Homokineet versus bovenste veerpootlager

Gestart door barrel, 28-11-2007 21:55:14

Vorige topic - Volgende topic

barrel

Beste mede Roffelaars, Kunnen jullie mij het verschil aanduiden, door middel van testen, tussen een kapotte buitenste homokineet en een kapotte bovenste veerschotellager. B.v. moet bij de één de auto rollen of juist weer niet. Of moet je juist geheel insturen of juist niet. Het lijkt bij mijn Roffel alle twee een probleemjavascript:replaceText(' :(', document.forms.postmodify.message);
Sad Graag jullie advies. Menno
Goede vrienden zie je niet, zij staan achter je...

Jeroentjuh

thuur

Citaat van: thuur op 02-09-2007 17:58:18
Homokineet kun je testen door met de ramen open op een parkeerplaats rondjes te rijden. Let wel: stuur ongeveer voor de helft van de stuuruitslag, niet helemaal! Hoor je tikken en zijn deze direct weg na het intrappen van de koppeling is een homokineet stuk. Bij rondjes naar links, de rechter homokineet en vice versa.

Versus

http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=4524.0

Gr :)

de boekhouder

@ Thuur: mij is ooit wijs gemaakt (let wel: door een monteur !!) dat je het stuur helemaal moet indraaien; weet je ook waarom blijkbaar niet ?
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

barrel

Thuur, Is de truuk met de koppeling om uit te sluiten of het de lager is of de homokineet?

thuur

Citaat van: barrel op 28-11-2007 22:03:59
Thuur, Is de truuk met de koppeling om uit te sluiten of het de lager is of de homokineet?

Zodra de aandrijving wegvalt wordt er geen kracht meer gezet op de homokineet. Stopt het tikken dan direct weet je dat het de hmk is.

Het verhaal over het lager staat hier los van, al sluit het een het ander wel uit.

@financiele man: bij de meeste auto's wel. Bij die van ons kun je dan weer niet uitsluiten of de stuuruitslagbegrenzers droog staan of dat de hmk aan gort is ;D

Gr 8)

barrel

Jeroen, Problemen zijn: kraken; tikken stoten enz. bij hobbels; inparkeren (lage snelheid) bochten bij hogere snelheid; slecht sturen cq zoeken. Vreemd is dat de klachten erger worden na 15 min na koude start.

thuur

Kraken bij inveren als ie nog koud is klinkt als een veerpootlager. Spuit ff wat WD40 onder die ring onder de motorkap op de veerpoot. Luister of het kraken nu weg is.

Kan ook vaag weggedrag veroorzaken, maar dat kan ook door versleten draagarmrubbers komen. Speling hierop controleer je met een breekijzer of bandenlichter.

Een defecte hmk veroorzaakt vaak trillingen op de snelweg (stuur).

Gr ;)

barrel

Thuur, de rubbers zijn vorige week vernieuwd zonder verbetering. Ik wacht nog even af wat Lars erover denkt. Ik hoop hem deze week nog te zien voor een probleem analyse en hopelijk een oplossing. Afwachten maar.

thuur

barrel

Hoezo ???. Volgens mede forum leden is hij behoorlijk deskundig in meerder systemen van de Roffel. En aangezien ik meerdere problemen heb.... En tijdens een goede lunch is het altijd prettig te brain stromen.

thuur

Citaat van: barrel op 28-11-2007 23:12:46
Hoezo ???. Volgens mede forum leden is hij behoorlijk deskundig in meerder systemen van de Roffel. En aangezien ik meerdere problemen heb.... En tijdens een goede lunch is het altijd prettig te brain stromen.

Hahaha, nee ik bedoel welke Lars ;D

Gr ;)

barrel

Sorry, nickname is geloof ik Turbogeek of ...gek

barrel

Thuur, ik problemen met nicknames. Klinken soms zo onwerkelijk... Maar de nickname van Lars is Turbobiker.

joebar

Defect lager.......
Rijden op een gladde weg, dan moet er een licht brom hoorbaar zijn dit kun je versterken door de koppeling in te trappen, en daarna voorzichtig links rechts te sturen, en wordt de brom dan meer of minder, dan is je lager defect.... controle.... auto opkrikken, veer vastpakken, en zachtjes aan het wiel draaien, dan voel je een duidelijke trilling in het wiel....

HMK..
auto starten, stuur helemaal links of recht draaien, en wegrijden... komt er naar EEN van de TWEE kanten een duidelijke ratel van de voorkant, dat weggaat bij rechtuitsturen, dan is een van de twee HMK defect, en de kant die de grootste bocht maakt is dan defect..
controle
auto op de wielen zetten, op een put of brug... aandrijfas vastpakken met de wielen in rechtuit positie, aandrijfas vastpakken, en in rijrichting en terug draaien aan de assen, voel je (ook al is het maar een kleine )speling  HMK defect