Roest: Preventie en behandeling

Gestart door Frank Selen, 09-06-2007 09:38:54

Vorige topic - Volgende topic

Frank Selen

Onze auto's zullen nu nog weinig roesten. In de loop van de tijd zal dat veranderen...
Daarom ben ik hier een webpagina aan het maken over roest bij een 850. Het is nu nog een concept, maar de bedoeling is om zo volledig mogelijk te worden.
Informatie heb ik van internet en met name dit forum gehaald en ik heb veel ervaring met het bestrijden van roest bij onze Citroën DS 1971.
Graag wil ik een paar vragen aan jullie stellen om zodoende de informatie op de pagina over roest zo compleet mogelijk te maken:

1. Is het verstandig om de bodem van de auto in de wasstraat te behandelen met wax?

2. Hoe kun je het beste de wielkasten reinigen? Is er kans op roest bij de randen van de wielkasten zoals dat bij veel auto's gebeurd?

3. Waar bevinden zich -naast de onderzijde van de deuren- nog meer afwateringsgaten?

4. Hoe verwijder je de kunstsstof dorpel (dorpel waar je tegenaan kijkt indien de deur gesloten is)? Kun je daar roest achter verwachten?

5. Zijn de deuren roestgevoelig?

6. Hoe verwijder je de kunststof spatlap? Kun je daar roest achter verwachten?

7. Mijn bumpersteun achter vertoont oppervlakkige roest. Kan zo'n steun doorroesten?

8. Waar precies kan een Estate bij de zij-achterramen roesten?

9. Zij er nog verder zwakke delen wat betreft roest?
Groetjes, Frank

elianmars

Ik heb niet op alle vragen een antwoord, maar kan je wel vertellen dat de roest  bij de kunststof dorpel eigenlijk alleen maar op het bewuste plekje van jouw foto zit. Dat komt doordat die dorpel iets te strak tegen de lak aan zit, waardoor deze wegschuurt.
Onze wagen heeft het ook, al is het in (veel) mindere mate.
Kans op roest bij de wielkasten bijna nihil. Wielkasten kun je goed reinigen door er af en toe een hogedrukspuit op te zetten.
De deuren zijn zeker niet roestgevoelig.
De kunststof spatlap kun je verwijderen door de (plastic) popnagels door te boren. Daar kun je trouwens wél roest verwachten. En dat zit dan aan de zijkant van het voorscherm. Dit komt niet door een slechte behandeling van de lak o.i.d., maar door het bewegen van de spatlap, terwijl er vuil, zoals zand, tussen zit, waardoor de lak wegschuurt.
De bumpersteun zou in principe wel door kunnen gaan roesten, al zou er wel een hele lange tijd overheen gaan.
Gewoon een keer met de staalborstel er overheen gaan en met bijvoorbeeld underbodycoating behandelen.

Verder is de 850 eigenlijk niet echt roestgevoelig, gelukkig  :)

Edit: Ik kijk net even op de site die je aan het maken bent en zie dat je zelf al de antwoorden hebt  ;D

-D©©©L-

- Bij heel veel 850's zie je bovenop de voorpoten wat beginnende roest aan de puntlassen.
Kijk met name onder de accu/luchtfilter en onder de ecu box. Omdat dit staal is, zal het niet erg snel doorroesten.

- Met name de rechter achterspatbord rand is berucht om dat schades zich daar vaak voordoen;
dit is ook na reparatie een zwakke plek.

- De randen rondom de voorruit willen ook nog wel eens lakschade oplopen door het uitsnijden van de voorruit. 

- Onder de daklijsten en deurlijsten willen ook nog wel eens wat vingerafdrukken van moeder natuur staan, zand onder de lijsten i.c.m. trilling is meestal de oorzaak.

- Door steunen van de brug, opkrikken en assteunen wil de coating/lak op de bodem wel eens beschadigen; gewoon op tijd bijwerken met een spuitbusje bodyschutz.

- Een stukje anti steenslag folie tussen de voorste spatlap en het scherm kan na reparatie een boel extra bescherming bieden. De aluminum nagels knip je ,voor demontage, aan de achterkant eenvoudig af. Dat is een stuk sneller en veiliger dan uitboren.

Frank Selen

Elianmars en -D©©©L-, bedankt voor jullie aanvullingen  :D
Ik heb het een en ander aangepast op mijn site. De bedoeling is om een aantal werkzaamheden nog uit te gaan voeren en een verslag met foto's op de "roestpagina" toe te voegen.

De vragen die nog blijven bestaan:
1. Is het verstandig om de bodem van de auto in de wasstraat te behandelen met wax?
3. Waar bevinden zich -naast de onderzijde van de deuren- nog meer afwateringsgaten?
4. Hoe verwijder je de kunstsstof dorpel (dorpel waar je tegenaan kijkt indien de deur gesloten is)?
8. Waar precies kan een Estate bij de zij-achterramen roesten?
9. Zij er nog verder zwakke delen wat betreft roest?

Verder zijn natuurlijk alle suggesties, aanvullingen en foto's erg welkom.
Groetjes, Frank

Frank Selen

Ik ben verder gegaan met het ontroesten en beschermen van de Estate.
Een bumpersteun is toch behoorlijk aangetast en alle verwijderde roest zorgt voor het volgende hoopje:

Kijk eens voor de lol onder je 850 naar je bumpersteun, ik geloof niet dat ik de enig ben...
Ik kan overigens geen tekening vinden hoe dit onderdeel precies geconstrueerd is. Wie kan me daar aan helpen?

Verder heb ik mijn "roest-pagina" nog verder uitgewerkt. Indien er iemand nog meer tips/foto's heeft om roestschade te behandelen of tegen te zijn, dan zijn die welkom. Wellicht kan ik deze verwerken in de pagina!
Nu hoor ik jullie misschien denken: Roest, onze Volvo's?? Maar ik denk maar zo, alles roest, nu of later. Je kunt er beter vroeg dan later iets tegen doen. Vooral als je nog jááren met de kar wilt rijden... ;D ;D ;D

Groetjes, Frank

Gunnar

Die aluminium klinknagels voor de spatlappen, welke maat is dat exact?

Ik heb er een paar losgetrokken omdat mijn vrouw er in het achteruitrijden ergens mee was blijven hangen. Heb de spatlap een beetje terug in model moeten plooien en nu fluit het nogal vanaf 100km/u.

www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381