Aanschaf 850 estate 10 of 20 V op LPG ?

Gestart door Rossi, 30-08-2007 15:21:42

Vorige topic - Volgende topic

Rossi

Hoi Roffelaars,

even een vraagje. Als je een 850 estate op lpg wilt gaan rijden ( G3 of G2 maakt niet uit) welke is dan de beste keus, de 10 V, de 20 V of maakt het niet uit.

Ik zie ze soms staan met 450.000 km op de teller en dan vraag ik me af of het verstandig is zoiets te kopen.

Ik stel jullie advies erg op prijs.

Ral.
850 GLT 2.5-20V estate  '93  automaat

Gmid

10v of 20v maakt qua onderhoud, levensduur of lpg/lpi niets uit. Qua prijs tegenwoordig ook niet meer.

20v heeft net dat beetje extra als je wat hoger in de toeren komt, en aangezien het qua prijs niet uitmaakt, zou de keus als eerste hierop moeten vallen.

Kilometerstand heeft op een goed onderhouden 850 totaal geen invloed. Natuurlijk is een auto met 'maar' 1,5 ton frisser dan een wagen met 4,5 ton. Maar toch als die 4,5 ton goed onderhouden snelweg kilometers zijn, en de 1,5 matig onderhouden stadsverkeer is, zou ik voor die van 4,5 ton kiezen.

Kijk gewoon goed naar de historie. Naar de regelmaat, of alle beurten netjes zijn gedaan, of de boel lekker fris en netjes oogt. Het hoeft niet te glimmen onder de kap, maar je ziet snel genoeg of de wagen afgelopen 2 jaar niet of nauwelijks is onderhouden.

Kijk ook ons op het Aankooptips "The topic".

Succes met de zoektocht.
Volvo C30 '12

Walter

er is nog zo'n discussie geweest, pas. Daar had iemand gezegd (met vage argumenten) dat de 10V beter is. Maar daar kwamen we tot de conclusie dat het geen *achterwerk* uit haalt :-) Je ziet ze beiden met hoge km's

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

de boekhouder

Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

Ludo

Citaat van: Gmid op 30-08-2007 15:25:30
10v of 20v maakt qua onderhoud, levensduur of lpg/lpi niets uit.

voor lpg maakt het idd niet uit.
20v voor LPi wél, je hebt er met luchtschuiven/variabele kleppen in het inlaatspruitstuk.
die is niet geschikt voor LPi inbouw.

Misha

Citaat van: Gmid op 30-08-2007 15:25:30
20v heeft net dat beetje extra als je wat hoger in de toeren komt, en aangezien het qua prijs niet uitmaakt, zou de keus als eerste hierop moeten vallen.
Discutabel, vind ik

Gewoon proefrijden, het is heel persoonlijk.

In top maakt het ook weinig uit, en de 10v laat zich luier rijden: kan ook een keuze zijn.
Leg de grafiekjes met koppel en vermogen bij bepaalde RPM er maar naast.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

de boekhouder

Dat heb ik pas geleden dus gedaan (koppel- en vermogenskromme van Maikel ontvangen). Hieruit kan ik alleen halen dat de 20v over het hele toerenbereik meer koppel en vermogen levert dan de 10v. Lees ik de grafieken nou niet goed ?
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

Misha

Citaat van: de boekhouder op 30-08-2007 19:28:29
Dat heb ik pas geleden dus gedaan (koppel- en vermogenskromme van Maikel ontvangen). Hieruit kan ik alleen halen dat de 20v over het hele toerenbereik meer koppel en vermogen heeft dan de 10v. Lees is de grafieken nou niet goed ?
Nee, het is wel meer hoor, tot zover goed gelezen.

Alleen als je dat gaat vertalen in schakelmomenten, wordt het verhaal anders.
De motor van de 10v kun je vroeger schakelen voor optimaal gebruik van je motor: dat bedoel ik met lui rijden
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

beb

ik heb net een 850 estate 2.5 10V op lpg g3 gekocht met 380000 km op de teller. Natuurlijk is het te zien en te merken aan de auto dat hij al 10 keer rond de wereld is gegaan maar daar kies je natuurlijk voor.

Ik had alleen iets beter moeten letten op geschiedenis van de lpg installatie. Die zit er alweer 3 ton in en behoeft enig onderhoud. Dit is toch wel een prijzige aangelegenheid. voor de rest goed kijken en anders de auto weg doen ter controle naar een dealer voor de de aankoop. En uiteraard goed de papieren bekijken qua onderhoud. Er staat een hoop rotzooi tussen op het net.