Onderhoudskosten V70 versus 940

Gestart door Vitarbo, 13-03-2010 22:43:17

Vorige topic - Volgende topic

Vitarbo

Beste V70 kenners,

Graag hoor ik jullie mening over het volgende. Ik zit te twijfelen tussen aanschaf van een V70 classic (Aut, 1998, 275.000 KM, LPG G3 2 jaar oud)  en een 940 Est Sportsline (Handbak, 1996, 418.000 KM). De laatste met LPG G3 Vialle, koprevisie, nieuwe airco, banden, distributie, koppeling, drukgroep, uitlaat etc, kortom volledig gerenoveerd). Beide gaan ca. € 6500 kosten.

Mij is verteld dat  940s in onderhoud aanmerkelijk goedkoper is dan de V70s omdat de 940 eenvoudiger en degelijker is, en de onderdelen (sloop en nieuw) en arbeidskosten lager zouden zijn (dit laatste omdat bij de 940 de dingen makkelijker bereikbaar zijn).

Klopt dit volgens jullie?

Veel dank voor jullie inzichten.

Fitous

thuur

Klopt grotendeels wel, al vind ik persoonlijk de 'betere bereikbaarheid' van onderdelen wel meevallen. Onderdelen voor een 900 koop je op iedere straathoek terwijl de V70 nog niet in dat stadium zit.

Het zijn wel 2 volledig verschillende auto's, dus een vergelijk op onderhoud gaat m.i. alleen op als je om vervoer en geld verlegen zit. Als je goedkoop veel ruimte nodig hebt kun je beter een 740 of 240 kopen. Nog goedkoper en net zo ruim.

Gr 8)

jan piet

Ik heb een 745 GL en een 855 GLT. Op het embleem na zijn ze onvergelijkbaar. Een 4 cilinder 2,3 ltr rijdt helemaal niet verkeerd. Heeft relatief veel koppel en is een goede wagen als je rustig rijdt. Hij kán wel doorrijden, maar het is 'anders'. Overigens rijden beide auto's op gas.
Een 855 is een stuk sportiever, mee rin staat om door te rijden enz. Mijn keuze is duidelijk de 5 pitter.
Qua ruimte is de 745 onovertrefbaar. de 7/9 serie heeft zo zijn kwalen als ook een 850 /X70 serie die heeft. Denk aan elektra met een eigen leven, doorzeilende hemeltjes, klierende massa aansluitingen enz. Het is een achterwielaandrijver wat gegarandeerd feest vieren is als het sneeuwt, tenminste als je daar van houdt.
Is een 7/9 goedkoper dan een 8/7 serie? Qua onderdelen kun je wat voordeel hebben, inderdaad kun je buiten droog sleutelen en schuilen onder de motorkap en zit het bij de 8/7 serie voller onder de kap. Maar ook voor deze auto's is een redelijke overvloed aan gebruikte onderdelen voorradig. Heb ook nog een V70 classic gehad (een TDI) van binnen wat moderner als een 855, 2500 aangepaste zaken maar niet altijd in het voordeel van de auto. Zelf bewust een 850 gekocht omdat die tóch minder gevoelig lijken voor probleempjes als een 70 serie, maar daar gaan we nu geheid een discussie over krijgen...
Gr,JP

rpakuypers

Ik heb inmiddels de afgelopen 10 jaar al een 740-GLE, 745-TIC, 760-GLE, 760-TIC (lpg), 740-TIC en twee 945-TDIC gehad en ik rij nu een V70 Classic. Ik heb alle motoren al voorbij zien komen van de 2.0, de 2.3, de 2.8 en de 2.4 VAG-diesel.

Qua sleutelgenot is het inderdaad zo dat je meer ruimte hebt bij een 700-900 serie. Mijn V70 ziet er al wat drukker uit onder de kap. Qua onderdelen zal het voordeel wellicht iets meer zijn voor de 700-900 serie omdat daar m.i. meer aanbod van is op de tweedehands markt. Bij de dealer vind je nagenoeg niets meer.

Qua rijden prefereer ik zeker de V70. In mijn geval een TDI met een enorm koppel en een normaal verbruik, zaken die ik bij de 945 met de 6-in-lijn diesel heb gemist. Tuurlijk is de voorwielaandrijving een flink stuk directer en dat zal wat "zenuwachtig" overkomen. De ruimte is iets minder als in de 700-900 serie maar met 4 volwassenen en fikse bagage kun je lekker op pad. Ach, en hoevaak haal je nou een deur of een kast bij de bouwmarkt ............ en voor de fiets heb ik een fietsdrager.

Ik denk dat de staat van de auto het belangrijkste is. Een afgetrapte 700-900 Volvo kost ook klauwen met geld en als je het allemaal zelf kunt maakt het niet zoveel uit, maar niet iedereen is zo handig. Op lpg heb ik minder ervaring en die is zeker niet positief. Altijd gedonder met de verdamper en injectoren die los zitten in het spruitstuk. Horten en af en toe een stoot is mij niet vreemd. De 945 met de diesel was een verademing en op het rustige warmrijden, het constant olie wisselen na 7500 km en het John Deere-geluid heb ik er altijd heerlijk in gereden.

Succes met de keuze ..........

Roger

joebar

Hoe goed de 900 ook onderhouden is, ik vind 6500 totaal over de top.....
voor 1000 euro heb je al nieuwe banden en een nieuwe koppeling, koop dan voor heel wat euro's minder een 900 met minder Km's
Niet dat dat een probleem is, maar die wordt onverkoopbaar als je er nog een ton opzet....
Is gvd 15000 gulden voor zo'n auto brrrr :o :o :o

Bas850

Ik heb mijn 940 LPI eind december omgeruild voor een V70 diesel, kwa onderhoud staat hierboven al alles beschreven. 6500 euro is veelste veel voor zoveel km, tis wel G3. heb de mijne met pijn en moeite voor 2500 euro kunnen verkopen, G2 met maar 299dkm op de teller.

De vraag naar dit soort wagens is er niet veel, G3 helpt wel. Ik denk dat je voor minder een mooie kan kopen, en je zou ook kunnen kijken voor 1 op benzine en hier LPI in laten bouwen. Heb je minder km.

Succes met je keuze.

Bas

"to finish first, you first have to finish"