Banden of velgen ik word er gek van

Gestart door Asolex, 22-04-2008 20:12:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Asolex

Goed opletten lastig verhaal. Ik had oude 17" velgen met Goodyear banden er op. Hiermee trok de auto nogal naar rechts. Uit laten lijn, geen effect, "zal wel aan de banden liggen" was het commentaar. Op een een gegeven moment winterwielen gekocht, wat blijkt hij spoort keurig. Nu pasten mijn 16"velgen niet meer om mijn nieuwe remschijven dus ik heb ze vervangen door andere (Volvo) 16"velgen. Nog steeds spoort hij keurig. Omdat ik originele Titans op de kop kon tikken heb ik mijn oude 17"velgen (niet volvo) verkocht met banden (waren toch niet goed). Toevallig had mijn schoonvader nog een set banden over dus die heb ik er maar onder gegooid. Wat schetst nu mijn verbazing. Hij trekt weer naar rechts! Je snapt ik wordt er gek van. Onder zijn auto reden die banden prima dus denk ik dan kan het daar niet aan liggen. Opnieuw laten uitlijnen, noppes. Links rechts verwisselen, noppes. De maat winterbanden is 205-50-16 (+0.8%) en de maat zomerbanden is 205-50-17 (+3.3%). Die zijn dus inderdaad groter, maar kan dat dan het trekken veroorzaken? Mijn vorige banden waren 215-40-17 (-2%) dus dat zou het ook niet mogen zijn.

Wie heeft soortgelijke ervaring en hoe heb je het opgelost. Het hele jaar rijden met winterwielen is geen oplossing. :'(
T5R: Meer Aso dan Solex

Kizzy

Zijn de velgen niet krom? Of zijn de banden niet eenzijdig afgesleten?
Je zegt dat je velgen hebt verandert, soms is het centergat iets anders van maat soms op een paar honderdsten na waardoor het niet mooi op z'n plaats zit of het wiel niet helemaal tegen schijf aandrukt.
Hou zijn de bouten aangetrokken met de hand of met de slagmoersleutel.

Kan jij mij soms op deze vraag antwoorden, zoek velgen voor mijn kar, zijn alle velgen van volvo geschikt voor 850 estate of zijn vijfgats v40 niet geschikt enz... . Gebruik liever volvo velgen omdat deze vaak steviger zijn en vooral dat in België een suplement moet betaald worden voor tuning indien niet originele velgen.

Ludo

Citaat van: Kizzy op 28-06-2008 21:31:14
Gebruik liever volvo velgen omdat deze vaak steviger zijn en vooral dat in België een suplement moet betaald worden voor tuning indien niet originele velgen.

in welke café heb je dat gehoord?.  :eusa_wall:
je mag gerust niet originele velgen plaatsen, zolang je de maten maar respecteert.

en als zou er een tunings rapport op komen, het kost 6 euro.
daar gaan we toch niet moeilijk over doen zekers?.

S/V40 velgen passen niet omdat die een andere steek hebben.

Kizzy

Uit ervaring weet ik dat velgen van een auto fabrikant steviger zijn dan de meeste alu velgen op de achteraf markt. Om prijzen te drukken worden ze niet gehard waardoor ze sneller krom worden bij hoge impact. Rij met momo velgen en met een beetje rubberhamer kan je deze vervormen. Heb ze trouwens moeten laten rechten omdat ze te zwaar vervormd waren. Vrienden van mij hebben zo'n zaak en het zijn zij die me dat verteld hebben.
Als je dus stevige velgen wil moet je extra betalen en er speciaal om vragen.

Volgens jouw antwoord zijn volvo velgen dus verwisselbaar zolang de steek maar gelijk is.

Ludo

Citaat van: Kizzy op 29-06-2008 20:42:05
Volgens jouw antwoord zijn volvo velgen dus verwisselbaar zolang de steek maar gelijk is.

ja dat klopt, maar enkel de 850, S/VC70 hebben alle maten identiek.
de andere Volvo modellen hebben afwijkingen in ET waarde en naafgat.

hier een lijstje dat je kan vinden op http://www.fznederland.com/


Kizzy

Alvast hartelijk dank. Nu kan ik op zoek naar velgen voor geschikte prijs

J a a p

Heb je de ACHTERAS ook laten uitlijnen? Veel uitlijners realiseren zich niet dat dit bij een volvo 850 kan.
Wannabe C70 rijder.

Asolex

Jazeker, meermalen heb ik hem al vierkants uit laten lijnen, ook de achteras is hierbij (al is het maar 1 maal) bijgesteld. De uitlijner zegt het kan alleen nog maar aan je banden liggen. Maar dat zou toch te toevallig zijn dat ik steeds verkeerde banden heb.

Alex
T5R: Meer Aso dan Solex

-D©©©L-

Citaat van: Kizzy op 29-06-2008 20:42:05
Uit ervaring weet ik dat velgen van een auto fabrikant steviger zijn dan de meeste alu velgen op de achteraf markt. Om prijzen te drukken worden ze niet gehard waardoor ze sneller krom worden bij hoge impact....
...
Als je dus stevige velgen wil moet je extra betalen en er speciaal om vragen.

Volgens jouw antwoord zijn volvo velgen dus verwisselbaar zolang de steek maar gelijk is.

Zo sterk zijn de volvo velgen niet hoor, is gewoon gegoten alu. Niet gesmeed.

Ludo

Citaat van: Asolex op 30-06-2008 22:30:41
De uitlijner zegt het kan alleen nog maar aan je banden liggen. Maar dat zou toch te toevallig zijn dat ik steeds verkeerde banden heb.

versleten schokdemper(s)?.
speling op de wiellager(s)?.
...

Kizzy

Is de draai richting van de banden ok. Sommige banden mogen maar in één richting draaien wat op de zijkant van de banden is aangegeven.
Wat ik raar vind is dat met 16 duimers er geen problemen zijn maar steek je er 17 duim onder is het van dattum.
Indien de wiel vlucht in orde is ( camber en caster) en de wagen is nooit in een zwaar ongeluk betrokken geweest ( chassis scheef)kan het alleen nog aan de velgen of de banden liggen.
Zijn de velgen mooi rond blijven alleen de banden over.
Gezien er met de andere velgen op geen probleem is blijven alleen de velgen en of banden over.
Voel je het effect in het stuur?
Kijk eens na op versleten schokdemper maar vooral naar versleten kogelgewrichten op de stuurstang de fuseepennen en de torsie stangen. Eventueel ook achteraan. Overal zitten rubber bussen die mogelijks versleten zijn. Met een wringijzer en een beetje overtuiging in de armen merk je zo speling op deze plaatsen op.
Heb zelf meer dan een jaar rondgereden met twee gebroken voorveren speling op het stuurhuis en een totaal versleten kogelgewricht op de stuurstang. Met dank aan de keuringscentra in België. Pas toen ik het stuurhuis ging vervangen omdat ik het beu was om het stuurwiel steeds een beetje naar rechts of links te houden en een controle bij een Dealer het uitlijnen in een andere garage en twee maal autokeuring heb ik deze problemen zelf moeten ontdekken toen ik het stuurhuis ging vervangen. De dealer heeft wel een kogelgewricht vervangen. Kreeg zelfs de auto niet meer mee ook al wou ik een papier tekenen dat ik van het probleem op de hoogte was. Voor mijn aftermarket sportstuur daarvoor werd ik afgekeurd.