Welk alarm kiezen voor de 850

Gestart door coyote1980, 18-11-2007 19:50:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

coyote1980

M'n 1995 heeft zo'n Volvo immobilizer, zo een die met zo'n zwart staafje aan de sleutelbos uitgeschakeld kan worden. Nu zit ik eraan te denken een alarm in te bouwen...

Ik lees over het type Volvo alarm dat met zo'n driehoekje in de A-stijl zit niet al te positieve berichten, dus ik zoek er een waar ik geen gedonder mee zal hebben. Eigenlijk heb ik de volgende eisen aan het alarm:

- klasse 3
- niet te duur (hoe goedkoper, hoe liever)
- moet niet geirriteerd raken door de ECC
- bij voorkeur werkt hij samen met de Volvo afstandsbedieningen die ik heb (maar dit is geen eis)

Ik heb nu een sier-alarmindicator voor op het dashboard, in het midden van de voorruit zitten. Alleen knippert deze niet.

Ik hou trouwens van origineel, is het een origineel Volvo alarm dat met bovengenoemde indicatielampje werkt? Zo ja, welke klasse is dat, is dat nog te krijgen en wat zou het kosten?
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

BarryH

Is het nodig om zo'n alarm te hebben?
als ze een auto jatten, zullen ze toch wel een nieuwer modelletje gappen?
V70 2.5D - 2000 - automaat - bordeau rood
daarvoor:
Peugeot 106d>405d->vw passat tdI>1.8T->C5-2.0aut-lpg ->Outback2.5aut -> V70TDI-1997-automaat-Tropic green pearl/

Lancer 1.5 > Escort Clipper > 8552.5-20V-AT 93-vvis

coyote1980

#2
Misschien heb je gelijk, daartegenover staat dat oudere auto's meestal makkelijker te jatten zijn dan jongere, dus dat maakt hem misschien wel weer interessant.

Of het écht nodig was weet je helaas pas achteraf. Voor een deel is het gewoon gemoedsrust.

update: Dit is trouwens het type afstandsbediening dat ik erbij heb:



En dit is het 'dummy' indicatortje op m'n dashboard waarvan ik graag wil weten of het alarmsysteem dat erbij hoort nog te krijgen is, of het storingsgevoelig is en quanta kosta?  ;D
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

coyote1980

Ik kwam deze set te koop tegen:



Is dit eenvoudig te plaatsen? En herkent iemand het systeem zo, is dit met de driehoek in de A-stijl of met het LED-je op het dashboard onder de binnenspiegel?

En kan deze set ertegen als de ECC nog wat doet na het parkeren?

En er zit één handzender bij, zijn hier nog handzenders voor bij te halen?

Of kan ik beter een compleet nieuw alarmsysteem zoals een Clifford halen met garantie en inbouw voor 700 euro? De vraagprijs voor genoemde set was 130 euro ex verzenden/inbouw/etc...
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

Ludo

Citaat van: coyote1980 op 18-11-2007 20:43:37
update: Dit is trouwens het type afstandsbediening dat ik erbij heb:
http://new.volvocars.com/ownersdocs/1994/1994_850/images/fff97.jpg


En dit is het 'dummy' indicatortje op m'n dashboard waarvan ik graag wil weten of het alarmsysteem dat erbij hoort nog te krijgen is, of het storingsgevoelig is en quanta kosta?  ;D
http://new.volvocars.com/ownersdocs/1994/1994_850/images/fff98.jpg

dit is meen ik het basisalarm.
de diode bij de zonnesensor werd gebruikt als dit alarm af fabriek werd geinstalleerd.

Turbo-Geek

#5
Met dit soort 2e hands zaken heb je absoluut geen idee van de staat en dus functionaliteit van het geheel.
Er is niks vervelender als een niet goed werkend systeem  :eusa_hand:
Daarbij zijn ALLE fabrieks systemen op dezelfde manier aangesloten en dus middels het bestuderen van het schema (gewoon te downloaden) simpel te bypassen.
Als je je auto serieus wilt behoeden voor diefstal zal je toch echt een serieus aftermarket alarm moeten installeren, en dat hoeft geen vele honderden euro's te kosten.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

coyote1980

@Turbo-Geek: ik wil inderdaad niet eindigen met een alarm dat spookverschijnselen vertoond, zo een hebben we al in de straat, een klein donkerblauw Rovertje (model Astra).

Als ik voor een universeel alarmsysteem zou gaan, met welke merken/typen hebben jullie ervaring en verder: kan ik problemen verwachten met ECC?
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

Turbo-Geek

Ik zou aanraden:

- Clifford
- Tex Alarm
- Avital
- Sidewinder
- GT alarm

Heel simpel gezegt, een alarm met tenminste 'rolling code' (code die steeds verandert, en code grabbing dus niet werkt), tenminste 2x een onderbreker (bv. ontsteking en starter), ingebouwde aansturing van je CV en een zgn 'Valet mode' (kan je het alarm uitzetten gedurende een bepaalde periode maar de auto wel gewoon gebruiken, een soort service stand zeg maar).
Alle andere gimmicks die je op alarmsystemen ziet zijn leuk maar niet direct noodzakelijk.

Vwb ECC snap ik de vraag niet, maar ik neem aan dat je doelt op een alarm dat afgaat omdat er wellicht iets van lucht in de auto komt en een ultrasoon sensor afgaat ?
In dat geval, gewoon GEEN ultrasoon sensoren in een alarm nemen ! Dat is jaren 80 techniek en altijd gezeik mee.
Vwb sensoren is dit de beste keuze:

- portieren
- motor en gescheiden kofferbak sensor
- Schoksensor (liefst dual stage)
- Tilt sensor

De rest is leuk maar werkt nooit 100%:

- Ultrasoon (heel vaak vals alarm gezeik en de oorzaak zoeken is vaak een lijdensweg)
- Radar sensor, werkt leuk maar zodra de weersomstandigheden veranderen verandert ook de 'zone', verre van ideaal in NL
- Glasbreuk sensor (microfoon), niet gevoelig genoeg en als ie dat wel is gaat ie ook regelmatig af omdat er altijd wel iets in de omgeving die 'speciale' frequentie tript. Bovendien zal een goeie schoksensor glasbreuk afdekken.

Tegenwoordig heb je voor zo'n 200 euro (zonder inbouw) al wat leuks en daar kan je het gros van de auto dieven het knap lastig mee maken.
Wil je top of the bill dan kan het met inbouw al heel eenvoudig richting de 1000 euro gaan.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

coyote1980

Ah, super, hier kan ik wat mee. Met ECC was ik her en der tegengekomen dat alarmsystemen van slag raakten door een ECC. Het zou inderdaad lucht kunnen zijn wat een ultrasoonsensor stoort, maar is anders een spanningsdip ook een mogelijke oorzaak van het ongewenst afgaan?



Citeer- motor en gescheiden kofferbak sensor

Wat is het idee hierachter? Zit dat niet standaard meegeschakeld over de portieren?


In verband met het rolling code mechanisme is het dus aan te raden van de standaard afstandsbedieningen voor centrale vergrendeling af te stappen en die bij het alarm meegeleverd worden te gebruiken?
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

Turbo-Geek

Juist, ECC en eigenlijk ieder ventilatie systeem kan bij wind zorgen voor minimale lucht verplaatsing in de auto, echter genoeg voor een beertje of kerstboompje of whatever aan je spiegel om te gaan bewegen en dus voor alarm zorgen.
Zelfde geld voor de vlieg die achter blijft op een zomersedag of het parkeer bonnetje wat door de auto waait.

Vergeten te vertellen, het allerergste is een alarm met spanningsval !!! Wordt niet meer gebruikt maar kom je het tegen dan gewoon laten liggen die troep. Erg vervelend met fans die gaan nakoelen of een CD wisselaar die na 10 minuten in de standbye stand in de OFF stand gaat of ECC of wat dan ook.

De 4 deuren gebruiken gewoon het normale contact aangezien je het zelf niet beter kan inbouwen. De motorkap heeft doorgaans niet zoiets en moet je dus plaatsen.
De kofferbak zit vaak WEL op het deuren circuit maar voor een alarm geniet de voorkeur dat gescheiden te doen. Als je dan een vals alarm hebt en je een melding krijgt (de meeste systemen hebben zoiets middels een LED knipper code) dan kan je het probleem sneller vinden ipv 5 of 6 gebruiker op 1 sensor.
Een defecte sensor is op die manier snel en tijdig gevonden.

Ja die CV afst bedienings dingen zijn zeker niet veilig en overbodig als je een alarm gaat plaatsen (geen zin om 2 remotes te hebben).
Zelfde geld voor de fabrieks CV, die moet je gewoon disconnecten van de CV centrale ivm extra veiligheid !
De CV met sleutel blijft dan werken en het alarm neemt dan de remote CV over (sluit je aan waar de fabrieks remote CV unit aangesloten was).
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

coyote1980

Wunderbar!  :eusa_clap:  Ontzettend bedankt voor je uitgebreide uitleg (hebben anderen vast ook weer wat aan).

Mocht iemand nog tips hebben voor inbouwadressen in de regio Groningen dan hoor/lees ik het graag  :)
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

Turbo-Geek

Als je een beetje technisch inzicht hebt en je kan solderen dan kan je zoiets prima zelf installeren.
Het is wat werk maar het is prima in delen te doen.
Het doorvoeren van bedrading is soms wat werk, dat kan je prima op een dag voorbereiden en verder niks aansluiten.
Zelfde voor draden naar achteren, montage van sensoren, stroom (12V) verdeelpunten en dat soort zaken.
Als je dag op een dag de tijd neemt om daadwerkelijk het alarm aan te sluiten dan ben je de tijdrovende klusjes kwijt en is het een kwestie van aansluiten, testen en verder afwerken.

Als je hier de tijd voor neemt en zelf leuk kan solderen en wat van bedrading weet dan kan je hem beter inbouwen dan welk inbouwstation dan ook, want jij hebt (en neemt) de tijd en dat doen hun niet altijd.

ONTHOUD: een alarm is net zo goed als de wijze van installatie !
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

coyote1980

Nog een vraagje, stel ik bouw nog een keer een standkachel in, wat voor feest levert dat op m.b.t. een alarmsysteem? Dus stel dat het alarm geactiveerd is en 's ochtends springt de standkachel aan, misschien gaat er een trilling door de auto heen? Of hoort dat geen probleem te zijn?
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

Jort

Alarm systeem:
Clifford Concept 650 + Clifford Smart IntelliStart + 4 Window Roll Ups (Smart Window module) Inclusief installatie en BTW.  € 1299,00 (SCM document bijgevoegd)
Voor een handbak komt er €100 bij.

Dit is een aanbieding die ik heb kunnen bedingen bij Clifford.
Intellistrart kan ook dienen als Standkachel. Gewoon op een knop drukken en hij start.

coyote1980

Citaat van: Jort op 21-01-2008 21:50:01
Alarm systeem:
Clifford Concept 650 + Clifford Smart IntelliStart + 4 Window Roll Ups (Smart Window module) Inclusief installatie en BTW.  € 1299,00 (SCM document bijgevoegd)
Voor een handbak komt er €100 bij.

Dit is een aanbieding die ik heb kunnen bedingen bij Clifford.
Intellistrart kan ook dienen als Standkachel. Gewoon op een knop drukken en hij start.

Voor 300 euro kan ik uit Groot Brittanie een Viper 771XV inclusief extra tilt-sensor en verzendkosten krijgen. Dat systeem heeft ook Intellistart. Oke, het systeem dat jij noemt heeft ook de Smart Window Module, maar voor die module én de inbouw betaal je dan 1000 euro meer. Ik vind dat nogal wat.  :eusa_silenced:

Het nadeel van Intellistart is dat je motor dus gewoon draait, hij draait dus onbelast na een koude start en ik dacht zelfs dat dat slechter is dan met koude motor direct rustig wegrijden. (Ik overweeg in 2009 naar het VOMAC te gaan, dan is een standkachel wel erg lekker lijkt me). Dus nog steeds de vraag of een modern alarmsysteem last kan hebben van een standkachel...
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic