Verbruik 850 diesel

Gestart door ed, 05-02-2003 12:04:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

denkweb

#15
Ik rijdt altijd stevig door en verbruik met mijn 850 tdi uit 1996 naar mijn idee vrij weinig. Ik rijdt gemiddeld zo'n 850 kilometer op de volle 70 liter tank... soms iets meer en soms iets minder, de airco zal zijn deel daar wel in hebben denk ik.

Dreamer

#16
Dat is 1:12. Komt redelijk overeen met het verbruik van een VW transporter waar dezelfde motor in ligt. (deze heeft hogere CW waarde)

Een passat of golf met een 90PK TDI verbruikt gemiddeld 1:17, rustige rijders halen 1:19.

autoKosten per KM
VW golf3 TDI0,261666762
850 2.5 Gas Estate0,364052892
850 2.0i Gas G30,300497896
850 TDI0,368418442
VW golf 4 1.6 benzine0,334763823
VW caddy TDI :)0,180263478
Prijzen in FL, op basis van 25.000km/j, provincie Overijssel (duurste qua wegenbelasting)
Alle hierboven gedane uitspraken zijn op persoonlijke titel.Gelijkenis met werkelijke personen dood of levend berust op toeval.Eventueel kwetsende uitspraken zijn niet als zodanig bedoeld.

denkweb

#17
CiteerDat is 1:12. Komt redelijk overeen met het verbruik van een VW transporter waar dezelfde motor in ligt. (deze heeft hogere CW waarde)

Een passat of golf met een 90PK TDI verbruikt gemiddeld 1:17, rustige rijders halen 1:19.

1:17.... ammenooitniet met 140 pk  ;-)

Zippo

#18
Borabora 1:18/1:19!!! ;D
Ohja hij is ook getjiptjoent ;)

1.9 TDI standaard 90PK, nu 120PK! (door Mr. RICA himself)

Maarten

Guido_Smit

#19
T.a.V. Ed, wat dacht je van een LPT met 193 pk en een koppel van 270Nm/1600tpm. Leg daar dan LPI in en je hebt wat.
Gr: Guido.
CiteerDe 20V heeft 170pk/6200rpm; 220Nm/3300rpm
De 10V heeft 144pk/5400rpm; 201Nm/3600rpm

Oftewel, de 20V heeft meer pk's en beschikt eerder over meer trekkracht. Ik denk dat die 20Nm toch wel aardig wat verschil maken. Dit zijn overigens de benzinecijfers. Ik weet niet hoe dit uitwerkt bij een gasinstallatie.

Peter

#20
Inmiddels heb ik de eerste 15000 km met mijn eerste volvo / volvo 850 estate TDI automaat erop zitten. Gemiddeld zit ik op een verbruik van 1 op 14. Ik heb ook bijna altijd de airco aanstaan

Ik rij wel 3/4 van de km. op provinciale wegen, waarbij een radardetector in Drenthe wel een must is.  Als je meer op snelweg rijdt, denk ik ook dat je al snel op 1 op 13 - 13,5 uitkomt.
Ook bij de dieselversie kan je de roffel trouwens goed horen bij het optrekken/acceleren/inhalen.

gr. Pieter

ed

#21
Dreamer, hoe kom je aan die kosten per kilometer. Is dat uit eigen ervaring, of heb je dat van een site af getrokken.

Guido,

Je hebt gelijk, je hebt dan het beste van twee werelden: trekkracht (onderin) van een turbo, en een fantastisch motorgeluid. Probleem is dat je deze auto's 2e hands niet vind (met LPI). Achteraf inbouwen is niet echt goedkoop (volgens mij iets van 2500 euro. Daarbij komt dat een turbo ook uitnodigt om aggressiever te gaan rijden, met bijbehorend brandstofverbruik. Ik rijd nu 1:8, en dat haal je niet met een turbo op LPG denk ik.

Ludo, het zal vast wel ergens vermeld staan, maar hoeveel verbruikt jouw bolide?

Ed
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Jack

#22
R met  250 pk rijdt 1 op 7.5 op lpg(90% snelweg).
Be realistic; ask for the impossible...

Bert 02.02.159

#23
Es even in mijn oude Excel bestanden gespit: In mijn TDI heb ik tussen 18/05 '96 en 23-05 '98 blijkbaar 11.223 liter diesel gegooid voor 147.555 km, dat is dus 1:13. Met een stevige rijstijl maar heel veel snelweg.

Maar: ik vond die "roffel" van de TDI niet echt prettig. Meer tractor geluid dan roffel. Was blij dat ik daarna een 2.5 LPT had. Bij de pomp iets minder. Trekkracht van de TDI was wel fantastisch.

ed

#24
Het verbruik van een diesel is dus ongeveer 1:13. De reacties hebben me echter wel weer aan het denken gezet. Ik heb deze auto juist gekocht vanwege het prachtige motorgeluid. Ik weet hoe de diesel klinkt, en dat trekt me niet echt. Een diesel heeft bovendien vaak veel gelopen, terwijl de prijzen niet echt laag zijn.
Een 98-er diesel met rond de 180.000 km kost al snel rond de 20k. Voor hetzelfde geld koop je een 99-er benzine met turbo met 100.000 km op de teller. Een LPI installatie van vialle kost 2750,- euro (heb het even nagevraagd). Je rijdt dan wel een "versere" auto, met een prachtig geluid, en nog betere prestaties. Daarbij komt dan nog dat een LPG voordeliger is in de wegenbelasting (ong 30 euro/mnd). De brandstofkosten zullen ongeveer gelijk zijn.

Ik denk dat ik nog maar even verder spaar voor een turbo met LPI.

Wat zijn de beste uitvoeringen om LPG in te bouwen? Is dat de LPT variant? Het lijkt me ook dat deze versies het minste op hun donder hebben gehad. Ik wil voor een automaat gaan.

Ik heb ook wel eens gehoord dat je boven de 100.000 km beter geen LPG meer kunt inbouwen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ed
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Dreamer

#25
Mij is verteld dat een T5 of T5R beter niet op gas kan worden gebruikt.  ???
Alle hierboven gedane uitspraken zijn op persoonlijke titel.Gelijkenis met werkelijke personen dood of levend berust op toeval.Eventueel kwetsende uitspraken zijn niet als zodanig bedoeld.

ed

#26
Ludo,

de uitleg erachter is da de koolaanslag dan loskomt, en voor motorschade kan zorgen.

Dreamer,

Ik denk dat je nu iets aan Ludo hebt uit te leggen.

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

850driver

mijn viking (2.5TDI) verbruikt 7,05ltr/100km.(zonder airco)Met airco 7.8l/100km.

;Dwhat's a man without his 850 ;D
















evert

Mijn gechipte V70 2.5D (170pk, 310nm) van 1999 loopt tussen de 1:13,5 en 1:16,5, tot ca. 135km/h hoor ik meer windgeruis dan motorlawaai.
LPG is goedkoper rijden maar ik wil mijn bagage ruimte niet kwijt en ook niet iedere 400km bij de pomp staan...... (rij nu ca 1000km op een tank).

rberge

Mijn V70 (automaat) gebruikt gemiddeld 7,8 liter per 100 km. Ik heb een nauwkeurige administratie bijgehouden sinds ik de auto bezit (27 maanden / 100.000 km). Na iedere tankbeurt heb ik het door de boordcomputer gemeten gemiddelde brandstofverbruik ook geregistreerd; het gemiddelde daarvan is 7,2 liter per 100 km. De boordcomputer geeft het dus 8% te optimistisch weer.

Ik heb overigens ook ontdekt dat de boordcomputer accurater is (3% ipv 8%) als je de tank in korte tijd (op 1 dag) leeg rijdt.

Nu ik het toch over de boordcomputer heb: De gemiddelde snelheidsmeter is zeer goed te gebruiken om je exacte snelheid vast te leggen. Als je op de cruise control rijdt en je reset de gemiddelde snelheidsmeter, krijg je de exacte snelheid te zien die je op dat moment rijdt. Ik heb dit gecontroleerd met een stopwatch en hectometerpaaltjes. De "gewone" snelheidsmeter geeft 5% meer aan.
345 GLS '81 / ..... / 850 GLT 2.5 20V lpg '92 / V70 TDI-A '98 / . / 850 T5R-A '96