ABS lampje error 1-4-1 of 1-4-2

Gestart door chalith, 24-08-2007 22:16:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Chris

Citaat van: Joost23 op 11-02-2009 11:43:00
Allemaal,

Bij mij is gisteren ineens het ABS lampje gaan branden, samen met het lampje "TRACS Off". Later gingen ze weer uit, op de weg naar huis 's avonds weer aan en vamorgen bleven ze heel even branden en gingen toen weer uit (volgen jullie het nog )  ;D

Iemand een idee waar dit op kan duiden, als BEIDE lampjes aan en uit gaan??

Groet Joost

Een brakke ABS-controller... schijnt te solderen te zijn.

reneetje

Citaat van: Joost23 op 11-02-2009 11:43:00
Allemaal,

Bij mij is gisteren ineens het ABS lampje gaan branden, samen met het lampje "TRACS Off". Later gingen ze weer uit, op de weg naar huis 's avonds weer aan en vamorgen bleven ze heel even branden en gingen toen weer uit (volgen jullie het nog )  ;D

Iemand een idee waar dit op kan duiden, als BEIDE lampjes aan en uit gaan??

Groet Joost

Probeer als de lampies weer gaan branden eens de contact sleutel iets terug te draaien (uiteraard alleen bij stilstand  ;) ), als beide lampjes branden is vaak het relais achter het contactslot de boosdoener.
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

Joost23

Reneetje,

Is soms de oplossing, maar niet altijd....
Ik ben allang blij dat ABS nog wel werkt en binnenkort moet ie toch voor de 330/k beurt, maar als het iets heeeeel simpels is om te repareren, vind ik het wel leuk om zelf te doen....


Joost23

Heb er nog niet naar kunnen kijken, maar hoe groot is de kans dat het het relais achter contactslot is?
Is die heel klein, weet ik dat ik beter meteen mijn ABS controller kan laten solderen....

thuur

Tja, 50/50. Bij een defect contactslot gaat eerst je ABS uit (=geen foutcodes!), dan de verlichting beginnend bij de koplampen en knipperlichten. Zonder codes weet je niets.

Dit topic gaat voornamelijk over de "betere" controllers, de aluminium doosjes tot ca. '95.


Gr 8)

lange

is er ook iemand die een foto heeft van waar dat ding zich bevind
mvg bas
de portemonnee was leeg dus de Volvo weg.
auw auw auw
een Suzuki ignis terug gekocht

UserID6342

Controller bevindt zich aan de linkerkant van je auto (dus stuurlkant) ter hoogte van je voorpoot zie je een alu bakkie met daarop een grote stekker.  Dat is de controller, uit mijn hoofd zit die vast met drie keer torx 25.  Het electrisch gedeelte van je contactslot bevind zich achterop je contactslot.  Is over beide genoeg te vinden op het forum hoe te vervangen.

Oele

Citaat van: thuur op 21-10-2008 22:54:56
Citaat van: chalith op 24-08-2007 22:16:26
klem eraf gehaald, sensor verwijderd. Met een scherp mesje (scalpel) afdichtkit van connector deksel lossnijden en erg voorzichtig deksel verwijderen.


Ik krijg het dekseltje echt niet eraf hoor... Nog tips ???


Gr :eusa_think:


Verwijder alle siliconen door met een smal mesje voorzichtig tussen het dekseltje en de schakelaaromhulsel alles los te snijden;

Wrik daarna, niet draaien! met een combinatietang via de connector het dekseltje eruit.

Daarna alles schoonmaken, opnieuw solderen en dichtkitten, je hoeft niets kapot te maken als je het voorzichtig doet..

Succes!



VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

Rob850turbo

#38
Mijn volvo had foutcode 1 4 1 en 1 4 2 , nieuwe rempedaal schakelaar gemonteerd , in eerste instantie foutcodes weg , na langer rijden kwam fout terug, maar nu alleen maar foutcode 1 4 1 en meer niet. Toen de sensor op de rembekrachtiger vervangen!!  nu blijkt het goed te zijn. bedankt voor de goede toelichting en ideeen op dit forum.

Gr Rob

Chris

Citaat van: Rob850turbo op 16-11-2009 12:35:09
Mijn volvo had foutcode 1 4 1 en 1 4 2 , nieuwe rempedaal schakelaar gemonteerd , in eerste instantie foutcodes weg , na langer rijden kwam fout terug, maar nu alleen maar foutcode 1 4 1 en meer niet. Toen de sensor of rembekrachtiger vervangen!!  nu blijkt het goed te zijn. bedankt voor de goede toelichting en ideeen op dit forum.

Gr Rob

Help me even.. Ik heb hetzelfde probleem. Ook met ABS en Tracs die standaard gaan branden.

Je zegt "de sensor of rembekrachtiger vervangen".. wat bedoel je nu precies? Heb je het in dit topic afgebeelde zwarte busje vervangen? Ik neem aan dat je die bedoeld?

Rob850turbo

#40
sorry , iets te snel getypt , de sensor op de rembekrachtiger vervangen.

eenvoudig door te meten , ohm meter op beidde aansluitingen aansluiten ,  een beetje tikken en schudden met de sensor en je ziet de weerstand al veranderen. (en als weerstand verandert is sensor kapot)

Gr Rob

pwaes

na herhaaldelijk foutcodes 1-4-1 en 1-4-2 in mijn '95-er 855 te hebben gehad, heb ik de pedaalsensor vervangen (zie foto's boven), ding kost veel geld bij de dealer (E 84,00 ex), maar de foutcodes zijn wel weg de afgelopen 4 dagen.  :eusa_dance:

De lampjes gingen vaak branden nadat we lang hadden gereden met de auto (alles goed warm) en bij de minste trilling (bv trambaan o.i.d.) hup: lampjes aan. Ik heb nog de oude (niet plastic) ABS-controller.

Verwisselen is een makkie. Voor de liefhebber heb ik nog 2x pedaalsensor liggen (stuk, klaar voor solderen), ik heb besloten het zekere voor het onzekere te nemen, het zijn toch je remmen  :eusa_angel:

relex850

  Na jaren met een af en toe brandend ABS lampje en ook herhaaldelijk foutcode 1.4.1. en 1.4.2. heb ik ook maar eens besloten om de sensor te vervangen. Eindelijk rij ik weer rond met een dashboard zonder foutmeldingen. Wel vreemd dat dit probleem zich zo vaak voordoet.

haasje

Het is, net als alle andere veel voorkomende problemen, gewoon een versleten sensor. Vergeet niet dat deze gemiddeld ook al 15 jaar oud zijn.

relex850

Tja
daar heb je een goed punt