Roest: Preventie en behandeling

Gestart door Frank Selen, 09-06-2007 09:38:54

Vorige topic - Volgende topic

Frank Selen

Onze auto's zullen nu nog weinig roesten. In de loop van de tijd zal dat veranderen...
Daarom ben ik hier een webpagina aan het maken over roest bij een 850. Het is nu nog een concept, maar de bedoeling is om zo volledig mogelijk te worden.
Informatie heb ik van internet en met name dit forum gehaald en ik heb veel ervaring met het bestrijden van roest bij onze Citroën DS 1971.
Graag wil ik een paar vragen aan jullie stellen om zodoende de informatie op de pagina over roest zo compleet mogelijk te maken:

1. Is het verstandig om de bodem van de auto in de wasstraat te behandelen met wax?

2. Hoe kun je het beste de wielkasten reinigen? Is er kans op roest bij de randen van de wielkasten zoals dat bij veel auto's gebeurd?

3. Waar bevinden zich -naast de onderzijde van de deuren- nog meer afwateringsgaten?

4. Hoe verwijder je de kunstsstof dorpel (dorpel waar je tegenaan kijkt indien de deur gesloten is)? Kun je daar roest achter verwachten?

5. Zijn de deuren roestgevoelig?

6. Hoe verwijder je de kunststof spatlap? Kun je daar roest achter verwachten?

7. Mijn bumpersteun achter vertoont oppervlakkige roest. Kan zo'n steun doorroesten?

8. Waar precies kan een Estate bij de zij-achterramen roesten?

9. Zij er nog verder zwakke delen wat betreft roest?
Groetjes, Frank

elianmars

Ik heb niet op alle vragen een antwoord, maar kan je wel vertellen dat de roest  bij de kunststof dorpel eigenlijk alleen maar op het bewuste plekje van jouw foto zit. Dat komt doordat die dorpel iets te strak tegen de lak aan zit, waardoor deze wegschuurt.
Onze wagen heeft het ook, al is het in (veel) mindere mate.
Kans op roest bij de wielkasten bijna nihil. Wielkasten kun je goed reinigen door er af en toe een hogedrukspuit op te zetten.
De deuren zijn zeker niet roestgevoelig.