BPM in Nederland uitspraak hoge raad Europa

Gestart door Clapton, 04-12-2007 19:12:01

Vorige topic - Volgende topic

Racingbrick

Inderdaad was er een slimme club die dat in LX had opgestart, vele klanten leasden leuke wagens voor een drol,.
X5, Cayenne, XC90 etc, was leuk en ging leuk, totdat "men" er achter kwam dat ze centen misliepen daar in Den Haag.
Volgens mij is er een rechtzaak geweest en heeft men die constructie verboden...
Kijk, zulke dingen kunnen namelijk wel snel worden aangepast in de wet... als het geld kost voor de staat zijn ze wel erg rap... >:(

Maar hoe zit het met de BPM als we een ( gebruikte ) wagen gaan importeren eigenlijk?
Per 2008 zou die BPM toch omlaag gaan? dus ook daarvoor lijkt me..

Clapton

Citaat van: Racingbrick op 05-12-2007 11:14:57
Inderdaad was er een slimme club die dat in LX had opgestart, vele klanten leasden leuke wagens voor een drol,.
X5, Cayenne, XC90 etc, was leuk en ging leuk, totdat "men" er achter kwam dat ze centen misliepen daar in Den Haag.
Volgens mij is er een rechtzaak geweest en heeft men die constructie verboden...
Kijk, zulke dingen kunnen namelijk wel snel worden aangepast in de wet... als het geld kost voor de staat zijn ze wel erg rap... >:(

Maar hoe zit het met de BPM als we een ( gebruikte ) wagen gaan importeren eigenlijk?
Per 2008 zou die BPM toch omlaag gaan? dus ook daarvoor lijkt me..

BPM wordt berekend over de catalogusprijs nieuw van de auto in Nederland hetgeen 45,2 % is dan wordt er een tabel losgelaten welke een korting geeft per maand, de korting is bijvoorbeeld 37 % na 2 jaar, de BTW gaat over de netto aanschafprijs.

zie ANWB calculator BPM. Het is aantrekkelijk om een auto te kopen in België vanaf 2 jaar, ook is de BTW in Belgiê 21 % dus daar kan je ook nog wat winst pakken.

-D©©©L-

Citaat van: Clapton op 05-12-2007 22:14:35.... ook is de BTW in Belgiê 21 % dus daar kan je ook nog wat winst pakken.

Alleen als je hem zakelijk aanschaft en de betreffende wagen nog "in de BTW" zit kan je de BTW verrekenen (en dan ook nog alleen over het aankoop bedrag). Helaas vallen de meeste wagens in de "Marge Regeling", omdat ze van een particulier ingekocht zijn.
Het aankopen van een gebruikte wagen in het buitenland kan zeker interessant zijn. De meeste zijn luxer uitgevoerd dan de in Nederland geleverde exemplaren (men houdt ze kaal vanwege de BPM op fabrieksaccessoires), dat is ook meteen de valkuil. Deze zaken tellen voor de import BPM wel gewoon mee op de catalogus waarde.

De verwachting is dat de staffeling van de BPM ook gaat gelden voor de import van gebruikte wagens. Minder BPM dus. Helaas vind je daarvan niets weer onder aan de streep, men noemt het nu gewoon "slurptax" of "co2 tax". Lood om oud ijzer dus.  :eusa_snooty:

Clapton

ik heb nog wat onderzoek gedaan in zake BPM, het wás mogelijk maar ten tijde van mijn plaasting BPM in Nederland eigenlijk al achterhaald.

derhalve mijn excuses voor het blij maken met een dode mus / kip / fazant etc..