accu soms leeg, tips?

Gestart door JW, 11-12-2007 23:41:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JW

hey,

onze 850 heeft vaak na een weekje ofzo stilstaan dat ie nog maar moeizaam start. de accu is best netjes, de 240 start er altijd goed mee. Vandaag weer hetzelfde liedje, accu op 11.8 volt en hij wilde niet meer starten. Best lastig aangezien mn moeder er veel mee onder weg is. die kan zich nooit redden met een slecht startende auto.

ook gaan de lichten merkbaar harder branden als het toerental boven de 1000 rpm uitkomt (dat hebben meer autos ok). De wagen heeft pas 150.000 km gereden dus een versleten dynamo lijkt me sterk, dynamolampje gaat ook snel it na starten.

laatst nog een slechte aardingskabel aan het blok gevonden en gerepareerd, dus dat zal ook wel goed zijn.

iemand nog tips? laatst ook al electra problemen met de lampen (isolatie van de kabels naar de dimlichten kapot dus de zekeringen gingen snel stuk....  ::), dalijk wil mn moeder nog een andere auto.... >:( )

240 Turbo | 1991 | 282Kkm | E85

Snellebaksteen

Let eens op het lampje in de koffer. Blijft vaak branden.......
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

thuur

Klinkt als een lekstroom inderdaad. Hoe je dat moet meten weet jij wel ;)
Meet meteen even de spanning bij stationair en bij ca. 1500 toeren.

En een turbo moet doorgaans vaker ronddraaien dan een N/A om aan te slaan. Hoeveel Ah is de accu?

Zitten er verder nog zware stroomverbruikers in de auto die vaak aan staan (stoelverwarming, stereo, etc)?


Gr 8)

JW

Citaat van: Snellebaksteen op 11-12-2007 23:57:02
Let eens op het lampje in de koffer. Blijft vaak branden.......

ja inderdaad! dat lampje hebben we gewoon continu uit staan. maarja soms wordt dat vergeten, toch maar eens echt repareren.

Citaat van: thuur op 12-12-2007 00:54:12
Klinkt als een lekstroom inderdaad. Hoe je dat moet meten weet jij wel ;)
Meet meteen even de spanning bij stationair en bij ca. 1500 toeren.

En een turbo moet doorgaans vaker ronddraaien dan een N/A om aan te slaan. Hoeveel Ah is de accu?

Zitten er verder nog zware stroomverbruikers in de auto die vaak aan staan (stoelverwarming, stereo, etc)?


Gr 8)

ik had al wat gemeten maar geen lekstroom kunnen vinden, helaas. toch nog eens proberen. ik heb de lampjes in de deuren ook nooit vertrouwd, een van de schakelaars daarvan lijkt het ook niet 100% te doen.

de accu die er in zat was een 55 Ah volvo versie, nu zit er de 65 Ah accu in van de 240. de 240 kan wel met wat minder rondkomen. hij moet idd een aantal keer draaien voordati ie aanslaat, alhoewel dat nu een stukje minder is sinds ik er een nieuwe boegiekap+rotor op gezet heb.

weinig zware stroomverbruikers, geen dikke stereo enzo.

ik ga eens meten hoeveel de dynamo geeft zoals je beschreven hebt. moet dan zon 14 volt geven? Anders zijn waarschijnlijk de sleepringborstels versleten toch?
240 Turbo | 1991 | 282Kkm | E85

thuur

Citaat van: JW op 12-12-2007 09:29:03
Citaat van: Snellebaksteen op 11-12-2007 23:57:02
Let eens op het lampje in de koffer. Blijft vaak branden.......

ja inderdaad! dat lampje hebben we gewoon continu uit staan. maarja soms wordt dat vergeten, toch maar eens echt repareren.

Of je bedient het voortaan handmatig. Het lampje zelf + de houder zal niets mis mee zijn. Het zit in de microswitch in het slot. Even zoeken voor de foto's, staan hele mooie plaatjes ergens ;)

Citeer
ik ga eens meten hoeveel de dynamo geeft zoals je beschreven hebt. moet dan zon 14 volt geven? Anders zijn waarschijnlijk de sleepringborstels versleten toch?

Yep. Moet zeker hoger zijn dan 13,8 Volt.

Overigens zegt de leeftijd van de accu ook niet altijd alles. Een startaccu belast je het liefst fors om hem vervolgens volledig op te laden. Langdurig brandende lampjes, helemaal leeg raken etc. zijn zeker niet bevordelijk voor dit soort accu's.


Gr 8)

JW

ok thanx!
die elektrische issues oplossen en wat andere dingen (pcv, busjes enzo) en hij is weer als nieuw  :D
240 Turbo | 1991 | 282Kkm | E85