Piepende rollen bij koude start

Gestart door sjors, 29-11-2007 21:32:03

Vorige topic - Volgende topic

sjors

Mensen,

wanneer ik de auto sochtends start, piept het linksvoor onder de kap (als je voor de auto staat en ernaar kijkt). het geluid lijkt weg te komen bij de snaar die je ziet. De distributieriem is 15000 km geleden vervangen en daarbij is alles verder ok. Kan het zijn dat de rollen van de vsnaar piepen? Na en minuut of 3 is het weer stil. Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat hier en spray voor is. Jullie hiermee bekend?

Alvast bedankt.

Roel

Volvo Felipe

Ga gewoon even langs uw Volvo dealer

-D©©©L-

Meestal is dit de multi snaar die ietsje slipt op de dynamo. Probeer eens het licht, de kachel fan, stoelverwarming etc  aan en uit te zetten. Het geluid moet dan wat veranderen.
Een heel klein wolkje wd-40 loslaten op ca 30 cm afstand kan het wel eens (tijdelijk) verhelpen. Meestal is echter gewoon de multiriem versleten. 

sjors

Om de hoeveel kilometer moet die riem vervangen worden? Ik heb trouwens het idee dat het de rollen zijn waarover de riem draait, of gaan die vrijwel niet af? De riem zit er 75000 km op nu.

Kosten van vervanging?

)()()sT

Bij mij piepte ie ook weer na een half jaar  ::)
Inderdaad een wolkje WD 40 helpt een tijdje.

Het is wel een imi-riem, zal wel daar aan liggen ;)

sjors

Heb er wd-40 opgespoten, maar helpt niks. Kan het ook zijn dat die looprollen zelf kraken en piepen? Ik zit namelijk te twijfelen wat het is. NE hoe kan het dat het een paar minuten na de start weg is?

Kosten van een nieuwe riem?

ed

Meestal zijn het de rollen. Om te kunnen checken of het lager van een rol stuk is moet je deze vaak demonteren. Omdat het lagers zijn met kunstof afdicht ringen lijkt het alsof de lagers nog als nieuw zijn. Door de stofring wordt de beweging van het lager, en dus ook de speling gedempt. Uitbouwen geeft pas echt een goed beeld van de rollen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!