Ongewone slijtage Michelin

Gestart door Viper850, 27-07-2007 20:29:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Viper850

Zonet de Michelin-banden omgewisseld (voor <--> achter) omdat de voorbanden geen geweldig profiel meer hebben. Toen ik de band linksvoor eraf haalde schrok ik behoorlijk. De band is aan de binnenkant helemaal versleten en het staaldraad ligt gedeeltelijk bloot. Ik heb m'n vinger er aan open gehaald. De rest van de band heeft een normaal slijtpatroon en is nog zeker niet af. De band rechtsvoor heeft ook meer slijtage aan de binnenzijde, alleen stukken minder.

Nu merkte ik tijdens regen dat de auto aan de voorkant echt begon te glijden. Ook trilde het stuur nogal rond de 110km/h.  Afijn, de bandenboeren zijn op vrijdagavond niet meer open en morgen moet ik werken. 'K heb de banden gewoon gewisseld en stukje gereden. Het stuur trilt nu niet meer bij 110km/h. Heb pas woensdag weer tijd en hoop dat de band het houdt tot die tijd. Dan maar even 2 nieuwe bandjes erop (Fulda????  2 halen 1 betalen) en alles balanceren + uitlijnen.
Hier nog foto's van de band linksvoor (nu dus linksachter).



Ludo

wanneer heb je dat 'spul' nog eens laten uitlijnen?.

-D©©©L-

 :o :o

Daar zou ik maar heel rap een reservewiel op leggen.
En uitlijnen. ! :eusa_think: 

Turbobiker

Gevaarlijk om mee door te rijden. Lijkt op een uitlijn probleem, maar is wel heel extreem, band zou heel sterk naar binnen moeten staan. Die van mij staat al maximaal (-1 graad) en slijt nog steeds alleen aan de buitenkant...

Loopt er ergens dus iets aan?
De Tussenpaus

-D©©©L-

Citaat van: Turbobiker op 27-07-2007 20:38:38
Gevaarlijk om mee door te rijden. Lijkt op een uitlijn probleem, maar is wel heel extreem, band zou heel sterk naar binnen moeten staan. Die van mij staat al maximaal (-1 graad) en slijt nog steeds alleen aan de buitenkant...

Loopt er ergens dus iets aan?

Of een combinatie met veel te veel toespoor.
Trok hij ook in  het stuur ?

rifwachter

advies : alleen nog maar een enkele rit bandenboer, je loopt een groot risico als je hier mee blijft rijden !

als dit knapt tijdens het rijden is dat niet fijn.

succes
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

thuur

Citaat van: -D©©©L- op 27-07-2007 20:42:24
Citaat van: Turbobiker op 27-07-2007 20:38:38
Gevaarlijk om mee door te rijden. Lijkt op een uitlijn probleem, maar is wel heel extreem, band zou heel sterk naar binnen moeten staan. Die van mij staat al maximaal (-1 graad) en slijt nog steeds alleen aan de buitenkant...

Loopt er ergens dus iets aan?

Of een combinatie met veel te veel toespoor.
Trok hij ook in  het stuur ?


En wellicht verkeerde bandenspanning..

Reservewiel erop en z.s.m. vervangen!


Gr :-\

Viper850

Citaat van: -D©©©L- op 27-07-2007 20:42:24
Citaat van: Turbobiker op 27-07-2007 20:38:38
Gevaarlijk om mee door te rijden. Lijkt op een uitlijn probleem, maar is wel heel extreem, band zou heel sterk naar binnen moeten staan. Die van mij staat al maximaal (-1 graad) en slijt nog steeds alleen aan de buitenkant...

Loopt er ergens dus iets aan?

Of een combinatie met veel te veel toespoor.
Trok hij ook in  het stuur ?


Trok behoorlijk in 't stuur. Vooral op nat wegdek.

Leg er z.s.m. nieuwe banden op. Iemand teovallig ervaring met Fulda Carat banden?

Turbobiker

Laat niet alleen je uitlijning controleren, maar ook de ophanging zelf op speling.
De Tussenpaus

JaapT-5

Citaat van: Viper850 op 27-07-2007 21:48:21
Trok behoorlijk in 't stuur. Vooral op nat wegdek.

Leg er z.s.m. nieuwe banden op. Iemand teovallig ervaring met Fulda Carat banden?
Ik heb inderdaad 'toevallig' ervaring met Fulda. Mijn auto (2.0 20V Turbo automaat) was bij aankoop voorzien van 2 Fulda Carat en 2 'fantasiemerk' banden. Ik heb door de verkopende garagist 2 nieuwe Fulda Carat Extremo in 205x50R16V81 laten plaatsen. Geregeld de banden van vóór naar achter gewisseld.
Ben achteraf bezien matig tevreden met Fulda, alhoewel deze 4 banden het 52 Mm (52000 km  8)) hebben volgehouden, heeft dit setje banden mij voor een behoorlijke puzzels gesteld. De banden bleken uiteindelijk gecupt en dat gaf een nare, brommerige herrie. Dit jaar tweemaal in de garage op de brug gestaan om wiellagers te laten controleren en (gelukkig) wel afgezien van de onnodige vervanging lager(s).
Door het 'haakse' opbouw van de band verliep de profieldiepte naar de wang toe enorm snel en dat is geen fraai gezicht; terwijl de diepte even uit de rand en in het midden ruim boven de 4 mm lag was aan de buitenrand het profiel vrijwel verdwenen.
Weggedrag vond ik niet bijzonder goed of slecht, (maar) ik rijd nooit echt harder dan 130 ofzo, in stoplichtsprints (???) gaat 't meestal alleen rechtuit.
Concluderend: ik zal nooit meer Fulda banden kopen.

.. mijn  € 0,02..

Groet,

Jaap
Volvo XC70 2.5 T GT 416 02/2006 (vinterbil 1)
Volvo C70 2.0T MT Convertible 445 04/2001 (sommarbil)

Viper850

Er komen morgen twee nieuwe Nokians op.

ed

De Fulda Extremo is volgens de gebruikers een slechte band. De Exelero schijnt wel erg goed te zijn.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Eugene

Citaat van: Turbobiker op 27-07-2007 20:38:38
Gevaarlijk om mee door te rijden. Lijkt op een uitlijn probleem, maar is wel heel extreem, band zou heel sterk naar binnen moeten staan. Die van mij staat al maximaal (-1 graad) en slijt nog steeds alleen aan de buitenkant...

Loopt er ergens dus iets aan?

Moet wel aanlopen zijn volgens mij. Ik heb het camber zo negatief mogelijk staan met de KW's... Dat zal minimaal -3 graden zijn en dan nog slijt de buitenkant harder :o

If it's not blown, it sucks...