LPG: Koudere warmtegraad bougies of gewoon standaard Volvo?

Gestart door CharlieFox, 26-07-2007 17:53:09

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

Vanmiddag ff voor de vakantie wat basics vernieuwd (rotor, verdeler, luchtfilter). Merk gelijk al verschil! Bougies blijkt een heel woud van uitzoeken, tenzij ik gewoon de originele neem natuurlijk. Volgens Vadis heb ik voor de B5252 motor set nr. 271 727-0 nodig.

Ik heb echter bij Brezan Bosch bougies gehaald, op kenteken, dus zouden de juiste moeten zijn. Eerst had ik Bosch FR7D+ (E 16,30) maar eenmaal thuis bleek dat er slechts 1 zij-electrode op zat en bovendien 2,5 mm langer (zie foto voor de maat). Geruild tegen een set met 4 zij-electrodes, Bosch FR78 (E 21,77). Ter info: De originele die ik er nu in heb (Volvo) heeft 3 zij-electrodes (bougie rechtsonder op de foto's). Echter die Bosch FR78 bougies, welke volgens de Brezan database goed  zouden moeten zijn, zijn ook weer 2 mm langer! Ik durf ze er dus absoluut niet in te draaien temeer omdat het nogal lastig meten is in die diepe gaten hoeveel ruimte er over blijft tussen BDP en bougie-midden-electrode.

Met dit gedoe neig ik toch wel heel erg om gewoon originele bougies te halen. Iemand een "ongeveer" prijs van zo'n setje van 5?

Warmtegraad:
En hoe zit dat met die warmtegraad mbt rijden op LPG? Ooit eens de klok horen luiden dat als je op LPG rijdt de warmtegraad van de bougie 1 a 2 stappen kouder moet zijn ivm de hogere verbrandingstemp die LPG heeft.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

-D©©©L-

De originele volvo bougies worden gemaakt bij equiem.
Onze 10V rijd er op LPG op perfect op, en maar een paar euro per stuk.

CharlieFox

Uiteindelijk zekerheidshalve toch maar originele "Volvo" bougies erin gewrot, mij te link dat lengteverschil. € 32,37 incl. btw.

Alhoewel, toen ik later met een van de oude bougies bij Brezan kwam bleek de juiste wel te vinden (met het computersysteem niet). Ter info voor wie Bosch erin wil hebben:
Voor de B5252S motor 1995 moet is het juiste Bosch type +23. Die zijn exact hetzelfde als de originele van Volvo die ik er nu dus weer in heb.

De bak riijdt weer heerlijk met al dat nieuwe spul!
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

Enno

Ik heb na 1000 Km gereden te hebben de denso bougies weer vervangen door 20000 KM oude volvo bougies.

Dit waren mijn bevindingen :
1. Ik vond de 2.5-20V op LPi bij koude motor (eerste 3 km) erg schokkerig rijden.
2. stationair maakte hij veel meer geluid dan normaal het geval was....
3. Hij ging er wel mee als de brandweer.....bovenin had ik bij warme motor wel meer trekkracht...dan met de volvo bougies..

Vanmiddag om 15.00 uur de volvo bougies er in gedaan. Ondanks dat ze 20000 gereden hadden....starten & lopen. Auto liep goed ook toen ik nog maar net op pad was. Met stationaire loop een mooie rustige loop. Geen luide motor maar een heel rustig draaiende motor. Bij warme motor niet het hele felle van de Denso. Maar eigenlijk vind ik het op de V70 2.5-20V wel goed zo.

Hoe dit nu gaat als je een dampgas installatie op een 20V installatie hebt weet ik niet. Daar zou het effect van een wat koudere bougie misschien wel positief kunnen zijn. Bij een LPi op een 20V NA... is een volvo bougie wat mij betreft net zo goed...zo niet beter....de magnecor kabels doen overigens wel goed hun werk.

sven861

Heb heel wat gezeur gehad met backfire's en bokken van de motor i.c.m. champion bougies....nu rijd ik met originele volvo bougies...alle problemen weg.

Heb een verdamper inst. op een 2.5 20v...

Greets, $ven
PA1SVM........Volvo 4 Life