bestuurder raamrubber.

Gestart door lipton, 28-11-2007 11:06:02

Vorige topic - Volgende topic

lipton

hey, naar aanleiding van maanden frustratie zet ik het hier dan toch maar even neer.

in een ander topic bleek ik het verkeerd op te hebben

ik zit met een probleem.

de raamrubber aan de bestuurderskant doet ambetant.

als ik de ruit naar beneden doe en weer omhoog, ter hoogte van de spiegel schuift het raam niet mooi in zijn gleuf! maar hij trekt de rubber mee naar binnen.

maar als ik aan het raam trek naar binnen en hem dan omhoog doe gaat hij er wel mooi in.
hoe komt dit ? ik heb een nieuwe rubber gestoken maar het is het zelfde.
ik heb het vermoeden dat mijn ruit de veel naar de buitenkant toe gaat.

morgen foto's !

mvg

heeft niemand een idee? (tenminste als jullie het uit mijn vage uitleg begrijpen)

thuur

Zit de raamgeleider in de deur nog wel op z'n plek, die breken snel? (ff zoeken svp)

De ruit naar binnen of buiten stellen kan niet. Wel horizontaal dmv de parallellismeschroeven. Wellicht dat je hier nog wat mee kunt.

Ik heb hetzelfde gehad. Het rubber heb ik binnenstebuiten gedraaid en zo een paar dagen laten uitsteken. Toen met de fohn warm gemaakt en voorzichtig op de plek geduwd. Buitenste randje even vasthouden als je het raam dicht doet. Dan de auto een paar dagen in de zon parkeren je raam zo min mogelijk gebruiken. Moet het toch, dan weer even 'helpen'. En het zit nu alweer maanden zoals het hoort.

Gr 8)

lipton

ja ik heb al eens de deur uiteen gehaald en ik heb er een iets uitgehaald

een stuk van ongeveer 30 a 40 cm en daar zat ook een rubber in. die is afgebroken.

zou het dat kunnen zijn?

waar vind ik die schroeven?
heb de deur al uiteen gehaald maar heb niet echt schroeven opgemerkt

lipton

ik heb net wat zitten lezen op raamgeleider.

nu als ik deze nieuw of occasie kan krijgen.

hoe vervang ik die dan ? en waar zit die op zijn plek .?

.. en is dan mijn probleem opgelost?

thuur

Citaat van: lipton op 28-11-2007 11:29:48

een stuk van ongeveer 30 a 40 cm en daar zat ook een rubber in. die is afgebroken.

zou het dat kunnen zijn?

Lijkt er wel op. Beter nieuw kopen, ze kosten maar 15 euro dacht ik.

De geleider steekt onderin het raamrubber en onder je slot zit een vijs. Als je het deurpaneel eraf haalt zie je vanzelf wel hoe en wat.

Gr ;)

lipton

goed dan kijk ik dit wel even na.

bedankt,
mvg

Philip850

Citaat van: thuur op 28-11-2007 11:43:55

zou het dat kunnen zijn?

De geleider steekt onderin het raamrubber en onder je slot zit een vijs. Als je het deurpaneel eraf haalt zie je vanzelf wel hoe en wat.

Gr ;)

Nope. Ik heb dit probleem ook, maar zie niet hoe die geleider nou precies bevestigd hoort te zitten.
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

elianmars

Citaat van: Philip850 op 23-11-2008 13:51:13
Citaat van: thuur op 28-11-2007 11:43:55

zou het dat kunnen zijn?

Gr ;)

Nope. Ik heb dit probleem ook, maar zie niet hoe die geleider nou precies bevestigd hoort te zitten.

Even een paneel van de deur aan de andere kant loshalen. Kun je zien hoe het zit  ;)

thuur

Je schuift hem naar boven over het raamrubber (de 'open' kant) en de kant met het lipje zet je met het schroefje vast aan de zijkant van de deur...

Gr ???

-D©©©L-

Citaat van: lipton op 28-11-2007 11:39:42
ik heb net wat zitten lezen op raamgeleider.

nu als ik deze nieuw of occasie kan krijgen.

hoe vervang ik die dan ? en waar zit die op zijn plek .?

.. en is dan mijn probleem opgelost?

Ah, dat verklaard waarom ie er niet in zat (en er ook niet bij was !).  :-X
Overigens was de deur van de wagen van TS gewoon gedeukt waardoor de ruit compleet scheef liep (was ook te zien; dikke/brede schuursporen op de ruit).

Let bij het bestellen goed op dat je alleen een raamgeleider krijgt. Er zit een foutje in de verwijzing in het volvo onderdelen systeem waardoor je er per abuis ook een compleet raamrubber bij krijgt. Die heb je dus niet nodig.

Tis een kwestie van 1 schroefje, bovenin zit ie geklemd.  In de latere s70's is dit schroefje vervangen door een popnagel, dat zit veel vaster. 

Philip850

Citaat van: elianmars op 23-11-2008 13:53:58
Even een paneel van de deur aan de andere kant loshalen. Kun je zien hoe het zit  ;)

Goede tip, word gek van dat windgeruis. Ook Thuur en marco bedankt voor de tips, heb nu wel een idee waar ik moet kijken :) Ik las ook iets over stelschroeven maar zag deze ook niet (voor de horizontale uitlijning) Zitten die gewoon op het schaarmechanisme ergens of wat?
BMW K1600GT '20

Philip850

Nou ik ben er uit hoor. De geleider moet alsnog worden vervangen door een nieuw exemplaar maar ik heb in ieder geval mijn raam goed kunnen afstellen zodat het windgeruis in mijn linkeroor verdwenen is. De stalen plaat die met een hoop M6 boutjes in de deur geschroefd zit met de motor erop, is tevens de grondplaat voor het schaarmechanisme waar de ruit aan vastzit. Dat schaarmechanisme kun je makkelijk stellen. 1 punt van dat mechanisme is namelijk in een vaste positie gemonteerd, maar de andere kun je schuiven door linksonder op de plaat een moertje los te draaien en vervolgens het boutje wat eruitsteekt omhoog of omlaag te tikken. Omhoog ---> ruit kantelt aan de linkerkant omhoog. Omlaag ---- Linkerkant van het raam kantelt omlaag waardoor de rechterkant weer hoger kan komen.
BMW K1600GT '20

WouterS

Heren,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn 850, raamrubber bij spiegel wordt door het raam naar binnengedrukt.
Gevolg; iritant windgeruis.

De volvo dealer in Zeist kan het raamgeleider onderdeel niet vinden.
Kunnen jullie me helpen?
Staat de raamgeleider in de onderstaande tekeningen? welk nummer?

met vriendelijke groeten,

Wouter

-D©©©L-

Ik sprak steeds over de geleider die nummer 9 heeft op de tekening.

WouterS

ff ter verificatie:
De nummer 9 zorgt ervoor dat het raam bij de spiegel goed dicht gaat? :eusa_think:

gr,
w