bougiekabels

Gestart door Death Dealer, 05-09-2007 14:17:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ludo

Citaat van: Death Dealer op 08-09-2007 22:19:57
voor je mij zegt dat ik niet goed lees...  :eusa_hand:
miss. dit maar eens lezen.   ;)
...

maakt niet uit, als je de vonken ziet overslaan is het tijd om ze te vervangen.

rody

Citaat van: Death Dealer op 08-09-2007 22:19:57
voor je mij zegt dat ik niet goed lees...  :eusa_hand:
miss. dit maar eens lezen.   ;)




Citaat van: thuur op 05-09-2007 23:50:56
Citaat van: Death Dealer op 05-09-2007 22:44:34
Citaat van: thuur op 05-09-2007 15:31:42
De weerstand bij gelijkstroom door een bougiekabel meten is zinloos. Hoogspanningspieken gedragen zich als wisselspanning. Om een idee te geven: een condensator is dan een spoel en vice versa, zelfs een breuk maakt weinig uit. Het is vooral de isolatie die belangrijk is.



zo'n kort stukje kabel zou toch een heel kleine weerstand moeten hebben  :eusa_think:

Zoals ik al zei, een condensator gedraagt zich als een spoel. Op gelijkstroom heeft een condensator oneindige weerstand. Een spoel daarentegen dicht bij 0 Ohm. Op wisselstroom heeft een condensator een zeer lage weerstand en een spoel daar komt maar moeilijk wisselspanning doorheen (hoge weerstand).

Nogmaals, het is appels met tuinstoelen vergelijken. Ik ken bougiekabels die van een met koolstof doordrenkte stof zijn gemaakt. Weerstand gelijkspanning is honderden megaohms (daar brandt geen lampje op zeg maar), maar perfecte doorgifte van hoogspanningspieken.


Gr ;)

dit is een toelichting op wat jij noemt grote/kleine weerstand.

maakt verder niets uit.  waar het mij omgaat is welke kabels heb je zien flitsen.

volgens mij waren dat 1 en 4.

Death Dealer

Ik geloof het wel ja  :eusa_think:

thuur

Citaat van: Death Dealer op 08-09-2007 21:57:49
Ik heb ergens gelezen dat je in het donker perfect kan zien of de isolatie van de kabels versleten
is.
En ja hoor.  Overal waar de kabels een beetje in de buurt kwamen van mekaar waren
er vlamboogjes te zien.
Maandag even nieuwe halen dus.

Kijk, dat is een zinvolle test! :D

Citeer
Nu vraag ik me af.  Welk probleem geeft dit nu eigenlijk, dat doorslaan van de kabels naar mekaar?
Kan me inbeelden dat, indien terug koppeling naar de massa, dit ook niet gezond is voor het hele elektrische systeem
van de roffel?

Er gaat energie verloren, dus de bougie vonkt minder krachtig. Ten tweede kan het zijn dat de kabel die de vonk oppikt deze doorgeeft aan de bougie en dat deze dus 'droog' vonkt. Volgens mij kan dat niet zoveel kwaad.

De vonk die z'n weg terugvindt via de carrosserie zal weinig invloed hebben op de elektronica. De normale vonken gaan ook uiteindelijk terug naar de minpool van de accu via de carrosserie, alleen via een geijkte weg. Enige last wat je hooguit kunt hebben is tikken in de radio, af en toe een hikje v/d motor, dimmend lampje... Allemaal erg miniem dus.


Gr 8)

Death Dealer


Ludo

Citaat van: thuur op 08-09-2007 23:48:20

Er gaat energie verloren, dus de bougie vonkt minder krachtig. Ten tweede kan het zijn dat de kabel die de vonk oppikt deze doorgeeft aan de bougie en dat deze dus 'droog' vonkt. Volgens mij kan dat niet zoveel kwaad.

dat weet ik nog zo niet thuur.
als de vonk overslaat op een andere bougiekabel, kan die de betreffende cilinder ontsteken die op dat moment gevuld wordt met brandbaar mengsel.
dat lijkt me toch niet zo gezond.

rody

Citaat van: Ludo op 09-09-2007 00:02:50
Citaat van: thuur op 08-09-2007 23:48:20

Er gaat energie verloren, dus de bougie vonkt minder krachtig. Ten tweede kan het zijn dat de kabel die de vonk oppikt deze doorgeeft aan de bougie en dat deze dus 'droog' vonkt. Volgens mij kan dat niet zoveel kwaad.

dat weet ik nog zo niet thuur.
als de vonk overslaat op een andere bougiekabel, kan die de betreffende cilinder ontsteken die op dat moment gevuld wordt met brandbaar mengsel.
dat lijkt me toch niet zo gezond.


hoe zit het dan bij auto's met direct ignition...

volgens mij kan dat overslaan ook geen kwaad.

HanV70

Thuur bedankt voor de goede uitleg, ben inmiddels al heel lang van een verkeerd idee uitgegaan.
Wel was het altijd zo, als een van de kabels een duidelijk afwijkende weerstand had, er iets aan de hand was. ( verbinding met stekker inwendig niet in orde, bougiebrobleem ed.)
In het donker sloegen dan bij deze kabels de vonken dan ook behoorlijk over.

Death Dealer

Eind vorige week de nieuwe kabels + nieuwe bougie's geplaatst
en het schokken is opgelost  :eusa_dance:

Maar nog even een ander vraagje...
De bougie uit cilinder 5 was kletsnat  :eusa_think:
Waar zou dit op kunnen wijzen ???
Slechte verbranding ?

thuur

Nat van? Koelvloeistof? Benzine?


Gr ;)

Death Dealer

Het rook naar benzine  :-[
even vergeten te vermelden

thuur

Kan zijn dat je drukregelaar lekt (even zoeken, meest relevante antwoorden staan achteraan) of dat je injectors vervuild zijn.

Heb je de bougies gewisseld bij koude motor? Of had je net een stuk gereden?

Rijd je op benzine of gas?


Gr ;)

Death Dealer

Bougie's gewisseld bij warme motor.
En ik reed op dat moment op benzine.

thuur

Dan zou ik er niet al te wakker van liggen. Mocht je toch nog willen controleren: draai diezelfde bougie er eens uit bij koude motor en kijk dan.


Gr ;)

Kees.R.S

Slechte verbinding? bougie (cilinder) doet niet mee? Aansluiting bougiekabel controleren!  :eusa_think:

gr. Kees