Benzineverbruik bij zelfde toerental afhankelijk van versnelling

Gestart door razorx, 07-12-2007 18:48:06

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Dag medeforrummers!
Mijn roffel heeft het volgende probleem:

Bij exact het zelfde toerental is er een enorm verschil in benzine verbruik volgens de boordcomputer:

1e versnelling 2000 toeren: 16L op 100km
2e versnelling 2000 toeren: 12L op 100km
3e versnelling 2000 toeren:   8L op 100km

het gaat om een 2.5 10 klepper uit '96.

Recent heb ik de volgende, deels noodzakelijke, deels preventieve handelingen verricht:

Gasklephuis gereinigd
Stappenmotor stationnair gereinigd
Benzinedrukregelaar vervangen
Gaskleppositiesensor vervangen
Rotor, verdeelkap, bobine, bobinekabel vervangen

Voor deze verrichtingen, was het verbruik nog ongunstiger in de lage versnellingen.

Op de snelweg is er niets aan de hand en rijdt hij zuinig.

Vandaag wat kunnen testen, ook aan de uitlaat is te zien dat 2000 toeren in zijn een of twee een rijker mengsel oplevert dan in zijn drie.

Wie oh wie kan dit verklaren, of weet een oplossing.

Bij voorbaat dank
Oh ja geen foutcodes op de OBD II

Taranis

Citaat van: razorx op 07-12-2007 18:48:06
Bij exact het zelfde toerental is er een enorm verschil in benzine verbruik volgens de boordcomputer:

3e versnelling 2000 toeren:   8L op 100km

[...]

::)

Aangezien je de afstand X in 2e versnelling bij 2000 toeren sneller af legt dan bij hetzelfde toerental in de eerste versnelling, lijkt het me niet meer dan logisch dat ie in een hogere versnelling bij hetzelfde toerental zuiniger loopt :eusa_wall:

razorx

Citaat van: Taranis op 07-12-2007 18:54:18
Citaat van: razorx op 07-12-2007 18:48:06

3e versnelling 2000 toeren:   8L op 100km

[...]

::)

Aangezien je de afstand X in 2e versnelling bij 2000 toeren sneller af legt dan bij hetzelfde toerental in de eerste versnelling, lijkt het me niet meer dan logisch dat ie in een hogere versnelling bij hetzelfde toerental zuiniger loopt :eusa_wall:

Nee omgekeerd, in een hogere versnelling zou de wagen bij het zelfde toerental meer energie moeten gebruiken: hij gaat immers harder (bij het zelfde toerental) wat meer energie kost.

Taranis

Citaat van: razorx op 07-12-2007 18:58:54
Nee omgekeerd, in een hogere versnelling zou de wagen bij het zelfde toerental meer energie moeten gebruiken: hij gaat immers harder (bij het zelfde toerental) wat meer energie kost.

Duh! Tuurlijk verbruikt ie meer energie binnen een vaste tijdsspanne (laten we zeggen 1 minuut), maar in die minuut verplaats je je bij de hogere snelheid ook verder... dus loopt dat ding per kilometer afgelegde afstand zuiniger.

razorx

Citaat van: Taranis op 07-12-2007 19:01:47
Duh! Tuurlijk verbruikt ie meer energie binnen een vaste tijdsspanne (laten we zeggen 1 minuut), maar in die minuut verplaats je je bij de hogere snelheid ook verder... dus loopt dat ding per kilometer afgelegde afstand zuiniger.
Je hebt gelijk, ik zat even (de hele dag) in een denkkronkel.
Dank je.

Taranis

razorx