Renault veel veiliger dan Volvo?

Gestart door HanH, 22-09-2003 07:25:21

Vorige topic - Volgende topic

AEO

Op de Ncap website kan je ook een rapport downloaden wat door een groep zweden is gemaakt. Ruwweg is de conclusie dat er veilige auto's zijn en minder (on)veilige auto's. De sterren die worden toegekend in de ncap test moet je m.i. ook niet letterlijk interpreteren (bv: de Vel Satis van Renault krijgt twee extra punten voor een gordel-niet-vast waarschuwingssysteem, dat heeft Volvo al > 25 jaar op alle modellen en krijgt geen punten, of zou dat van de Renault veel agresiever zijn?). Toch is het opmerkelijk en positief dat m.n. Renault grote sprongen heeft gemaakt in de ontwikkeling (gelukkig is daar nog Citroen, dat nog steeds slecht presteert). Wat ook opvallend is dat de testmethode zelf dus ook niet absoluut is: de Kia Carnival krijft van Ncap maar 2 sterren, maar de testen in de VS gaven de Kia 5 sterren.... Met andere woorden, het kan geen kwaad om de test te gebruiken, maar een beetje kritische houding kan ook geen kwaad. Gelukkig spelen emoties en budget ook nog steeds mee bij aanschaf van een auto, anders zou het wel saai worden op de weg (zelfs iedereen in een 850 is niet leuk meer).
Alle paddestoelen zijn eetbaar. Weliswaar zijn er paddestoelen die je maar
een keer kunt eten

Reitse

Ik heb in mijn GLT een boordcomputer gezet. En wat doet dat ding? Op het moment dat het echt koud wordt geeft hij een override op de stand van de keuzeschakelaar (bij mij altijd actueel verbruik) en gaat over naar temperatuurmeter om te laten zien dat het glad kan zijn. Dat noem ik nou veilig en goed overdacht!

devnull

>Bekijk maar eens goed een oude 99 of 900.  Of beter: haal er eens
>eentje uit elkaar....

Ramon,

Kijk eens hier...

http://au.geocities.com/ozbrick850/crashmisc/ncap4-1100.jpg

devnull

Oh ja en dit is een Saab vliegtuig in actie.. ;)

Reitse

Je hoort de piloot bijna denken "Goh, met mijn 9-5 ging dat altijd wel goed"

Ramon

Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

BartRas

Vind dit toch een raar onderdeel v/d N-CAP test, hoeveel sterren krijg je hiervoor ;D ;D
there is no substitute for PK's

AEO

Ik zag vanmorgen het effect van een aanrijding.... een Citroen Picasso was van achteren aangereden. Nu zal dat best hard gegaan zijn want het zag er naar uit dat de achteroprijdende auto op de voorstoelen is geeindigd (dat is vreemd opkijken....), met andere woorden: de bestuurder zal wel iets meer als een whiplash hebben meegekregen. De Ncap test daar niet op, maar als ik alleen de totaal-scores vergelijk, scoort de picasso (27 punten) hoger dan een S40 (26) of een S70 (25).... Toch denk ik dat ik liever in een volvo zou hebben gezeten om zo'n klap op te vangen.... Volvo test zelf al jaren op aanrijdingen van achteren (zie bv de filmpjes in dit onderwerp waar een 480 aan barrels wordt gereden - en dat doet best een beetje pijn).
Alle paddestoelen zijn eetbaar. Weliswaar zijn er paddestoelen die je maar
een keer kunt eten

Marc 0101.001

Al is zo'n Renault 100x veiliger dan een Volvo, dan ga ik er nog niet mee rijden!

paul-r

Citaat van: Joris_Scholte op 14-10-2003 02:17:48
Misschien kunnen we de titel van deze thread wel veranderen in "Saab veel veiliger dan Volvo?"  ;)  ;D

Wel leuk deze "discussie" over de Zweden: ik kreeg gisteren via mijn broer (Saab 9.5 en 900 classic rijder) een uitnodiging om mee te gaan kijken naar de nieuwe 9.3 cabrio. De uitnodiging werd vergezeld met de opmerking van de gastheer: misschien is hij (ik dus) wel te bekeren tot dit Zweedse merk. "Grapje" heb ik terug gemaild.
Saab is prima, veilig en als het oud is ook nog mooi. Maar bij Volvo krijg je meer auto voor je geld! En veilig zijn ze allebei (alhoewel ik de veiligheid van de oude Saabs niet echt hoog inschat: zet maar eens een Amazon naast een 96Saab!) als de bestuurder het is.

Paul