Econ mode & sport mode

Gestart door lipton, 25-10-2007 19:49:02

Vorige topic - Volgende topic

lipton

hey op mijn automaat R heb ik deze 2 opties, die staat voornamelijk op econ.

maar als ik de gas intrap en de kick down gebruik trekt hij zijn volle power op.
nu als ik hem schakel op sport dan voel ik geen verschil.

waarom is dit dan een optie?

graag informatie en commentaar.
mvg
gio

mehn

Als de automaat in sport staat dan zal je merken dat de automaat vaker terugschakelt als je meer gas geeft. Niet plankgas, want dat doet ie ook in de economy stand, maar iets meer gas.
Ik de economy stand schakelt de automaat minder vaak terug.

Als je een tijdje in sport rijdt (een beetje oefent zeg maar) dan kun je met het gas schakelen. Je leert dan precies wanneer de automaat zal schakelen en dan kun je dat dus ook vrij goed beïnvloeden.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

campy

Ik ben het eens met Mehn, in de Economy stand volgas levert terugschakelen op en in de Sportstand rustig rijden levert hetzelfde schakelgedrag op als in Eco. Dat 'ie in de sportstand eerder terugschakelt, zoals Mehn aangeeft, kun je gebruiken als je wilt. Ik rijd eigenlijk altijd in de E stand, maar afgelopen zomer reed ik in de bergen en daar wilde ik dat de bak eerder terug zou schakelen, zodat je bergop de motor niet eerst laat 'zwoegen' in een hoge versnelling. Ik zette de automaat toen in 3 met de sportstand erbij.
S70 2.5 10V

rifwachter

in de E-mode zal de bak eerder opschakelen dan in de S-mode.
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

850Tim

Citaat van: campy op 25-10-2007 20:38:16
............ Ik zette de automaat toen in 3 met de sportstand erbij.

O ? Werkt de sportstand wel als je 'm de 3 zet??
Simply the best.......

Ronbroek

Citaat van: 850Tim op 25-10-2007 20:47:57

Idd  :eusa_think:

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

campy

Nou je dat vraagt, weet ik het niet meer zeker. Ik wisselde, afhankelijk van het terrein, tussen D, D met sportstand, 3,  (volgens mij ook 3 +sportstand) en heel soms zelfs L. Als ik het me goed herinner kun je 3 wel met S combineren.
S70 2.5 10V

850Tim

Citaat van: campy op 25-10-2007 20:53:06
Nou je dat vraagt, weet ik het niet meer zeker. Ik wisselde, afhankelijk van het terrein, tussen D, D met sportstand, 3,  (volgens mij ook 3 +sportstand) en heel soms zelfs L. Als ik het me goed herinner kun je 3 wel met S combineren.

OK, gaan we eens proberen.

kHeb ooit eens een testje gedaan, verschil tussen "S" en "E", was ergens in 2005.

Sprint van 0 - 100 in E-stand  8,1 sec. (gestart vanaf de vluchtstrook)
Sprint van 0 - 100 in S-stand  7,2 sec. (idem)

Tussensprintje van 100 - 120 in E-stand  4,1 sec.
Tussensprintje van 100 - 120 in S-stand  3,5 sec

Moet er bij zeggen dat het wegdek nogal nat was en de tijdwaarneming niet tot op de 0,1 nauwkeurig is (collega met stopwatch)
De TRACS kon het ook niet goed aan . Nogal wat wielspin.

Maar er zit dus wel degelijk verschil in, voor m'n gevoel tijdens de sprintjes maakt het geen verschil.
Auto is trouwens standaard, geen dikke DP, chip i.o.d. alleen een K&N luchtfilter (hier gaan we binnenkort wat aan doen  )
Simply the best.......

Ludo

Citaat van: 850Tim op 25-10-2007 20:47:57

volgens mij wel.
zowel in sportstand als in 3 trek je em makkelijk naar 80 per uur in eerste.
in eco stand lukt dat niet, dan schakelt ie eerder naar 2.