goedkoop gas

Gestart door flippie12, 04-12-2007 13:07:34

Vorige topic - Volgende topic

Lampje

Citaat van: )()()sT op 27-01-2009 10:58:40

Wat is de verklaring  ???

Margecompensatie van de raffinaderijen? Nu de olieprijs daalt moeten er afschrijvingen gebeuren op de reeds ingekochte voorraden grondstof. Die marges zijn niet meer te verhalen op het product waar de concurrentie groot is (vloeibaar) dus haalt men die gewoon op bij gas (LPG).

LPG is een stille minderheid.

Een ander punt kan zijn de samenstelling:

Eigenlijk is autogas géén gas. Om precies te zijn is het een mengsel van propaan en butaan. De mengverhouding varieert een beetje afhankelijk van het seizoen. Het belangrijkste voordeel van propaan gas is dat het bij een temperatuur vanaf -42°C brandbaar is. Butaan gas is daarentegen pas brandbaar vanaf 0°C.  In de winter zit er dus meer propaan in, omdat dit gas beter verdampt bij een lagere temperatuur. In de zomer heeft juist het goedkopere butaan een groter aandeel. Autogas is in de zomer dan ook nog iets goedkoper dan in de winter.

Het kan dus zijn dat men besloten heeft dat het een strenge winter wordt en meer van het duurdere propaan bijgemengd heeft in de voorraden die uitgeleverd werden?

Het zal mij niets verbazen indien propaan minder PK's levert dan butaan, waardoor je in de winter ook minder zuinig rijdt...

Rogers XC 70 2000

Opgrimbie, Öztank: € 0.354;
Opgrimbie, Avia: € 0.346;
Smeermaas, Esso Vangronsveld: € 0.36nog iets

ja... idd... goede vraag, heb geen antwoord.
baal er wel van

why-not

CiteerHet zal mij niets verbazen indien propaan minder PK's levert dan butaan, waardoor je in de winter ook minder zuinig rijdt...

Kan best kloppen, de mijne loopt nu zo'n beetje 1 op 7  :-X  en het gas is hier ook niet echt goedkoop 0,499 pleuro  :-\

Ludo

Citaat van: why-not op 29-01-2009 17:39:38
CiteerHet zal mij niets verbazen indien propaan minder PK's levert dan butaan, waardoor je in de winter ook minder zuinig rijdt...

Kan best kloppen, de mijne loopt nu zo'n beetje 1 op 7 

probeer dan maar eens op 100% butaan te rijden in deze weersomstandigheden.  ;D

Freakybaby

Citaat van: Lampje op 27-01-2009 11:15:30

Margecompensatie van de raffinaderijen? Nu de olieprijs daalt moeten er afschrijvingen gebeuren op de reeds ingekochte voorraden grondstof. Die marges zijn niet meer te verhalen op het product waar de concurrentie groot is (vloeibaar) dus haalt men die gewoon op bij gas (LPG).

LPG is een stille minderheid.

Een ander punt kan zijn de samenstelling:

Eigenlijk is autogas géén gas. Om precies te zijn is het een mengsel van propaan en butaan. De mengverhouding varieert een beetje afhankelijk van het seizoen. Het belangrijkste voordeel van propaan gas is dat het bij een temperatuur vanaf -42°C brandbaar is. Butaan gas is daarentegen pas brandbaar vanaf 0°C.  In de winter zit er dus meer propaan in, omdat dit gas beter verdampt bij een lagere temperatuur. In de zomer heeft juist het goedkopere butaan een groter aandeel. Autogas is in de zomer dan ook nog iets goedkoper dan in de winter.

Het kan dus zijn dat men besloten heeft dat het een strenge winter wordt en meer van het duurdere propaan bijgemengd heeft in de voorraden die uitgeleverd werden?

Het zal mij niets verbazen indien propaan minder PK's levert dan butaan, waardoor je in de winter ook minder zuinig rijdt...

Margecompensatie bij verlaging vd olieprijs zijn ze idd heel happig op. Bij een stijgende prijs gaat het zeker in NL veel langzamer omlaag dan in BE.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Lampje

Ik haalde van de week zowaar 340 km uit 38 liter. Viel toch weer mee!

Kan best kloppen, de mijne loopt nu zo'n beetje 1 op 7  :-X  en het gas is hier ook niet echt goedkoop 0,499 pleuro  :-\

Lampje

Verbrandingswarmte butaan : 120,7 Mj/m3; propaan : 93,8 Mj/m3
Van butaan dus toch 29% hoger !

GeertG

Sinds lange tijd is Avia weer eens duurder dan Öztank al was het maar €0,001
Bij Avia €0,358 daarnet.
Toch gewoon daar getankt en 2 stempeltjes  ;) verder richting wasbeurt......
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

Domaso

Gistermiddag ook bij Avia geweest en € 0,358 betaald. Bij Oztank was de rij wachtenden trouwens veel te lang.
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

blauweroffel

Citaat van: Lampje op 30-01-2009 18:34:25
Ik haalde van de week zowaar 340 km uit 38 liter. Viel toch weer mee!

Je vrouw reed zeker?...

BR

Lampje

3 x filerijden naar A'dam.

Hoezo files slecht voor het milieu?

Naar Apeltjesdoorn roffel ik er bijna één tankje doorheen op 1 ritje, omdat je zo lekker door kunt gassen ;D

)()()sT

Citaat van: Domaso op 02-02-2009 13:38:40
Gistermiddag ook bij Avia geweest en € 0,358 betaald. Bij Oztank was de rij wachtenden trouwens veel te lang.

Öztank was net € 0.356
Ik heb eventjes moeten wachten, bij Avia is het op dit tijdstip altijd rustig  :eusa_shifty:

Die Esso in Smeermaas zit ook alweer op € 0.405  ::)

Rogers XC 70 2000

Citaat van: )()()sT op 03-02-2009 13:07:54
Citaat van: Domaso op 02-02-2009 13:38:40

Öztank was net € 0.356
Ik heb eventjes moeten wachten, bij Avia is het op dit tijdstip altijd rustig  :eusa_shifty:

Die Esso in Smeermaas zit ook alweer op € 0.405  ::)

Die Esso fluctueert veel meer qua prijs dan de Öztank en de AVIA.
Je moet trouwens eens voor de gein in het weekend bij eender welke pomp in de B-grensstreek gaan tanken... moet je eerst zeker 10 minuten wachten voordat je aan de beurt bent.

)()()sT

Avia: € 0.349 :)

Rogers XC 70 2000