Wat is verschil 2.5TDI en 2.5D ?

Gestart door Volvokoen, 04-06-2007 12:45:29

Vorige topic - Volgende topic

Volvokoen

Dag Co-roffelaars,

Ik zag al een tijdje dat op sommige diesel V70 Classics er TDI en op andere D staat, maar volgens mijn garagist en de documentatie die ik heb, bestaat er maar 1 dieselmotor voor die reeks Volvo's. Ik zag op een website dat het aantal PK's en de trekkracht niet verschilde tussen beide versies. Wat is dan het verschil tussen de D en de TDI? De D heeft toch ook een turbo of niet?

Groeten,

Koen
V70 TDI bj 1998 Automaat Exclusive Line >430d km
764 GLE bj 1990 V6 AW-71 197d km
geschiedenis: Citroen BX 1.9 TDI < 744 bj 1991 TD 190d km

mehn

Is in principe dezelfde motor. Beide turbodiesel.
Vanaf MY1999 is de aanduiding gewijzigd van TDI naar 2.5D en zijn ook motorisch enkele wijzigingen doorgevoerd.
Welke weet ík niet precies, ik heb alleen verstand van 850's ;D

Maar niet getreurd, er is vast iemand die het verschil kan uitleggen.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

pimsam

In principe is een TDI hetzelfde als een 2.5D. VAG heeft het gebruik van de naam TDI verboden op andere merken (zeg maar patent op de naam) en daarom moest Volvo ook iets anders bedenken.
De software van het motormanagement van een 2.5D is iets anders (zou iets zuiniger zijn en meerdere storingsmeldingen mogelijk).
Ik heb een tijdje geleden mijn 2.5D naast een TDI gehad om het EGR systeem te kunnen vergelijken en er waren toch wel een paar verschillen onder de kap te zien: andere luchtmassameter, geen "turbo" op het luchtfilterhuis, andere motorafdekkap en nog een paar van die dingen. Ik dacht dat bij de automaten van een 2.5D geen S/E/W stand meer aanwezig is maar alleen een W. De automaat is addaptief waardoor deze zelf in de sportstand komt als er sportiever gereden wordt.

Volvokoen

Bedankt voor de Verlichting!! ;))

Koen
V70 TDI bj 1998 Automaat Exclusive Line >430d km
764 GLE bj 1990 V6 AW-71 197d km
geschiedenis: Citroen BX 1.9 TDI < 744 bj 1991 TD 190d km

Beers!

Ik heb een V70 Classic 2.5D Aut. met S/E/W....  :eusa_whistle:

Scooby Doo

Puppy Power!!!

Jeroentjuh

TDI gebruikt MSA 15.7 en heeft een luchthoeveelheidsmeter...
2.5D gebruikt MSA 15.8 en heeft een luchtmassameter...

Zullen vast nog wel meer verschillen zijn....