Hoe meten jullie precies je LPG verbruik? Op benzine is mij wel duidelijk.

Gestart door CharlieFox, 24-08-2007 08:37:58

Vorige topic - Volgende topic

Vertigo

Zoals Mehn al meerdere keren heeft aangegeven: het verbruik over langere periode volgen om een beter beeld te krijgen. En meten door consequent vol te tanken.

Het verbruik verschilt niet alleen van dag tot dag door de hoeveelheid die er in de tank gaat (daar zit slechts een kleine fluctuatie in), het verbruik hangt met name af van de rijstijl, soort route en de hoeveelheid verkeer. Het kan dus best zijn dat je een keer 38l moet bijvullen na 270km en de andere keer 44.

Ik hou het LPG-verbruik als volgt bij.
Mijn auto rijdt altijd op LPG en schakel alleen over op benzine indien dat echt nodig is. De kilometers die ik dan op benzine maak hou ik ook bij om later in het LPG-verbruik niet mee te rekenen.
Ik noteer bij elke tankbeurt (ik tank altijd helemaal vol) de kilometerstand op het bonnetje en thuis verwerk ik die gegevens.
De afgelopen 2,5 jaar heb ik 8904,59l LPG getankt om 67560km op LPG te rijden.
gemiddeld 1:7,61 dus. Afgelopen maand heb ik 294,7l getankt en daar 2449km mee gereden. Dat is 1:8,31 dus, met een minimum van 1:7,50 en maximum 1:9,56 per tankbeurt.).
Verschil is zo groot doordat ik nu met name provinciale weg en snelweg rij, terwijl dat eerst altijd stad was.
Ik heb wel verschil gemerkt in de kwaliteit van de brandstof bij de ene pomp ten op zichte van de andere pomp. Gedurende 1 maand bij Texaco tanken leverde mij een significant hoger verbruik op dan 1 maand lang bij shell tanken. Dit uiteraard gemeten met dezelfde (dagelijkse) rijroutes en fluctuaties in verkeersdrukte en rijstijl worden dan opgevangen door het tijdsbestek waarover de metingen plaatsvinden.

Gr.

thuur

En als je je tanks leeg blijft rijden totdat de auto gaat inhouden :o dan maak je over die paar liter LPG meerverbruik maar niet de grootste zorgen. Een pomp is een stuk duurder...

Gr :)

mehn

Citaat van: thuur op 25-08-2007 11:43:37
Een pomp is een stuk duurder...

Die heeft ie niet, dus laat m maar lekker zijn gang gaan ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

CharlieFox

Citaat van: thuur op 25-08-2007 11:43:37
En als je je tanks leeg blijft rijden totdat de auto gaat inhouden :o dan maak je over die paar liter LPG meerverbruik maar niet de grootste zorgen. Een pomp is een stuk duurder...

Gr :)
Nee, ik zorg er voor dat ik ten alle tijde benzine in m'n tanks houd juist ter voorkoming van uitgedroogde pompmembramen en zo. En met het leegrijden van LPG (gebeurt overigens niet altijd) houd ik ook het benzinesysteem "fit" (tegen uitgedroogde pakkingen en zo) omdat ik zo regelmatig even op beznine rij. Zit nu trouwens liefst 35 LTR in omdat het spul in Tsjechie maar 1 E per liter was.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...