Electrische stoel met 3 geheugenstanden inbouwen?

Gestart door ren97v70, 03-04-2008 16:34:49

Vorige topic - Volgende topic

ren97v70

Ik wil een electrische leren bestuurdersstoel (met 3 memorystanden) in mijn v70 classic ('97)  inbouwen. Er zit nu een mechanische stoel in zonder stoelverwarming. De voorbereidingskabels liggen er niet zodat geprobeerd is om stroom af te tappen van de aansluiting voor de gordelverklikkers. Dit lukte wel maar de stoel deed het niet en ook door ergens anders de voeding vandaan te halen had/was geen succes. (De zekering onder de motorkap brandde tot 2 keer toe met een grote rookpluim door.)
Mijn garageman zegt dat ik wel een electrische stoel kan aansluiten maar niet deze met de optie van 3 memory-standen en daar baal ik van. 
Ik heb alle topics doorgenomen en weet dus dat er al veel over geschreven is dat aansluit of zelfs mijn verhaal overlapt, maar wat ik graag bevestigd wil zien (....of eigenlijk liever niet!) voor ik een andere stoel ga aanschaffen is of het ook klopt wat mijn garageman zegt.
Want als dat niet zo is heb ik er wel een "paar centen" voor over om de stoel met de juiste bekabeling te laten aanleggen (ik kan zelf wel het een en ander, maar dit is wellicht toch te hoog gegrepen)

Wie weet hoe het zit?

:laugh: Momfer

daytonawim

Nou dat verhaal over het geheugen is klinkklare onzin hoor.

Je hoeft alleen en + en een - aan te sluiten en klaar is kees :-)

Ik heb een constante + gebruikt van de versterker die in de kofferbak zit, zodat je de stoel kan
verstellen als het contact uit staat, een andere mogelijkheid is de spanning van de sigaretten aansteker.

op welke aansluiting de + en de - moet, het zijn in elkgeval
de onderste 2 contacten. ( van boven af gezien rechts + links -) afzekeren met 20 A

Wel heb ik een verhaal gelezen over het bouwjaar van de auto en van de stoel, dit zou te maken hebben met het verschil in types van de airbags.

ren97v70

Ik weet niet of het zo simpel is. Mijn garageman werkt overdag in't magazijn bij een volvo-dealer en is toch al met al een uur bezig geweest (was er zelf bij aanwezig)  om de stoel aan de praat te krijgen.
Maar na jouw verhaal denk ik dat het toch de moeite waard is om te proberen of het alsnog kan.
Ik zal de dealer in de buurt maar eens opzoeken of zijn er nog andere ideeën?

:laugh:

spooky202

Ik heb ook electrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie ingebouwd een tijdje terug. Was weliswaar in een 850, maar voor zover ik weet zijn de stoelen vrijwel hetzelfde. Zoals daytonawim al zegt heb je echt alleen een + en een - nodig (wel of geen geheugenfunctie maakt geen drol uit). Ik heb die rechtstreeks van de accu gehaald (met een zekering ertussen natuurlijk).

Heb je nog wel de originele stekkers die in de stoel moeten? Ik heb mijn stoelen uit een gecrashte 850 gehaald en heb toen meteen de aansluitstekkers afgeknipt een meegenomen, wel zo handig (hoewel je die volgens mij gemakkelijk bij de dealer kunt krijgen).

Bij mij duurde het overigens wel even voordat de stoelen begonnen te bewegen. Ze hadden lang stil gestaan en ik moest de knopjes eerst een paar keer goed heen en weer bewegen voordat er iets gebeurde.

Succes iig!

michiel

Geen idee hoe je eea moet aansluiten maar wat ik als T-5R eigenaar wel weet is dat de elektrische verstelling, incl geheugen, werkt met het contact uit. Dat je dit dus niet op het contact moet aansluiten lijkt een logische conclusie.
Voorheen: DOP 855 T-5R met 18T, 3"Ferrita downipe, K&N Hpi, roze (paarse?) injectoren, MTE ECU-flash, 18" OZ Superturismo, 330mm WPPro BBK, Koni adjustables, APEX-veren, IPD-stabikit. Nu DOP 855R 2.0 mt onbekende map, IPD stabi's, Koni's en 302 met OPD blokken

spooky202

Ik heb weleens gehoord dat de bestuurdersstoel werkt zonder contact, maar dat de bijrijdersstoel alleen werkt als het contact aan staat. Geen idee of dat klopt overigens. Ik heb die van mij allebei zo aangesloten dat ze altijd werken, wel zo handig  :)

michiel

Citaat van: spooky202 op 03-04-2008 19:10:11
Ik heb weleens gehoord dat de bestuurdersstoel werkt zonder contact, maar dat de bijrijdersstoel alleen werkt als het contact aan staat. Geen idee of dat klopt overigens.
Klopt niet, beiden zijn zonder sleutel in contact te bedienen.
Voorheen: DOP 855 T-5R met 18T, 3"Ferrita downipe, K&N Hpi, roze (paarse?) injectoren, MTE ECU-flash, 18" OZ Superturismo, 330mm WPPro BBK, Koni adjustables, APEX-veren, IPD-stabikit. Nu DOP 855R 2.0 mt onbekende map, IPD stabi's, Koni's en 302 met OPD blokken

daytonawim

Voor de leifhebber, de kabel die nar de bedien console gaat, is op de console ook voorzien ven een stekkertje.
Die was bij mij los toen ik de stoel kreeg, flink lopen zoeken voordat ik dat door had :-(

Ik heb gewoon twee schuif stekkertjes gebruikt met een stukje krimpkous
om eventuele kortsluiting te vermijden.

@michiel, in de S70 kan ik de bijrijders stoel alleen bedienen met contact aan ( origineel uitgevoerd met een electrische stoelen)

ren97v70

Citaat van: spooky202 op 03-04-2008 17:43:13
Ik heb ook electrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie ingebouwd een tijdje terug. Was weliswaar in een 850, maar voor zover ik weet zijn de stoelen vrijwel hetzelfde. Zoals daytonawim al zegt heb je echt alleen een + en een - nodig (wel of geen geheugenfunctie maakt geen drol uit). Ik heb die rechtstreeks van de accu gehaald (met een zekering ertussen natuurlijk).

Heb je nog wel de originele stekkers die in de stoel moeten? Ik heb mijn stoelen uit een gecrashte 850 gehaald en heb toen meteen de aansluitstekkers afgeknipt een meegenomen, wel zo handig (hoewel je die volgens mij gemakkelijk bij de dealer kunt krijgen).

Bij mij duurde het overigens wel even voordat de stoelen begonnen te bewegen. Ze hadden lang stil gestaan en ik moest de knopjes eerst een paar keer goed heen en weer bewegen voordat er iets gebeurde.

Succes iig!

Ik heb inmiddels mijn stoel opgehaald uit zijn 'winterverblijf'. Vandaar de late reactie  Ik heb  helemaal geen stekkers gebruikt en als voorstel om dast wel te doen lijkt mij de moeite waard, of ziet iemand dat anders?
Zou ik dan met de originele stekker in de stoel de voeding af kunnen tappen van de 12 volt aansluiting aan de achterkant van de armsteun (die ligt namelijk lekker dichtbij).

momfer

ren97v70

Daytonawim, even een vraagje aan jou.
'k Ben inmiddels bij de dealer geweest , die bevestigd jouw verhaal. Dealer heeft geen stekker, dus doe het zonder.
De vraag aan jou nav. jouw eerdere reactie:
Bedoel jij voor het aansluiten van  de + en -  de 4 pinnen van de grijze stekkerdoos die tussen de groene(stoel verstellen) en de witte(gordelverklikker) zit en zo ja daarvan dus de onderste twee gebruiken.

::) Momfer

daytonawim

Yup helemaal goed.

Mocht je vragen hebben pb me even dan geef ik wel effe mijn telefoon nummer

ren97v70

Oké, thanks, kan er nu mee aan de slag.
Meld me als het gelukt is of wanneer ik vastloop.

:eusa_angel: momfer

ren97v70

DaytonaWim, mijn dank, dacht de zaterdag te besteden aan het omzetten van de electrisch bedienbare stoel. Maar dankzij jouw aanwijzingen de klus geklaard in anderhalf uur en de stoel werkt perfect!!!!

Achteraf baal ik dat ik niet eerst het forum geraadpleegd heb, want dat had me een bom duiten gescheeld + dat ik er niets mee ben opgeschoten om mijn garageman te raadplegen destijds.
Daarnaast is het natuurlijk leuker om alles zelf te doen! Maar goed, dat is dan weer de les voor als ik aan de volgende klus begin!

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
Momfer