Een auto uit een E.U. lidstaat invoeren in België

Gestart door Scooby Doo, 07-09-2007 19:28:49

Vorige topic - Volgende topic

Scooby Doo

Voor diegenen die van plan moesten zijn om een auto te gaan halen in een andere E.U. lidstaat en deze willen invoeren in België, ziehier wat er zich allemaal afspeeld.

1. de wagen wordt aangekocht
2. betalen en afhalen van de wagen
3. met de nodige documenten naar het douanekantoor in je buurt
4. met de auto naar je Volvo dealer in de buurt voor homologatie
5. met de wagen naar de technische keuring.
6. naar de verzekering

Dat is in een notedop wat er allemaal moet.

Ik heb de wagen niet gehaald met transit-platen maar is zo naar hier gekomen. :evil:

1&2 kennen we onderhand allemaal wel hoe dit in z'n werk gaat.
3: welke documenten heb je allemaal nodig? :
    - officiele documenten uit het land van herkomst (in mijn geval fahrzeugbrief)
    - de aankoopfactuur met naam, adres e.d. van koper en verkoper + verkoopprijs
    - je identiteitskaart (of een kopie met volmacht als er iemand voor jou gaat)
4: je zet de wagen bij de Volvo dealer in je buurt, en zij controleren of hij voldoet aan het PVG-nummer. Bj ombouw, controleren ze of dit deftig is gedaan (mijn geval).
5: iemand onder de arm nemen die garageplaten heeft, en naar de keuring gaan.
6: als de wagen gekeurd is, kan je met het afgestempelde roze formulier naar de vrzekering, die het verzekeren, en de aanvraag opsturen naar de D.I.V.

Wat kost dit grapje:
Douane :                     € 0,10
Volvo homologatie :     € 150
Keuring :                     € 50

Totaal kostenplaatje aan Belgische formaliteiten : 200,10 Euro. + garageplaten

Het voeruig ondergaat een volledige 2dehandskeuring, met bijhorend verslag + carpass.

In mijn geval is het een V70 R AWD 05-01-2000 die ik particulier gekocht heb in Duitsland via Ebay (gevonden dankzij het forum).
De 2 wettelijke manieren om hem naar België te halen zijn of transit-platen of op een aanhanger/takelwagen. [size=6,5pt]Ik heb hem gewoon laten verzekeren op chassisnummer en mijn platen en heb hem gewoon gereden.[/size]
Ik heb hem zelf omgebouwd naar een lichte vracht (met een Classic mag je het zelf), maar wel met een originele vloer van Volvo.
Ik heb hem bij de dealer schuin over m'n vader laten homologeren, papieren waren 1,5 week later bij hen.
Toen heb ik iemand aangezocht met garageplaten om hem te laten keuren.
Na de keuring, naar de verzekering gereden, en nu is het wachten tot het inschrijvingsbewijs in de bus ligt, maar ik mag er ondertussen al wel mee rijden.

Vroem!!  ;D ;D

Als er nog iemand specifieke vragen heeft mag je ze altijd laten weten.

Kenny
Puppy Power!!!

quaint

Gunnar

Idd :-)

En ik dacht dat een homologatie niet nodig was als er bij de auto een europees gelijkvormigheidsattest zat.
Ik ben zelf in duitsland aan het uitkijken naar een Toyota Supra turbo targa. Die dingen kosten daar een pak minder.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

breakman

Citaat van: Gunnar op 08-09-2007 01:11:29

En ik dacht dat een homologatie niet nodig was als er bij de auto een europees gelijkvormigheidsattest zat.
Ik ben zelf in duitsland aan het uitkijken naar een Toyota Supra turbo targa. Die dingen kosten daar een pak minder.

valt in belgië ook nog mee hoor  :o : http://www.2dehands.be/toyota-supra-3-0-bi-turbo-27128285.html?afdeling=auto&auto_merk=58&rubriek=auto_be

Gunnar

Dat is een lelijk ding, ik ben op zoek naar eentje van 89-92
+32488868381

Scooby Doo

Citaat van: Gunnar op 08-09-2007 01:11:29

Dat zit er bijna nooit bij. Die nummer komt bij recentre wagens wel voor op de fahrzeugbrief, maar is meestal niet apart meegeleverd. tegenwoordig moet die fahrzeugbrief mee opgesturd worden met de inschrijvingsaanvraag. De constructeur levert een Belgisch gelijkvormigheidsattest af.
Puppy Power!!!

elianmars

En hier in Nederland mag je dus nog even lekker een stapel geldbiljetten achterlaten voor de BPM........ :eusa_wall: :eusa_wall:

joebar

In nederland is het veel makkelijker, maar kost het veeeeeeeeel meer
Auto ophalen met papieren....
afspraak rdw......
keuren (kunt kiezen alleen import of met APK)
keuring betalen, door naar loket van de douane (belasting)
BPM afdragen..(oef !!!! 42 % van nieuwwaarde -1500 eoru.... en daar mag je 1 % per maand dat hij oud is van aftrekken)
papieren worden opgestuurd (tussen 2 dagen en 2 weken)

Scooby Doo

Wat is er moeilijk aan? Het enige spijtig aan de zaak is, dat je het niet allemaal op 1 dag kan rondkrijgen. De gelijkvormigheidskeuring kan je ook door de keuring laten uitvoeren i.p.v. door Volvo, maar dan sta je daar gewoon een pak langer.

Bij de douane sta je ongeveer een 45 min. (als er weinig volk is)
Bij Volvo zet je de wagen af, n haal je hem 's avonds weer op.
Op de keuring sta je ongeveer 45 min. (als er weing volk is)

Wat is hier moeilijk aan? (ja je kan niet alles op 1 adres laten doen)

De procedur die ik beschreven heb tlt wel enkel voor een E.U. lidstaat, een auto van bv. Zwitserland zal de zaak iets anders liggen, en daar krijg je nog eens BTW op.
Puppy Power!!!

Ludo

Citaat van: joebar op 08-09-2007 11:12:13
In nederland is het veel makkelijker, maar kost het veeeeeeeeel meer

BPM afdragen..(oef !!!! 42 % van nieuwwaarde -1500 eoru.... en daar mag je 1 % per maand dat hij oud is van aftrekken)

zó veel is het in NL nu ook weer niet duurder.
jullie betalen BPM, wij BIV.
met enig verschil dat wij dit pas een maand of anderhalf later dan de inschrijving moeten betalen.
dat zal wellicht wat minder zijn dan de BPM, maar het verschil is niet zó groot.

gasrijders krijgen op de BIV dan weer wel een kadootje van 298 euro van de staat, wij rijden immers milieubewust!.   :evil:

Scooby Doo

Die BIV betaal je op elke wagen, niet enkel op een import exemplaar.
Als je ombouwd naar Lichte Vracht betaal je geen BIV :eusa_dance: :eusa_dance:
Puppy Power!!!

Ludo

Citaat van: Scooby Doo op 08-09-2007 19:45:11
mmja dat is idd juist, maar maakt verder niet uit in dit topic.

belastingontduiking heet dat.  ;D

Scooby Doo

Citaat van: Ludo op 08-09-2007 19:50:30
mmja dat is idd juist, maar maakt verder niet uit in dit topic.

belastingontduiking heet dat.  ;D

Niet echt. :eusa_whistle: Dat heet: tevreden zijn zonder achterbank, en goedkoper autorijden. :evil:
Puppy Power!!!

Gunnar

Waren er geen plannen om particulieren geen autoverzekering meer te geven voor lichte vracht?
+32488868381

rody

Citaat van: Gunnar op 08-09-2007 21:24:10
Waren er geen plannen om particulieren geen autoverzekering meer te geven voor lichte vracht?

ah, in belgie word men helaas ook wakker...