problemen!

Gestart door why-not, 15-07-2007 11:57:05

Vorige topic - Volgende topic

why-not

Citaat van: @®- op 16-07-2007 16:12:45
De bakolie wordt natuurlijk heel warm zonder rijwind en bovendien zit de condensor van de airconditioning voor de radiateur waarin de bakkoeler in zit. Dus de warmte van de condensor wordt eerst afgekoeld en daarna de radiateur door de stapvoetsrijdende rijwind. Weet je trouwens zeker dat de Vin van de radiateur het doet als je arco aan staat? Als je airco draait moet de vin automatisch gelijk mee draaien.

zal ik eens bekijken

-bekeken-

de airco- fan slaat een tiental seconden, na het indrukken van de schakelaar, aan .

Ludo

Citaat van: b0nkolok op 16-07-2007 15:01:10
Als die olie te heet wordt schakelt de bak minder goed.
waar haal je het toch allemaal vandaan Jan?.
de bak gaat niet anders schakelen met 'hete' olie, de ecu zal de bak wel anders gaan aansturen om de temperatuur terug te dringen, maar dat staat los van het schakelen.

de warmte van de condensor wordt eerst afgekoeld en daarna de radiateur door de stapvoetsrijdende rijwind.

éérst de condensor koelen, en dan word pas de radiator gekoeld?, of hoe bedoel je dit?.
volgens mij lopen er dan toch veel motoren oververhit.  ;D
en hoe kan de condensor eerst gekoeld worden bij stapvoets rijden (je hebt dan geen rijwind), als die het laatste in het rijtje staat?, hij zit nl het verste bij de ventilator vandaan.

mehn

Citaat van: Ludo op 16-07-2007 17:52:44
de warmte van de condensor wordt eerst afgekoeld en daarna de radiateur door de stapvoetsrijdende rijwind.
éérst de condensor koelen, en dan word pas de radiator gekoeld?, of hoe bedoel je dit?.
en hoe kan de condensor eerst gekoeld worden bij stapvoets rijden (je hebt dan geen rijwind), als die het laatste in het rijtje staat?, hij zit nl het verste bij de ventilator vandaan.

Denk dat ie bedoelt dat de condensor vóór de radiator zit ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

why-not

En wat zijn de symptomen als je aircopomp in de soep is gedraaid??

@®-

Citaat van: mehn op 16-07-2007 18:08:27

Klopt, mehn

Een condensor wordt  best wel goed warm bij warm weer wanneer de airco  overuren draait, krijgt dus de radiateur veel minder koele lucht dan als de airco uit staat.

Dat bedoelde ik hiermee te zeggen, uiteraard gaat het altijd goed, en volgens mij wordt de airco automatisch uitgeschakeld wanneer de motor dreigt over te hitten.

Citaat van: why-not op 16-07-2007 19:08:22
En wat zijn de symptomen als je aircopomp in de soep is gedraaid??
Een airco pomp die vast is gelopen maakt herrie als die nog draait. Die van mij draaide niet meer en slipte de riem over de poulie heen, met als gevolg veel rook en de motor die bijna uitvalt omdat ie heel hard z'n best moet doen om het rondt te krijgen.

Ludo

Citaat van: @®- op 16-07-2007 20:16:59
Citaat van: mehn op 16-07-2007 18:08:27

Klopt, mehn

Een condensor wordt  best wel goed warm bij warm weer wanneer de airco  overuren draait, krijgt dus de radiateur veel minder koele lucht dan als de airco uit staat.

Dat bedoelde ik hiermee te zeggen, uiteraard gaat het altijd goed, en volgens mij wordt de airco automatisch uitgeschakeld wanneer de motor dreigt over te hitten.

het ging toch over stapvoets rijden.
de condensor zit dan als laatste vanaf de ventilator bekeken.
dan krijgt de radiator toch meer koelere lucht dan de condensor lijkt me, want rijwind met stapvoets rijden is maar miniem.
???

why-not

Bedankt voor alle reactie's, voorlopig houd ik het maar op oververhitting want op het ogenblik doet ie het weer prima.

Ik blijf vind het nog steeds een vreemde storing vinden.vooral de combi automaat-airco  ??? :-\

Marc O.

Citaat van: why-not op 17-07-2007 18:57:38
Bedankt voor alle reactie's, voorlopig houd ik het maar op oververhitting want op het ogenblik doet ie het weer prima.

Ik blijf vind het nog steeds een vreemde storing vinden.vooral de combi automaat-airco  ??? :-\

Ik denk dus dat dat het misverstand is. Volgens mij is er met de airco niks aan de hand.
...The Nile isn't just a river in Africa...

why-not

en wat bedoel je dan met  'misverstand'?

Marc O.

Citaat van: why-not op 17-07-2007 20:21:52
en wat bedoel je dan met  'misverstand'?

De gedachte dat je gelijktijdig een airco- en een automaatprobleem zou hebben en dat de één wellicht door de ander wordt veroorzaakt.

why-not

nou met airco 'aan' reed hij dus bijna niet meer, en met de airco 'uit' ging het weer okee, dus dan denk je toch dat dat iets met elkaar te maken heeft.

Marc O.

Citaat van: why-not op 17-07-2007 20:26:50
nou met airco 'aan' reed hij dus bijna niet meer, en met de airco 'uit' ging het weer okee, dus dan denk je toch dat dat iets met elkaar te maken heeft.

Maar je schreef óók dat je eerst gestopt bent. Vervolgens ben je met uitgeschakelde airco weer verder gereden. En omdat de airco en de automaat vrijwel geen enkele interactie hebben verwacht ik eerder dat het probleem is verdwenen omdat je de auto even hebt stilgezet.

why-not

Zou er dan toch iets mis kunnen zijn met de automaat? en dat ie dan een soort van gereset is door het uitschakelen.

JaapT-5

Ik zou eens de zoekterm 'flushen' op dit forum loslaten, de resultaten lezen en met de dan opgedane kennis de kwaliteit van de automaatolie(ATF) (laten) onderzoeken. Mijn gevoel is dat een flush jouw automaat geen kwaad zou doen.
... just my 2cts..

Groet,

Jaap
Volvo XC70 2.5 T GT 416 02/2006 (vinterbil 1)
Volvo C70 2.0T MT Convertible 445 04/2001 (sommarbil)