Ruitenwissermotor vervangen (verslag)

Gestart door EdWip, 28-12-2007 19:18:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EdWip

Voor degene die het leuk vinden een kort verslag van een wel bestede dag van deze vakantie.


Verwijderen wisserarm, koplamp en richtingaanwijzer


Verwijderen vulopening ruitenvloeistof reservoir en aanzuigslang.


Verwijderen behuizing motormanagement (2 schroeven en wat metalen klemmetjes), koelvloeistofreservoir en reservoir stuurbekrachtiging.

Verwijderen beide schroefjes van de ruitenwissermotor en 3 schroeven van het kunstof radiatorframe (geen foto).


Daarna het mmm naar achteren trekken waardoor de kabelgoot (v/d mmm) meer ruimte krijgt en je deze naar boven kan trekken. Normaal loopt de goot 'in' de bumper maar om de wissermor te vervangen moet de goot naar boven.
Nu gelijktijdig de goot nog verder naar boven trekken, de radiatorframe naar voren trekken en er is net genoeg ruimte om het motortje te verwijder. Klinkt simpel maar de beschikbare ruimte is minimaal :eusa_doh:. Door het nodige (gepaste) geweld toe te passen ontstaat er net voldoende ruimte. Een wonder dat er niks is afgebroken. Wel een paar zere handen.


Oud en nieuw.

Na het monteren van de verlichting (en de rest) is een kwestie van de nieuwe stootdopjes monteren,

het armpje monteren en afstellen, nieuwe wisserbladen aanbrengen en klaar. Alles werkt weer zoals het hoort. :)

Daarna nog even een nieuwe thermostaat en 2 bevestigingsrubbers van de schokbrekers gemonteerd.

Al met al een leuke en succesvolle sleuteldag.


Omdat ik nieuwsgierig was naar de oorzaak van de storing heb ik het motortje uit elkaar gehaald.






De oorzaak bleek een versleten tandje van een kunstof tandwieltje.

Gr. Edwin

Ronbroek

Mooi verslag !

Bij de electrische spiegelverstelling ontstaat vaak een zelfde soort defect, daar vreet een wormwieltje ook kunstof tandjes af.

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

EdWip

Dank je.

Citeer
Citaat van: Ronbroek op 28-12-2007 19:46:50
Mooi verslag !

Bij de electrische spiegelverstelling ontstaat vaak een zelfde soort defect, daar vreet een wormwieltje ook kunstof tandjes af.
Enig idee waar dat mee te maken heeft? Beveiliging? Zwakke constructie?

Gr. Edwin

Ronbroek

Ondanks dat het mechanisme in een behuizing zit heeft het toch jarenlang te lijden onder temperatuursverschillen.

En wieweet heeft iemand het wissertje wel eens met enig bruut geweld geprobeert van z'n plek te krijgen. Dan heeft dat tandje welk op dat moment tegen het wormwieltje aandrukt het zwaar.

Rijwind en wasstraten kunnen ook mechanische krachten op het wissertje en dus het tandwieltje uitoefenen.

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter