een hulpveer nemen zoals caravanrijders ook wel doen.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Turbobiker

Citaat van: mehn op 03-05-2007 09:47:35
...
Als je een gewonde demper hebt ...

Je bedoelt 'lek' ??? ;D

Maar zijn de XC dempers en veren niet gewoon onder de 850 te plaatsen? Of moet je dan ook draagarmen en zo gaan vervangen? Kwestie van effe op de sloop scoren lijkt mij.
De Tussenpaus

V70geRwin

Wat voor onderstel heb je nu?
Normaal of R verlaagd?

gr,
Gerwin

Speeder

Een levendig forum dit! Dat doet me goed :) Ik merk dat ik te sumier ben geweest in mijn informatie...

@mehn:
Het gaat om een 850 2.5 20V (Sedan) uit 1993. Hij is helemaal standaard, en NIET voorzien van nivomat. Zoals jij al aangaf zou ik hulpveren toe kunnen passen. Het probleem daarbij is dat de auto alleen maar stugger wordt, en niet hoger. Stugger zou handig zijn omdat ik dan zonder problemen mensen achterin mee kan nemen. Toch vind ik hem zoals hij nu is te laag, te weinig bodemvrijheid achter...

@Turbobiker:
Ik heb zelf te weinig volvo-kennis om te weten of dit gaat passen. Bedoel jij dempers en veren van een V70 XC ofzo?

@spekkie99:
Standaard 850 onderstel, zonder nivomat...

Thunderace

Ik zou estateservice in obdam eens bellen.
misschien kunnen de verzwaarde achterveren van een estate gemonteerd worden.
Dan komt het kontje zowiezo iets omhoog, tenminste bij mijn estate wel het geval na montage.

Speeder

Even een update:

Ik heb inmiddels 2x koni rood (instelbare) schokdempers binnen. Daarnaast heb ik Hi-Tech HD (Heavy Duty) veren voor een 850 estate gekocht. Veren op maat laten maken was niet te betalen. Bovendien kwam ik tot de conclusie dat de huidige veren en schokdempers na 350k toch ECHT aan d'r eind zijn gekomen...

Het nieuwe setje zal eerdaags gemonteerd worden. Ik verwacht dat hij achter iets omhoog zal komen, en met belading nu veel minder in zal zakken.  :eusa_dance: