origineel elektrisch schuif-/kanteldak achteraf inbouwen

Gestart door hvdmountain, 18-07-2007 09:52:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hvdmountain

Mijn eerste bericht op dit forum! Ga me zometeen even voorstellen, eerst even mijn vraag. Via via kan ik een origigneel volvo schuif-/kanteldak overnemen uit een V70 classic. Zelf heb ik een S70 zonder dakraam. Wat ik mij als eerste afvroeg: ligt de bekabeling voor het originele dakraam er standaard al? Verder, hoe blijft de stijfheid van het dak en hoe blijft de veiligeheid nà het inbouwen van dit dakraam.

Als laatste: de vraag was of ik het dakraam er wel zelf kwam uit halen. Is dit goed te doen, of ontzettend veel werk? Vandaar ook mijn vraag over de bekabeling, anders moet ik deze misschien meteen meenemen.

daytonawim

Mm, ben heel benieuwd, want ik zit met het zelfde idee in het hoofd,

Anders mischien een hele goede aftermarkt zonnedakje .

hvdmountain

Nou, over aftermarket hoor ik niet echt de beste verhalen. Daarom wil ik het origineel zoeken. Ik vermoed dat ik dan ook mijnbediening lekker in het dashboard kan houden :P

Marc O.

Ik heb begrepen dat Volvo's die af-fabriek zijn uitgerust met een schuifdak de nodige verstevigingen in het dak hebben. Kortom, als je een schuifdak achteraf gaat inbouwen dan zou dat ten koste kunnen gaan van de sterkte van de constructie. Zoek eens verder op dit forum, er is al het een en ander over geschreven.
...The Nile isn't just a river in Africa...

mehn

SIPS loopt door in het dak. Precies daar waar het schuifdak zit.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

-D©©©L-

Niks is onmogelijk hooguit veel werk.
Reken bij het ombouwen naar een origineel dak op het vervangen van het gehele dak. Onder het originele zonnedak zit een tweede stalen plaat die de kooiconstruktie verstevigd en zorgt voor (lek) water afvoer, richting A en C/D stijlen.  

Gmid

#6
Volvo's met af-fabriek dakraam hebben inderdaad een andere dakconstructie dan volvo's zonder dakraam. Dit om de SIPS werking in orde te houden. Deze voert krachten van zijdelingse aanrijdingen af via het dak en de rest van de auto. Om dit mét raam goed te laten verlopen is de dakconstructie aangepast voor volvo's met af-fabriek dakraam.

Een origineel dakraam zul je dus niet in kunnen bouwen.

Wat wel kan is een aftermarket dakraam. Hier zijn wel een paar goede merken in. Maar ook hier, ontkracht je de werking van SIPS. Bij een zijdelingse aanrijding zul je dus nooit meer zo beschermd worden als bij een nieuwe of originele onaangepaste 850 S70.  ;D

Volvo C30 '12

hvdmountain

#7
@Marc O.
Ik heb inderdaad al enig speurwerk gedaan hier. Ik had begrepen dat het om verstevigingen in de constructie van het dakraam ging. Dus mijn intensie was: die zitten niet in achteraf-ramen, maar waarschijnlijk wel in origneel. Dat heb ik dus zo te zien verkeerd begrepen ;)

@Mehn
Jij doelt daarmee waarschijnlijk op de verstevigingsbalk? Diverse berichten spreken elkaar daarover tegen. De één zegt dat het raam er precies tussen valt, de ander zegt dat er in de balk moet worden gezaagt.

@Gmid
Dan ga ik toch liever voor veiligheid. ;) Daar heb ik immers een volvo voor gekocht.

VolvoSpecialist

Ik heb gewoon een airco die WEL werkt !!!   ;D ;D
Meten is weten........ als je weet wat je meet.