LED'S als dashboardverlichting

Gestart door Gunnar, 19-07-2007 17:50:17

Vorige topic - Volgende topic

Gunnar

Had geen lampjes en vond 2 euro per lampje te duur bij de dealer.
LED'S gaan veel langer mee.

Benodigdheden :

-4 blauwe leds ultrabright
-4 weerstanden 460 ohm
-1 tie-wrap 18cm lang en 5mm breed
-heat-melt lijm en pistool
-kniptangetje
-Soldeerbout en soldeerdraad
-1 tandenstoker

Verwijder het dashboard en haal de instrumentencluster eruit.

Op de achterkant van de cluster kan je de lampjes verwijderen :

Trek het lamje uit zijn zwart kunststof voetje. Het voetje gaan we hergebruiken en de lapmpjes gebruiken we als meetreferentie.

Neem de leds en knip de LANGE pootjes af tot aan de verdikking, op ongeveer 5mm van de led zelf.

Doe hetzelfde voor de weerstanden, knip een kant af tot 5mm van de weerstand.

Soldeer deze korte einden nu over elkaar heen , zodat elke led een weerstand als vervangpootje heeft.

Knip nu een stukje van het geribbeld gedeelte van de tie-wrap af, even breed als de plaate kant van het originele lampje. We gebruiken dit als basis voor onze led.
Leg het onder de weerstand en plooi het restant van de lange poot van de weerstand en die van de led eronder en terug naar boven, zodat we iets bekomen dat op het smalle stuk van de originele lamp lijkt.

Controleer de contacten en doe een druppel hotmelt lijm tussen de beentjes zodat er geen kortsluiting kan ontstaan.

We knippen nu een botte kant aan de tandenstoker en gebruiken hem om de led-lamp met het tiewrapgedeelte en de contacten in het zwarte kunstof lampvoetje te duwen, net zoals de originele lamp erinzat.

Plaats de instrumentencluster terug en controleer of alle lampjes branden. Die niet branden, kan je even omgedraaid erinzetten, leds gegen namelijk maar in 1 richting stroom door, in tegenstelling tot onze oude lampjes.

Voila, je hebt nu een mooie hippe cluster, met blauwe lichtjes. Het leuke is dat de snelheidsmeterwijzer nu feller is dan de andere en violet licht straalt.

www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Scooby Doo

Kan je misschien een foto plaatsen van het resultaat (gemonteerd en brandend ;D)? 8)
Puppy Power!!!

denkweb

Brandend...  :eusa_whistle:

(sorry Koen, was de enige zwarte die ik kon vinden zo gauw!!)

denkweb

Lijkt me iig een leuk projectje; heb er toch twee die niet branden op dit moment...

Misha

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Scooby Doo

;D ;D ;D ;D

Hmmm, denk dat de lampjes te straf waren. ;D ;D

:eusa_boohoo: :eusa_boohoo: :evil:
Puppy Power!!!

WYD

Lijkt me interessant om ook te doen.
Bij mij valt de verlichting van de klok elke keer uit, waarschijnlijk los contact.
Ben benieuwd naar een foto van het eindresultaat.

Mooie duidelijke beschrijving!
Is er geen doe-het-zelf lijst waar deze aan toegevoegd kan worden?

Hey rechtuitridder, kun je ook nog 'n beetje sturen!?

Gunnar

Heb net getest. De lichtinstraling van de leds is niet zo breed als gewone gloeilampen.
Morgen eens proberen ze allemaal 100% recht te richten.

Als dat niet beter is ,  ga per voetje 2 leds solderen, zodat ze allebei iets meer zijstralen en een bredere spreiding geven.

Sorry voor de onscherpe foto, maar moest de flits uitzetten.

edit: Ik denk dat dit een oplossing is, 160° difuse leds in de juiste voet:

Leds
+32488868381

-D©©©L-

Citaat van: Gunnar op 19-07-2007 21:58:13
Heb net getest. De lichtinstraling van de leds is niet zo breed als gewone gloeilampen.
Morgen eens proberen ze allemaal 100% recht te richten.

Als dat niet beter is ,  ga per voetje 2 leds solderen, zodat ze allebei iets meer zijstralen en een bredere spreiding geven.

Sorry voor de onscherpe foto, maar moest de flits uitzetten.

http://img401.imageshack.us/img401/4359/im005064yd7.th.jpg

edit: Ik denk dat dit een oplossing is, 160° difuse leds in de juiste voet:

Leds

Hmmm, tis in elk geval anders...  :eusa_think:

Gunnar

Hey, anders is het zeker, ik krijg nu starwars fans die op de raam kloppen om te vragen of ik geen lichtsabels wil doorverkopen.

Natuurlijk, zij die op de raam tikken en vragen hoeveel ik moet kosten vind ik minder  :eusa_whistle:

Enfin, ik heb de T10 blauwe leds gekocht. Zal laten weten hoe die zijn als ze aankomen. 10 euro in totaal met shipping erbij. Nu nog chrome ringen en witte wijzerplaten en dan is dat gedeelte ook klaar.

+32488868381

robbie409

Ik heb het ook gedaan, ook met 2 leds per originele lamp. Heel gepruts, solderen etc in de originele houders.

En heb het snel teruggezet naar origineel. E.e.a. kostte me 1 lampje... :(

De rode wijzers worden roze-achtig en slecht te zien (en die kleur roze kon me ook niet behagen).

Het blauwe is op zich wel mooi, maar de wijzers moeten gewoon rood blijven.

oldostofjas

Wat gebeurt er als je je dashboardverlichting dimt?
There is no place like 127.0.0.1

Turbo-Geek

Dat gaat met Led's Niet tot nauwelijks ...... Geleidelijk dimmen zoals met een normale lamp is zelfs bijna onmogelijk. Met wat electronica kan je middels het wisselen van de frequentie (heel snel aan uit knipperen) wel een duidelijk verschil creeren. Dat wordt toegepast bij bijv. remlicht Led's maar echt van 0-100% dimen lukt niet naar mijn weten.

-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Gunnar

Dimmen lukt perfect et het dimknopje links. Je kan het licht netjes van uit naar volledig laten dimmen.

Bij professionel led toepassingen zoals informatiedisplays enzo wordt echter de intensiteit geregeld dmv de frekwentie, dus turbo geek heeft daar wel gelijk in.
+32488868381