ThoR5: V70R en V60 T5 Polestar

Gestart door Chris, 22-07-2007 19:11:21

Vorige topic - Volgende topic

Chris

Vandaag heb ik weer even een stukje met de R gereden. Geen dipjes en liep mooi stationair. Ik heb het idee dat het schoonmaken van de stationairregelaar wel heeft geholpen.

Verder brandde mijn servicelampje, wat zoals bekend bij een '98-er niet met de klokkenwinkel zelf is te resetten. Ik wist al dat je dan volfcr of brickdiag nodig hebt, en een VAG KKL kabel. Om uit te zoeken welke ik precies nodig had nog even hier op het forum gekeken. Tijdens deze zoektocht kwam ik een recent topic tegen over een relatief nieuw Android appje wat foutcodes kan uitlezen en daarnaast ook het servicelampje kan resetten: 850 OBD-II. Even in de appstore gekeken en wat blijkt: voor 1,83 heb je het appje. Kabel kost me minimaal 12 euro, dus eerst dit maar een proberen aangezien ik al wel een bluetooth OBD stekker heb.

Werkt perfect ;D. Ik krijg nu foutcodes eruit die ik met reguliere OBD2 appjes (logischerwijs) niet krijg. En het servicelampje heb ik ook kunnen resetten. Aanrader dus voor de Android gebruikers onder ons. Appje wordt nog verder doorontwikkeld las ik.

Later deze week de bovenste motorsteun vervangen.

discovery

Die app is inderdaad goud waard, altijd kunnen uitlezen en geen gezeur meer met laptops and kabels. Naamgeving is wat verwarrend, werkt net zo goed voor X70

elianmars

Citaat van: discovery op 19-08-2019 13:34:15
Die app is inderdaad goud waard, altijd kunnen uitlezen en geen gezeur meer met laptops and kabels. Naamgeving is wat verwarrend, werkt net zo goed voor X70

Enkel voor de classic, of ook voor de N?

Chris

Citaat van: elianmars op 19-08-2019 21:06:23
Enkel voor de classic, of ook voor de N?

Voor de 1996 t/m 1998 modellen.

elianmars

Chris

Gisteravond de bovenste motorsteun vervangen met behulp van een tooltje van Sander, en Sander zelf :). Met twee paar handen zat het ding er eigenlijk vrij vlot in. Sander: dank voor het gebruik van het tooltje en je hulp!

Bij de vervanging geconstateerd dat het rubber van de steun op het schutbord ook nogal gaar is, die wordt in ieder geval ook nog vervangen. Het voelt nu wel iets beter met rijden, maar aangezien ik nog steeds best wat kantelen voel wissel ik de reactie-arm van de bak binnenkort ook. De distributiesteun is vrij recent gedaan, dus "de bovenkant" is dan helemaal gedaan. Blijven de steunen op het subframe over. Ik ga eens even lezen over vervanging daarvan.

Chris

Ik ben weer even aan de Rrrrrommel geweest vandaag.

Gisteren moest ik voor werk in Middelburg zijn, dus op de terugweg gelijk even bij de hofleverancier mijn bestelling opgehaald: reactiearm voor de bak, schutbordsteun en een vacuümslang t.b.v. de rembekrachtiger. Vandaag was het wat aan de warme kant, maar toch prima sleutelweer. Dus toen ik vanmiddag thuis kwam naar buiten gegaan en aan de slag gegaan.

Eerst de reactiearm van de bak. Die zat er zo onder. Was ook wel nodig. Gezien de staat was het denk ik nog de oorspronkelijke (foto 1). Daarna de parafaan verwijderd om de schutbordsteun te kunnen vervangen. Ook die zat er zo in. De nieuwe is wel wat zwaarder uitgevoerd :) (foto 3).

Toen ik de afvoerslang aan de bestuurderszijde los haalde zag ik dat deze compleet verstopt zat. Vrijwel over de gehele lengte. Het ding eruit getrokken en even met een flexibele "stang" zitten porren van twee kanten. Daarna een hoop water erin gespoten en hij was weer helemaal vrij.

Inmiddels ook een kleine leuke upgrade besteld: Clio2 wisserarm en een clio3 wisserblad voor de achterklep :). Die komt wellicht morgen naar Zoetermeer, dus dan zetten we die er gelijk maar op. Dan de nieuwe gordel voor de bestuurderszijde die ik al een tijdje heb liggen vervangen en de buitenspiegels.

Volgende grotere klus is alle vacuümslangen vervangen. De bestelling voor een set siliconeslangen is inmiddels gedaan.

)()()sT

Lekker bezig weer! Die slangen van de paravaan zijn altijd een dingetje. Laatst ook bij de 850 zitten porren, door die tiewrap die er doorheen steekt blijft er ontzettend veel vuil in hangen.

Chris

Deze week twee ritjes met de R gemaakt. Wat een verschil met verse motorsteunen :eusa_dance:. Het wisselen van automaatstand gaat nu een stuk "zachter". Met rustig rijden schakelt hij nu boterzacht en de heftige schok bij het doorschakelen bij vol accelereren is er ook uit. Hij schokt nog wel licht. Sowieso de bakolie eens verversen, dat staat al op het lijstje. T.z.t ook de bussen op het subframe aanpakken, maar daar heb ik geen haast mee. Het ergste kantelen is weg.

Vacuümslangen zijn binnen. Nu eens een momentje vinden om die te gaan wisselen.

Chris

Ondanks druk vandaag toch nog even tijd gevonden om wat te doen. Eindelijk de bestuurdersgordel vervangen voor een heel exemplaar. Is de auto qua dat in ieder geval weer APK waardig.

Inmiddels ook een set comets op de kop getikt 8). Ik kan ze pas begin oktober ophalen. Dan eens kijken of ik ze eerst moet laten opknappen, zo ja dan kan dat mooi ergens deze winter. Komend voorjaar komt er dan een set pilot sport 4 op en kunnen ze onder de auto. Op weg naar een steeds betere look :D.

elianmars

En zo loop je lekker leeg op zo'n oud hok  ;D

Maar het blijft leuk  8)

Chris

Citaat van: elianmars op 08-09-2019 21:48:33
En zo loop je lekker leeg op zo'n oud hok  ;D

Maar het blijft leuk  8)

Ik heb er inderdaad erg veel lol in :). Ik probeer echter wel een beetje budget te rijden. Neemt niet weg dat ook gebruikte onderdelen nog steeds geld kosten.

Setje velgen is een keus, het hoeft natuurlijk niet. De velgen die eronder zitten zijn erg netjes, maar ik vind ze een maatje te klein. Dus een maatje groter doe ik "omdat het kan". Zolang ik mezelf niet te hard van stapel laat lopen en het blijf spreiden is het goed te doen. Ik heb voor een leuk bedrag een set comets kunnen scoren. Waarschijnlijk moet ik ze wat laten opknappen om ze echt netjes te krijgen, maar dat ga ik zien. Voordeel van deze aankoop is dat ik dan de kosten kan spreiden en dat het dan ook echt leuk blijft. Ik had ook een net gebruikt setje kunnen kopen met goede banden, en dan ben je gelijk 600 euro verder.

Sowieso kost een derde auto geld... maar een hobby mag ook wel geld kosten ;D.

)()()sT

Ach, Chris heeft toch centen zat, vast een aannemer. YOLO!

;D

Taranis

Citaat van: Chris op 06-09-2019 07:13:23
Met rustig rijden schakelt hij nu boterzacht en de heftige schok bij het doorschakelen bij vol accelereren is er ook uit. Hij schokt nog wel licht. Sowieso de bakolie eens verversen, dat staat al op het lijstje.

Is de bakolie ooit al eens gewisseld dat je weet of rij je nog met 20 jaar oude fabrieksmeuk rond?

Chris

Citaat van: Taranis op 10-09-2019 08:28:53
Is de bakolie ooit al eens gewisseld dat je weet of rij je nog met 20 jaar oude fabrieksmeuk rond?

Is in ieder geval al een keer gebeurd, ook relatief recent. Maar wil het toch nog een keer doen omdat natuurlijk nooit alles eruit is gekomen met die ene wissel die ik terug kan vinden.