automaat schakelt niet goed over wanneer olie koud is

Gestart door Boogie, 23-07-2007 21:47:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Boogie

Hallo allemaal
Ik heb nu drie weken mijn 850 en heb een probleem met mijn automaat.
Wanneer ik 's ochtends start en aanrijdt blijft de automaat in de eerste versnelling hangen.
Dit gebeurd niet altijd, maar is me 4 keer gebeurd.
Ik heb hem een twee keer gestopt, achteruit gezet of even het contact aan en uit gezet.
De andere keer trok mijn vriendin de wagen helemaal tot in het rode toeren gebied door.
Nadat hij goed overschakelt, is het probleem opgelost.
Wie kan mij adviseren??

gr Jan

-D©©©L-

#1
Heb je in dat geval ook een knipperend automaat lampje ?

Doet het lampje het uberhaupt wel ? (dus in 3, L en W ?)
En graag iets meer gegevens.
Bouwjaar, type motor, km stand, evt eerdere automaatbak wissel, etc etc. ' T is wat karig nu.

elianmars


Ludo

hé, had ik vorige week ook.
standenschakelaar was kaduuk.

als zich dit voordoet, kun je ook best de pook naar L halen (schade beperken), vervolgens beetje snelheid maken en de pook terug naar 3 of D halen.
dan schakelt ie nl wél door naar 4é.

elianmars

Citaat van: Ludo op 23-07-2007 22:35:02
hé, had ik vorige week ook.
standenschakelaar was kaduuk.




Toch? De vorige zat er nog niet zo lang in......  :eusa_think:

Ludo

nee klopt, een goed half jaar, imitatie.
nu origineel, maar kan wel enkel in P starten.  :evil:


JaapT-5

#6
@Ludo: goed half jaar.. hoeveel km's is deze schakelaar meegegaan? Ik heb de PNP schakelaar ongeveer tegelijk met jou vervangen, zelfde leverancier (zie http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=8734.0)  "mijnes" gaat nog prima. Auto is inmiddels 'n kleine 10000 km. verder.

Voor het overige: DCCCL stelt de relevante vragen, denk ik, evt. aan te vullen met de code's...

Groet,

Jaap
Volvo XC70 2.5 T GT 416 02/2006 (vinterbil 1)
Volvo C70 2.0T MT Convertible 445 04/2001 (sommarbil)

Ludo

Citaat van: JaapT-5 op 23-07-2007 23:10:59
@Ludo: goed half jaar.. hoeveel km's is deze schakelaar meegegaan? Ik heb de PNP schakelaar ongeveer tegelijk met jou vervangen, zelfde leverancier (zie http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=8734.0)  "mijnes" gaat nog prima. Auto is inmiddels 'n kleine 10000 km. verder.

ik heb geen idee van hoeveel km's dat deze gedaan heeft.
hou het allemaal niet meer bij.
het begon ook heel plots, een weekje zowat nadat de bak geflusht is.
dus ik zat eerst in die richting te denken, te weinig of te veel olie etc...
de symptomen die boogie hieboven beschrijft, zijn exact hetzelfde.

mehn

Citaat van: Boogie op 23-07-2007 21:47:34
Wanneer ik 's ochtends start en aanrijdt blijft de automaat in de eerste versnelling hangen.

Dat klinkt idd bekend. Dat is het begin van het einde van je schakelstandensensor (pnp switch).

Probeer maar eens het volgende: Als je wegrijdt en de auto schakelt niet naar de 2 zet de hendel dan in de 3 en even later weer in de D. Gewoon tijdens het rijden. Waarschijnlijk heeft de bak in de tussentijd naar de 2 (en 3) geschakeld.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Boogie

Sorry voor de karrige info.
Het gaat over een 2.5 10v uit 1995.
Km stand is 314000 en voor zover ik weet is dit de eerste bak en tevens olie.
Wanneer ik controleer op olie, ziet deze er goed uit en staat prima op niveau.
Wanneer ik de wagen in 3 of in L zet geeft hij een pijltje weer op het display.
Bedankt voor de tips!
Ik ga hier natuurlijk wel mee terug ivm met de garantie, maar wil er graag zelf ook wat van weten.
Waar zit die standenschakelaar, in de bak zelf of ergens anders?
En natuurlijk, wat kos het vervangen van deze schakelaar?

bedankt voor de reacties!

gr Jan


Ludo

de schakelaar zit boven op de bak.
als je de accu weghaald, en de accuplaat zie je em zo zitten.
vervangen is ongeveer een uurtje werk.

Boogie

Ik merk nu ook dat de auto hevig schud wanneer ik voor het stoplicht sta.
Als ik de bak dan in N zet, is dit schudden weg.
Ook stottert hij soms als ik na het afremmen voor bijvoorbeeld een bocht of rotonde weer door accelereer.
A.s. vrijdag eindelijk na de garage.
Hopelijk kunnen ze hem repareren. Ik zal de tip over de PnP swtch doorgeven.


-D©©©L-

Loopt de auto wel op 5 cylinders als hij zo hevig schud en inhoud ? Laat ook de ontsteking eens nazien.

thuur

En ik zou de stationairregelaar eens grondig reinigen (zie Technisch onderhoud -> Stationair problemen).


Gr ;)

Boogie

#14
Auto is weer bekeken in de garage. (bak is uitgelezen. Geen storingen)
Het schudden bleek te komen door het spoelen van de bak eerder deze week.
Dit had de garage begin van de week gedaan ivm de eerst genoemde klacht.
Merk nu idd dat de auto erg weinig problemen geeft.
Schakelen gaat soepel en de auto stotttert niet meer bij acceleren.
Zelf zal ik zsm de stationairregelaar schoonmaken.
De wagen loopt onregelmatig stationair wanneer de airco aanstaat.
Wanneer deze niet aanstaat is het minimaal.
Bedankt voor de reacties!

ps. Geeft de bak storing aan wanneer de PnP switch kapot gaat/is?