Op de vooravond van analoog naar digitaal

Gestart door Esveldt, 12-11-2007 19:16:36

Vorige topic - Volgende topic

viking_in_shorts

jerry springer's epiloog modus:

Ben vaak zowel professioneel als persoonlijk situaties tegengekomen waar een goeie backup noodzakelijk is / was. Als je een bedrag reserveerd voor computer hardware, zal je zeker een gedeelte van dat geld opzij moeten leggen voor een backup. Hetzelfde dat je niet alleen een auto moet kunnen kopen - je moet hem ook kunnen onderhouden.

De reden dat ik heb gekozen voor harde schijven, is omdat 1) het branden van DVD'tjes me te lang duurt 2) omdat DVD's vergankelijk zijn. Ook iets wat mensen vaak vergeten / niet weten 3) HDD's zijn eens goedkoper per MB 4) HDD's zijn schaalbaarder 5) etc. etc. etc.

/jerry springer's epiloog modus.

razorx

Citaat van: heutink op 12-11-2007 23:07:08
turboos, pekaas, veerpootbruggen, verbrand rubber, en hele kleine Porsches en in de binnenspiegel of hebben we het daar niet meer over ??

Volgens mij ben je nu off topic in een off topic onderwerp. ;)

razorx

Citaat van: viking_in_shorts op 12-11-2007 23:08:10
jerry springer's epiloog modus:

Ben vaak zowel professioneel als persoonlijk situaties tegengekomen waar een goeie backup noodzakelijk is / was. Als je een bedrag reserveerd voor computer hardware, zal je zeker een gedeelte van dat geld opzij moeten leggen voor een backup. Hetzelfde dat je niet alleen een auto moet kunnen kopen - je moet hem ook kunnen onderhouden.
/jerry springer's epiloog modus.
Helemaal mee ens, wordt heel vaak vergeten en je kan er niet genoeg op hameren.
Bedin Oprah modus:
Laatst nog situatie bij klant:

Had wat prive foto's van zijn net geboren dochtertje "veilig" opgeslagen op zijn prive PC. Dochtertje wordt levensbedrijgend ziek. Disk PC (maxtorretje voortaan met de kleine letter m te schrijven) gaat kapot.

Dan zijn die onschuldige foto's in eens heel veel waard.

End Ophrah modus:

Esveldt

Er wordt ieder geval over nagedacht zie ik.

Verschillende oplossingen zijn er ook. Mooi om te lezen hoe iedereen er over denkt en hoe menig een het oplost.

Voor mij is het belangrijk dat ik een veilig plaats heb qua opslag maar net zo belangrijk, ik wil er snel bij kunnen.

DVD etc verafschuw ik, veels te gevoelig.

PC met extra Server software (die je natuurlijk moet aanschaffen) vind ik ook niet de mooiste oplossing.

Nee, ik ga helemaal voor dat ding die ik op pagina 1 heb neergezet.

FGG

Citaat van: Esveldt op 13-11-2007 16:25:55
Voor mij is het belangrijk dat ik een veilig plaats heb qua opslag maar net zo belangrijk, ik wil er snel bij kunnen.

Hier zit wat contradictie in. Als je een veilige plek wilt zul je de backup buitenshuis of in een (brandveilige) kluis moeten bewaren. Maar dan is 't dus niet snel toegankelijk. :eusa_think:

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Esveldt

Ja, zo zwart wit als jij het stelt wel ja. Maar ik heb het over "qua opslag"!

Gespiegeld aan het analoge is, dat wat ik in gedacht heb, het al een heel stuk beter dan zo als het was.

Met een veilige plaats bedoel ik dat het in Raid 5 wordt opgeslagen zodat je geen backup nodig hebt.

Ik snap ook wel dat als het huis afbrand je niks meer hebt, dat was vroeger ook al zo. Tenzij je met een kist van 15 kilo, vol met analoge foto's, wil lopen tijdens een brand.

Dan heb ik liever een kleine server van 3 kilo of minder.

Je moet het wel in perspectief zien natuurlijk.

viking_in_shorts

Citaat van: Esveldt op 13-11-2007 17:22:00
Ja, zo zwart wit als jij het stelt wel ja. Maar ik heb het over "qua opslag"!

Gespiegeld aan het analoge is, dat wat ik in gedacht heb, het al een heel stuk beter dan zo als het was.

Met een veilige plaats bedoel ik dat het in Raid 5 wordt opgeslagen zodat je geen backup nodig hebt.

Ik snap ook wel dat als het huis afbrand je niks meer hebt, dat was vroeger ook al zo. Tenzij je met een kist van 15 kilo, vol met analoge foto's, wil lopen tijdens een brand.

Dan heb ik liever een kleine server van 3 kilo of minder.

Je moet het wel in perspectief zien natuurlijk.

euh - dat doosje van jou doet geen RAID5 hoor .. :eusa_shhh:

Esveldt

Dan lees je niet goed.  ;)

Is het onderste doosje.

viking_in_shorts

Citaat van: Esveldt op 13-11-2007 17:29:02
Dan lees je niet goed.  ;)

Is het onderste doosje.

Misschien schrijf je niet duidelijk genoeg ;)
Ik zie nergens in het verhaal hieronder dat je het over het onderste doosje hebt ...

Citaat van: Esveldt op 13-11-2007 16:25:55
Er wordt ieder geval over nagedacht zie ik.

Verschillende oplossingen zijn er ook. Mooi om te lezen hoe iedereen er over denkt en hoe menig een het oplost.

DVD etc verafschuw ik, veels te gevoelig.

PC met extra Server software (die je natuurlijk moet aanschaffen) vind ik ook niet de mooiste oplossing.

Esveldt

Citaat van: Esveldt op 12-11-2007 19:16:36
Maar ik wil eigenlijk dit:
http://www.synology.com/enu/products/CS407e/photos/001.jpg CS407e

Hmm, begin me zelf te quoten.

Misha

Essentie van het verhaal is: als je je backup niet uit huis bewaart, ben je na een brand/inbraak/waterschade nog steeds de Sjaak.
Dit werkt wel tegen kapotte schijven of zo, maar da's niet genoeg imho.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

Citaat van: Esveldt op 13-11-2007 17:55:43

Citaat van: Esveldt op 12-11-2007 19:16:36
Maar ik wil eigenlijk dit:
http://www.synology.com/enu/products/CS407e/photos/001.jpg CS407e

Hmm, begin me zelf te quoten.

Heel normaal bij backuppen.

elmarconi

2 backup servers, verschillende lokaties, en mekaar backuppen/rsyncen.
Als je niet al te veel veranderingen hebt per dag, past dat nog redelijk goed in een nachtelijk backup partijtje upload van 6 uur = 360 min = 21600 sec x pak'mbeet 500kb, (geen kB!!) een dikke GB aan data overpompen om te syncen.
Overdag mbv beetje QoS lukt je dat ook wel.

--
Autogas Inside . . .

razorx

Domaso

M'n interne HD was 1,5 geleden 'n beetje krap geworden dus een externe HD van 250GB gekocht om een en ander te bewaren. En je raadt 't al: ongeveer 1 maand geleden geeft m'n externe de geest. Vanwege garantie krijg ik natuurlijk een nieuwe schijf (als ik de oude inlever/opstuur) maar niet m'n data terug. Volgens pc man draait de motor niet meer. Vervangen moet in cleanroom gebeuren en is dus behoorlijk prijzig. Wie weet een niet zo duur adres of een andere mogelijke oplossing. Ik heb nu een 2de HD intern geplaats en ben van plan om ergens online een backup neer te zetten.
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!