KM-teller + dagteller + snelheidsmeter werken (opeens) niet meer

Gestart door CharlieFox, 12-08-2007 20:02:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CharlieFox

Beste liefhebbers en techneuten,

Momenteel nog (half) op vakantie maar al wel weer ff ingelogd. Ervaringen met de Volvo heen en weer naar Tsjechie waren subliem. Lekker met 170/180 km/hr door Duitsland op de cruise control, heerlijk! Heb zojuist ff vluchtig het forum doorzocht op mijn probleem, maar nog geen topic kunnen vinden waarbij alle 3 de componenten het niet meer deden, dus dagteller, km-teller en snelheidsmeter.

Sinds gisteren werken die nl opeens niet meer. Ik dacht dat eea via een mechanisch kabeltje werkte, maar na het lezen van wat topics toch maar onder "electrisch" gezet.

Iemand enig idee alvorens ik (thuis) verder ga spitten middels de volgorde forum, google, Vadis en vraagbaak? P.s. Ik kan nog niet gelijk reageren want ik ben nog niet thuis.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

Turbobiker

ABS-controller...

(gooi dat maar eens door de zoekfunctie!)
De Tussenpaus

CharlieFox

OPGELOST?!

Inmiddels wat topics doorgelezen, o.a. checken van relais (?) contactslot en/of contacten daarvan. Heb idd ook wat gelezen over de ABS controller, maar weet er het fijne nog niet van. Het vreemde is dat de hele handel het nu opeens weer doet, heel weird! Of juist niet, zo te lezen komt het vaker voor. Ik zal een dezer dagen maar eens wat contacten gaan loshalen en insprayen. Indien meer te melden over dit topic meld ik het.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

thuur


CharlieFox

Thuur TNX, ik zal er aan denken. Een medeforummer hier zweert bij gewoon WD40. Klinkt geloofwaardig, ik gebruik het goedje ook voor van alles en nog wat (ook heel soms electra) maar ben nog niet zo overtuigt om ineens alle electriek er mee te gaan doen.

Zal trouwens geen overbodige luxe zijn de electrische boel eens flink onder handen te nemen want sinds ik de auto heb al flink wat electrische storingen gehad en ook opgelost, allemaal te maken met gecorrodeerde contacten/stekkertjes. Ik noem airco (relais stekkertjes, zekeringhouders), LPG/benzine schakelaar, instrumentenverlichtingdimmer, ruitensproeierreservoirsensor en nu (wrs) het contactslot.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

thuur

WD40 is op oliebasis. Olie geleidt heel slecht stroom. WD40 maakt wel schoon, dat is het "geluk" van de gebruikers.

Schoonmaken met alcohol of remmenreiniger. Geen contactspray*, likje vaseline tegen toekomstige corrosie.


Gr. A

*) Alleen de dure contactsprays zijn "aan te bevelen". Beter is helemaal geen contactspray bij schone contacten, maar zorgen dat er weinig zuurstof bij kan komen. Metaal + zuurstof = corrosie, uitgezonderd goud (blijft heel lang schoon) en zilver (zilvercorrosie geleidt wel stroom). Doorsnee contactspray maakt netjes schoon en werkt tijdelijk. Daarna wordt het een residu wat wederom geen stroom geleidt.... Met als gevolg meer klachten dan voorheen.