Air Fuel Ratio op 12....vanaf 3500 toeren....

Gestart door Enno, 09-09-2007 11:41:46

Vorige topic - Volgende topic

Enno

Gisteren op de rolllenbankmeting gestaan....

Nu vond ik de auto al niet echt zuinig rijden, ik rijdt gemiddeld 1 op 7,5 op een liter LPG. OP benzine zal het niet anders zijn zo ga ik van uit.

IK kreeg de opmerking dat hij op benzine wel erg rijk loopt, van af 3500 toeren......

Iemand hier ervaring mee? Op gas komt de AFR ook niet boven de 14 uit...die zou op gas eerder richting 15 moeten gaan zo begrijp ik uit andere postings. IK vermoed dat er iets niet goed gaat maar heb geen flauw idee wat....

Wie oh Wie weet raad?

het gemeten vermogen en het gemeten koppel aan de wielen viel me helemaal niet tegen..ben op zich wel tevreden...

Enno

Kan een MAF Sensor hier de oorzaak van zijn....?

Ik rijd met een Sandtler filter er in. Met een standaard filter reed hij vaak nog onzuiniger dan met dit filter.

Johann

Al eens foutcodes uitgelezen?

Kan eventueel een klein vacuum lekje zijn waarvoor de ECU gaat compenseren.

Enno

Geen foutcodes ik vermoed al langere tijd dat er een vacuumlek is, omdat hij ook niet lekker loopt als hij stationair loopt bij koude start.  Hij loopt verder wel goed snel, en uiteindelijk beter te rijk lopen dan te arm.

Zijn er behalve de vacuumtoren nog andere vacuum dingen waar ik op moet letten?

Heb binnenkort er een donorauto bij ;) ....met zelfde blokje er in...kan dan eens gaan experimenteren...

Johann

In principe moet je alle slangen nalopen en op breuken etc. controleren. Vacuum toren kan een dopje vanaf missen.
Mocht je een keer een minimale backfire gehad hebben dan kan dit zo gebeuren.

Enno

MAF Sensor is 2 jaar geleden vevangen omdat hij het begeven had. Met een LPi een backfire...lijkt me sterk, maar je weet het niet. Sinds MAF sensor vervangen is rij ik niet veel zuiniger dan 1 op 7,5.....300 KM...op 40 liter autogas.

Wat het ding op benzine doet weet ik niet...maar ik vind het verbruik te hoog, te meer daar ik tot km stand 350000 wel regelmatig 1 op 9 reed.

-D©©©L-

Bij de stand die je nu hebt kan je er gevoeglijk vanuit gaan dat er het 1 en ander aan vacuum slangen en bochten verdroogt is. Qua verbruik speelt natuurlijk ook de rijstijl een beetje mee; mensen die op PK jacht gaan doen dat niet vaak omdat ze ze nooit gebruiken.  ;)

Ludo

een AFR richting 15 met lpg. ???
de standaard motoren liepen toch allemaal rijk in hoge(re) toerentallen.
dat zal wellicht een instelling zijn van Volvo, bovenin rijk megsel -> iets minder vermogen maar wel een koelere motor.
ondanks dit deden de standaard motoren ook (zo goed als) het standaard vermogen.