Open luchtfilter op een diesel

Gestart door JorritV70, 13-12-2007 22:58:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

-D©©©L-

Citaat van: de boekhouder op 14-12-2007 10:57:01
10 kleppetjes hebben toch geen LMM ?

Daar zou een vervangingsfilter / inlegfilter dus ronduit link zijn ?!

Juist niet, blijft tenminste heel.

de boekhouder

Ik begrijp uit het voorgaande dat juist de motor met zo'n filter dan heter wordt; in combinatie met lpg dan misschien te heet ?
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

-D©©©L-

Citaat van: de boekhouder op 14-12-2007 11:28:11
Ik begrijp uit het voorgaande dat juist de motor met zo'n filter dan heter wordt;
Da's onzin.

Citaat van: de boekhouder op 14-12-2007 11:28:11in combinatie met lpg dan misschien te heet ?

Nee, het luchtfilter is bij een NA blok nauwelijks restriktief. Al helemaal niet als er een gas mengstuk bijtussen zit.
Daarnaast berekend in een 10V de ECU de luchthoeveelheid door middel van de onderdruk in het spruitstuk en de temperatuur sensor net na het luchtfilter.

de boekhouder

Heeft een inlegfilter in dat geval dan wel zin (10v verdamper lpg ?)
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

-D©©©L-

Citaat van: de boekhouder op 14-12-2007 11:53:23
Heeft een inlegfilter in dat geval dan wel zin (10v verdamper lpg ?)
Dat "nauwelijks" kan je in theorie wat verbeteren.
Ik kon het zelf niet merken, maar mogelijk is er wel ergens een rollenbank uitdraai waarop het wel te zien is.
Qua sound merk je het wel.

de boekhouder

Ach, het zijn de kosten ook niet; misschien gewoon maar eens proberen.
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

denkweb

Inlegfilter van K&N zit al jaren in mijn diesel; ook lekker makkelijk schoon te houden.

Een open luchtfilter monteren is echter niet zonder technische aanpassingen mogelijk omdat de luchtmassameter direct op de uitgang van het luchtfilterhuis gemonteerd zit en daar ook min of meer op steunt. Daarnaast zit de accu nog in de weg wanneer je het filter wilt monteren, een beetje meer ruimte was fijn geweest.

Een reden om hier niet al te veel aan te modiceren is denk ik wel het feit dat de lmm van de diesels toch een van de zwakkere plekken van de motoren zijn; om een idee te geven, deze vastzetten met een ty-wrap is een officiële Volvo-modificatie om te voorkomen dat de deze losraakt van oa het luchtfilterhuis en zo verkeerde waardes en foutmeldingen gaat ophoesten.

Kortom; wees erg voorzichtig als je toch de boel gaat verbouwen (want alles kan natuurlijk!).