Wat voor slangetje is dit? (Lambdasondelampje brandt)

Gestart door combinedforces, 19-07-2007 19:01:02

Vorige topic - Volgende topic

combinedforces

Vanmorgen in de file ontdekt dat het lampje van de lambdasonde ging branden. Een inspectie van het blok leerde later dat er een slangetje los is gegaan (vond hem al zo sissen, en stationair gingen de toeren als een jojo heen en weer). Nu is mijn vraag: Wat voor slangetje is dit? Ik heb deze foto geplaatst en hiervoor al mijn Photosoep-technieken uit de kast gehaald, dus het moet opvallen... Ik ga het straks vastzetten als het blok weer op aanraaktemperatuur is, en morgen een nieuwe halen.
Moet ik nu de ODB ook resetten eigenlijk?

mehn

Dat kunnen er 2 zijn, die zitten dicht bij elkaar.

Ik denk dat deze naar de EVAP pot gaat, maar het zou kunnen dat het een van de vacuumslangen van de turbo is. Als je er een stukje afknipt kun je m zo weer aansluiten.
Wel even controleren of het slangetje niet poreus is, want dan is de kans groot dat het binnenkort weer gebeurt.

Waarschijnlijk moet je de foutcode wissen voordat het lampje uitgaat.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Jeroentjuh

Slang van het brandstofdampretoursysteem (EVAP), gaat naar de 2-weg klep die rechts (als je voor de auto staat) naast de koelfan zit.
Nu zuigt de motor valse lucht met een brandend lambda lampje als gevolg....

combinedforces

Ok, net even gefixt zoals Mehn suggereerde, met hetzelfde slangetje. Foutcode moest idd gereset worden, is ook prima gelukt.

combinedforces

Iets te snel geweest: Foutcode lukt dus niet. Uitlezen niet en wissen ook niet. Als ik het stekkertje erin steek blijft de LED ietsjes branden, maar knippert dus niet.

combinedforces

Uitgeprint en ernaast gehouden! Stekker in de contacten en drukken maar. Helaas, niets. Moet ik na het wisselen van het stekkertje ook het contact uit- en aanzetten? Dus: A1 => niets, stekker eruit, contact uit, contact aan, stekker in A2? Je leest de codes toch uit naar "onderwerp"?

pwassink

Ik vraag me af of deze mogelijk/waarschijnlijk 2-3-2 lambdacode niet vanzelf verdwijnt,
maar was dat niet na x maal starten en daarbij constant normale waardes ?

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Ludo

je hoeft enkel A2 uit te lezen en te resetten voor deze foutcode.

combinedforces

Uitgelezen, en idd 2-3-2. Sondelampje brandt nog, overigens. Nog eens doen dan? Gereset en leest keurig 1-1-1 uit.

pwassink

Citaat van: combinedforces op 19-07-2007 21:31:38
Uitgelezen, en idd 2-3-2. Sondelampje brandt nog, overigens. Nog eens doen dan? Gereset en leest keurig 1-1-1 uit.

Hehe ..  ;D

Hoe was de staat van het slangetje overigens ?  ???
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

@®-

Dit slangetje is bij mij afgetopt, zolang als ik 'm al heb.

Hij is van, zoals Jeroentjuh het al zegt, van het brandstopdampretoursysteem

http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=8010.msg121545#msg121545

Ik zi er wel eens aan te denken om 'm weer aan te sluiten, maar weet niet wat de gevolgen daarvan zijn. Hij zal toch niet voor niets zijn afgetopt.

Ludo

Citaat van: combinedforces op 19-07-2007 21:31:38

het lampje brand nog steeds?.
is het resetten wel goed gegaan dan?.
enkel 2-3-2 uitgelezen of zaten er nog foutcodes in?.

combinedforces

Het lampje is uitgegaan. Ik las alleen 2-3-2 uit, daarna contact uit en aan en toen keurig 1-1-1 uitgelezen. Misschien na een nachtje slapen? Het is nu te donker om nog te gaan prutsen, bovendien is het geen porem nu gisteren de 4Daagse langs is geweest en de straat vol zooi ligt.

Ludo

Citaat van: combinedforces op 19-07-2007 22:55:21
Het lampje is uitgegaan. Ik las alleen 2-3-2 uit, daarna contact uit en aan en toen keurig 1-1-1 uitgelezen.

dan is het dus toch goedgekomen.  :D