mijn v70 miste 2,5 liter olie, is dit erg?

Gestart door cas, 05-11-2007 17:54:31

Vorige topic - Volgende topic

cas

heb nu 250 km gereden en maatje van me zei vandaag bij het starten dat er een blauw wolkje uitkwam.
betekend dat hij olie verbruikt toch? maar alleen bij starten zag je dat vooral.

ik de olie getjekt, wat denk je .... niets op de stok! snel 3 liter gehaald, en 2,5 erin! ik had nog geen lampje gezien of iets.

is dit erg gevaarlijke achtie geweest met de volvo? of kan dit geen kwaad zo een keertje....?

merkte al op dat de motor zo snel op temperatuur was.... reden gevonden denk ik. eerst volgende punt is maar een flush vers olie filter en carterventilator schoonmaken.

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

elianmars

De motor is sowieso snel op temperatuur, dus dat zal niks te maken hebben met olietekort.

Blauw wolkje bij starten kan altijd, hoeft niet zo'n probleem te zijn. Het is erger als de wagen rookt tijdens het rijden.
Wat je ook kunt proberen om te testen, is de wagen stationair te laten draaien voor een minuut of 5, daarna het gaspedaal even diep intrappen.
Als er dan een grote blauwe wolk ontsnapt, is er een kans dat de turbo z'n beste tijd heeft gehad (kán, hoeft niet per sé  ;))

Gewoon goed het verbruik in de gaten houden, misschien zat er al langere tijd te weinig olie in.

thuur

Als je voorheen kortere stukken hebt gereden leek het oliepeil hoger dan werkelijk, ivm opgebouwd vocht. Het is dus normaal dat er na een lange rit minder olie in lijkt te zitten.

Peilen kan alleen als de auto horizontaal staat en minimaal de motor 20 minuten is uitgeschakeld. Datzelfde geldt voor bijvullen: pas na 20 minuten krijg je een indicatie van het oliepeil.

Het beste is dan ook om een vast punt te kiezen voor het controleren. B.v. iedere zaterdagochtend, iedere vrijdagavond, iedere 1e van de maand en alleen als de motor ijskoud is. Pas dan kun je wat zinnigs zeggen over het peil en het bijbehorend verbruik.

Een blauw pluimpje af en toe kan geen kwaad. Wat voor motor heb je eigenlijk erin liggen? Een turbo is per definitie wat royaler met olie dan een NA. Voor benzine 5 cilinders is trouwens de carterventilatie nr. 1 oorzaak van olieverbruik. Ook een simpel verhard rubbertje van de vuldop of peilstok kan al voor 'verbruik' zorgen (al komt dat niet uit de uitlaat).

Gr 8)

elianmars

Citaat van: thuur op 07-11-2007 01:00:56
Als je voorheen kortere stukken hebt gereden leek het oliepeil hoger dan werkelijk, ivm opgebouwd vocht. Het is dus normaal dat er na een lange rit minder olie in lijkt te zitten.

[knip]

Wat voor motor heb je eigenlijk erin liggen? ).

Gr 8)

Thuurtje, toch......  ::)

http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=22457.0

cas

heb intussen goede check uitgevoerd.

Ik rij hem netjes warm. en dan hou ik wel van doorrijden en zo nu en dan lekker optrekken. veel, bijna allemaal stadsritjes.

verbruik

1,5 liter  op  2000  km. 

bij 850 is 0,4 nog netjes op de 1000.  maar zoals ik al zei, ik trap door en veel stad. dus met netjes rijden en wat meer snelweg lijkt mij de 0,4 ook wel haalbaar.

Is dit voor mijn v70 uit 97  met 275dkm  dan netjes?  (geen witte rook of zichtbare lekkage) olie is 10w40.

vergeleken met mijn vorige auto (diesel) met zelfde km stand gebruikte hij misschien 1 liter op 3000 km.

Aan de hand hiervan wil ik bepalen of het nog interessant is om lpg in te bouwen of dat het blok zijn beste tijd heeft gehad.

Uwer Mening wordt gewaardeerd!

na wat meer onderzoek. ga ik maar eens slangen controleren, ( ook al heb ik geen zichtbare lekkage) en nieuw filter met nieuwe olie plaatsen. en weer een check van 1000 km doen. want auto geeft sinds kort een service lampje. dus de olie en filter zijn ongetwijfeld 10.000 km oud nu.

thuur

Ik vind het wat aan de hoge kant.. Zoals gezegd:

Voor benzine 5 cilinders is trouwens de carterventilatie nr. 1 oorzaak van olieverbruik. Ook een simpel verhard rubbertje van de vuldop of peilstok kan al voor 'verbruik' zorgen (al komt dat niet uit de uitlaat).

Gr 8)

Enno

Citaat van: cas op 28-12-2007 14:47:02
1,5 liter  op  2000  km. 

bij 850 is 0,4 nog netjes op de 1000.  maar zoals ik al zei, ik trap door en veel stad. dus met netjes rijden en wat meer snelweg lijkt mij de 0,4 ook wel haalbaar.

Is dit voor mijn v70 uit 97  met 275dkm  dan netjes?  (geen witte rook of zichtbare lekkage) olie is 10w40.

Ter vergelijking, mijn V70 (97, 2.5-20V 475dkm) gebruikt een litertje op 10000 KM als ik 10w40 gebruik. Ik vind het een groot verschil 1,5 op 2000 en 1 liter op 10000. Ook ik rijd veel korte afstandjes, gemixed met regelmatig een wat langere rit.

cas

Citaat van: thuur op 28-12-2007 17:36:45
Ik vind het wat aan de hoge kant.. Zoals gezegd:

Voor benzine 5 cilinders is trouwens de carterventilatie nr. 1 oorzaak van olieverbruik. Ook een simpel verhard rubbertje van de vuldop of peilstok kan al voor 'verbruik' zorgen (al komt dat niet uit de uitlaat).

Gr 8)

ff een nieuwe carterventilatie bestellen dan maar bij de dealer. en filtertje... dopjes check ik wel even. en nieuwe inlaatspruitstuk pakking.

maar die ventilatie vertrouwde ik inderdaad al niet zo enorm. dit omdat ik soms die uitlaatgaslucht rook en ook echt "rook" zag ontsnappen in de buurt van de ventilatie pot.

DAN een nieuwe check. en aan de hand daarvan Lpi inbouwen ...