Project Fred

Gestart door Thys, 16-08-2007 02:42:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Thys

#15
Zo, na lange tijd van stilte rond dit apparaat wordt het tijd voor een uitgebreide update.

Op de VKB ben ik in het bezit gekomen van een blokjesgrill en nieuwe USA knippers. Toen ik de auto kocht zaten deze er al in, alleen was van de linker het glas kapot. Nieuw setje erin, en met het nog hele exemplaar heeft een blauwe 10V in Zwolle weer een nieuw leven gekregen ;)

De blokjesgrill moet nog een logo krijgen, zoals hij er nu bijstaat vind ik hem nog even wat te kaal.

FOTO volgt

Er zit nu werkende cruise control in. Het inbouwen heeft eventjes geduurd, aangezien ik eerst 2 kapotte schakelaars bleek te hebben, vervolgens de vacuumslang vanaf de pomp kwijt bleek te zijn, en toen ik deze eenmaal had, verkeerd had aangesloten. Op het witte tuutje, niet op de zwarte...Typisch gevalletje RTFM :eusa_whistle:

In de afgelopen paar weken heb ik veel gelezen, gewikt, gewogen en overlegd, en ben tot de volgende bestelling gekomen:
Bilstein B4 gasdempers


Apex verlagingsveren 40mm


Afgelopen week kwam dat allemaal binnen, dus werd het tijd voor montage. Marco wilde dit wel samen doen, en had de gelegenheid om dit te doen in de garage van zijn vader.

Omdat foto's meer zeggen dan woorden, hier een verhaal in foto's:




Duidelijk, dacht ik zo:)




Het oorspronkelijke plan was om deze dag mijn carterventilatie te gaan vervangen, maar door falen van de afdelingen planning en transploft mijnerzijds kon dit helaas niet doorgaan. :eusa_wall:

Wat wél gelukt is, is het vervangen van de stuurpomp, die met zijn slechte lagers nogal hoorbaar aanwezig was.

Riemspanner ontspannen, multiriem los

Liposuctie in progress



Beugeltjes opgefrist, zijn nu keurig zilver gespoten


En, omdat de boel toch los lag, meteen een nieuw en fris expansievaatje erin:



Peter en Fred het varken(onder :evil:)


Marco, Peter en Hans (toch?) geweldig bedankt voor de inspanningen, koffie, gezelligheid, lokatie en gedeelde kennis! Ik ben weer een hoop wijzer, en mijn todo-list is weer wat gegroeid:)

Ronbroek

Mooi verslag, ideaal zo'n garage waar de tijd wordt genomen om alles naar wens aan te pakken !  :eusa_clap:

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

Thys

#17
Het lijstje (aan continue verandering onderhevig):

-Boordcomputer inbouwen 24-01-2008
-Staalomvlochten remleidingen (liggen op de plank)
-Apex Estate verlagingsveren en Bilstein B4 dempers monteren
-Beide buitenste stuurkogels + stabilinks vervangen (18-12-2007)
-Uitlijnen (12-2007)
-Multiriemspanner vernieuwen (19-12-2007)
-Variabele intervalrelais voor de ruitenwisser monteren (Zit erin!)
-stoelverwarming links fixen
-Stootstrip op linker portier en voorscherm demonteren en terugplaatsen met nieuwe clips
-USA knippers vervangen door nieuwe
-Blokjesgrill plaatsen
-Dakstrips vervangen door S70 type
-Cruise control inbouwen
-Aerotwin wisserbladen ophalen bij Florian
-Forumsticker
-Flushen met FortéGedaan bij 330.000
-Kofferbakverlichting upgraden
-Heldere donkere koplampen monteren
-Stoelverwarmingschakelaars vervangen door MY>94 type
-Motorblok vervangen Gedaan bij 343.000. Blok heeft +/- 150.000 gelopen
-Distributie vervangen Gedaan bij 318.000, overgezet op het nieuwe blok
-Nieuwe waterpomp Gedaan bij motorwissel
-DIN paneeltje met Volt-, oliedruk- en temperatuurmeter installeren
-Startmotor smeren vervangen bij motorwissel
-S/V70 handgrepen zonder slot.
-Automatisch dimmende binnenspiegel
-Airco werkend krijgen. Doorgesleten slang+droger vervangen, interieurfilter plaatsen
-Mistlampen in de voorbumper
-Interieurpiepjes, -kraakjes en -rammeltjes aanpakken
-nokkenaskeerring vervangen Gedaan bij motorwissel
-carterventilatie Vervangen bij motorwissel
-Gasvuldop in kleur spuiten
-Achterklep stellen
-Spatlappen plaatsen aan de voorkant
-Elektrische koplamphoogteverstelling inbouwen
-Knipperlichtrepeater bestellen en inbouwen
-Knipperlichten bij ver- en ontgrendelen
-Aanpakken roest motorkap

Enno

IK ben wel benieuwd naar de hoogte voorzijde / achterzijde..........welke veerpoot heb je nu...de 4579 of de 4589....?

Op mijn 850 moet de 4579 als ik me niet vergis....dezelfde als op de SVC70 modellen...

Foto's :) zeggen een hoop...

Thys

#19
Geen idee welk type eronder zit eigenlijk...zal er vanavond even naar kijken. De achterkant moet nog zakken, daar ontbrak de tijd nog voor. Maar niet getreurd, meer nieuws daarover volgt gauw.

Vandaag nieuwe stabilisatorlinks ophalen, de huidige bleken toch wel erg gaar te zijn, en er zit nu bij hobbels en kuilen een 'kloenk!' rechts voorin. Wordt vervolgd

Edit: nav. wat ik uit de foto's af kan leiden zijn het de 4589 veerpoten die eronder zitten
Weet je waar het verschil in zit?

Thys

#20
Wederom verheugend nieuws, vanavond is de achterkant van frisse dempers en veren voorzien.
En dat ging zo:







Man wat een verschil!
Eerst een paar dagen rondgereden met alleen de voorkant nieuw, maar nu het rondom gedaan is, is het echt een wereld van verschil. De auto deint veel minder na, hobbels worden snel verwerkt, en op de snelweg is hij amper van zijn koers te krijgen. Heerlijk! Auto is mooi omlaag gekomen, ik moet nu iets beter mijn best doen om uit te stappen:) Marco heeft het nagemeten, en hij staat nu keurig horizontaal. Zal nog wel ietsje nazakken, maar dat kan hij prima hebben. Al met al een zeer geslaagde upgrade, waar ik erg veel plezier van zal hebben. En dan mag dat best wat kosten.

De 'kloenk!' rechtsvoor is na een paar testritten trouwens ook gevonden, 2 bouten aan de veerpoot bleken niet goed vast te zitten. Er zit nu nog wel een geluidje in, maar dat zal ergens in de komende tijd nog wel geelimineerd worden. Vooralsnog ben ik weer dik tevreden!

Marco, wederom bedankt voor alle inspanningen, tekst en uitleg + fijne avond!:)

DD

nu als de sodemieter gaan uitlijnen anders kan je straks ook nog op zoek naar een set nieuwe banden. altijd uitlijnen als je wat wijzigt aan de ophanging.

Enno

Heb je gewone veerpootlagers achter gemonteerd?...

Je zou nog kunnen overwegen achter de nivomat veerpootlagers te nemen, wordt ie net nog wat steviger van aan de achterzijde...

Ben erg benieuwd.....hoe het rijdt....ik 'krijg' eind deze maande B4 VNE-4589 dempers binnen.......

hoe hoog staat de auto nu ?

Misha

Ik moest drie keer kijken:



De auto lijkt hier namelijk in de lucht te zweven zonder enige vorm van ondersteuning...
;D
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Thys

#24
Uitlijnen gaat zeker gauw gebeuren, er moet alleen eerst nog een stuurkogel vervangen worden.
En tja, sommige mensen zijn gewoon heel sterk :angel:

Enno: De horizontale naad in de sideskirts ligt nu, even uit het blote hoofd, ongeveer 25 cm boven de grond. We hebben de oude lagers gebruikt. Ik vind het heerlijk rijden zoals het nu gaat, achterkant hoeft voor mij echt niet stugger te worden.

Thys

Update:

Vandaag éindelijk de S70 daklijsten gemonteerd. Staat een stuk netter dan die half kale oude lijsten, plus dat de regenafvoer van deze gunstiger is.



Ook nog even een plaatje van de nieuwe voorkant met USA knippers en (te kale) blokjesgrill

En het resultaat van de verlaging

ed

Opvallend dat de Apex achterveren ongeveer even dik lijken als de originele en evenveel windingen, terwijl de voorveren dikker zijn en een winding minder hebben. Voel je niet veel verschil tussen voor en achter, ik bedoel dat de achterkant wat soepeler aanvoelt?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Enno

Volgens mij is de APEX veer ook een estate veer........en geen sedan veer....

Thys

De achterveren die eronder zaten waren verzwaarde veren, ivm de gasinstallatie, die zijn iets dikker dan de Apex (inderdaad Estate) veren, en maar een klein beetje langer. Het verschil in lengte tussen de voorveren is inderdaad een stuk groter. Naar mijn idee is het geheel wel lekker in balans

ed

Waarom heb je er dan de veren van een estate onder geplaatst?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!