Lamda sonde vervangen maar nog steeds brandend dashboard lampje

Gestart door Mallepietje, 18-12-2007 21:50:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mallepietje

Okee tnx dan ga ik hem deze keer ff goed uitlezen :P
Hij is trouwens gisteren wel goedgekeurd voor de apk dus met de uitstoot zat het blijkbaar wel goed  ???
Ik ga het nog maar ff proberen dan  ;D


Mallepietje

Heb hem net even uitgelezen op A2 en toen kreeg ik de code 2-3-2
long term fuel mixture too lean or rich at idle

Dus hij loopt dan te rijk of te arm bij stationair?

Weet iemand waar ik het probleem kan zoeken?

Alvast bedankt!

razorx

Citaat van: Mallepietje op 23-12-2007 17:02:42
Heb hem net even uitgelezen op A2 en toen kreeg ik de code 2-3-2
long term fuel mixture too lean or rich at idle

Dus hij loopt dan te rijk of te arm bij stationair?

Weet iemand waar ik het probleem kan zoeken?

Alvast bedankt!
Lean is arm


KIM

Dit is idd een reden waarom mensen de lamda sonde vervangen.
Je probleem ligt ergens anders. De foutcode geeft aan dat het motormanagement moet verrrijken of juist verarmen ten opzichte van de kenveldwaarde om de uitlaatgassamenstelling (lees: hoeveelheid zuurstof in de uitlaat) in orde te krijgen.
Wanneer bijvoorbeeld de brandstofruk te hoog is, zal de lambdasensor een te rijk mengsel in het uitlaatgas registreren (weinig zuurstof). Ten opzichte van de kenveldwaarde zal het motormanagement een aanpassing moeten maken (minder lang inspuiten) om de gewenste uitlaatgassamenstelling te krijgen (= juiste hoeveelheid zuurstof.
Wanneer je een luchtlekkage hebt in het inlaatsysteem, dan zal de luchtmassameter minder aangezogen lucht registreren dan normaal bij dat toerental en gasklepstand hoort. Het motormanagement geeft daarom te weinig brandstof. De lambdasensor registreert daarop een te arm mengsel (= veel zuurstof) en het motormanagementsysteem reageert daarop door te verrijken. De aanpassing op het mengsel noemt men ook wel de "Fuel trim"; deze waarde wordt opgeslagen in het geheugen en indien deze te hoog wordt zal dit resulteren in de, door jou genoemde, foutcode.
Een te arm mengsel kan overigens ook als veroorzaakt door een lekkage in de uitlaat voor de lambdasensor.

Enno

Ik heb sterk de indruk dat de verbruikswaarde bij gas loslaten bij mijn 850 veel sneller naar beneden zakt dan dat dat bij de V70 gebeurt. Bij beide auto's valt het toerental wel netjes terug bij het loslaten van het gaspedaal, maar het effect op het benzine verbruik op de boordcomputer is bij de 850 veel eerder waar te nemen.

De 850 heeft een LH Jetronic systeem onboard, de V70 een motronic. Het betreft in beide gevallen de B5254S motor.

Ik heb al langere tijd een vermoeden dat mijn lambda sensor niet echt fris meer is, maar kan dit een signaal zijn dat deze niet echt meer correct werkt? Als dit inderdaad een symptoom is, dan kan het ook een verklaring zijn voor de forsere verbruikscijfers die de V70 te zien geeft.