Lambda sonde op de OzBrick manier schoonmaken?

Gestart door razorx, 19-12-2007 20:51:06

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Citaat van: joebar op 22-12-2007 08:59:44
Citaat van: JoopS op 21-12-2007 18:17:32
Regelt de vacuumslang van de rembekrachtiging het mengsel ?????

normaal als je een klein vacuum lek hebt, heeft dat alleen invloed op je stationaire toerental (onregelmatig lopen, slecht stationaire) maar dit heeft zo goed als geen invloed op rijden onder vermogen. een groter vacuumlek heeft daar wel invloed op, je gaat n.l meer lucht aanzuigen buiten je LMM om, en aangezien je benzinetoevoer o.a. geregeld wordt door je LMM, en deze dus een te lage waarde aangeeft, zal je MM minder benzine injecteren dan gewenst, wat resulteerd in een armer mengsel onder (vol)last. en dit zal genoeg zijn om eventuele roetaanslag op je LS te verwijderen.
Als bij een APK blijkt dat het CO te hoog is, dan kun je aan de analyse meestal wel zien of je motor al of niet regelt, en dit is voor mij weer een indicatie of het de LS of de KAT is, en geloof me in 99 van de 100 gevallen is het voldoende om de LS even schoon te  rijden met de vacuumslang van de rembekr. open

Dag Joebar,

ik zie dit bevestigd op problemcar.nl:
Vacuumslang rembekrachtiging los, 5 min. op 2500 toeren laten draaien.
Als ik een beetje prettig leesbare resultaten op dit scoopje krijg zal ik en voor-na meting doen.

joebar

tja het leven kan vaak een stuk goedkoper dan de meeste dealers en garages ons doen geloven  ;D

razorx

Enfin een minder glorieuze dag.

Wat gekeken waar ik de meetpennen van de scoop het handigst aan de sonde kan hangen.

Op het blauwe connectortje was toch wel de prettigste plek.
Netjes heel dunne draadjes er tussen geklemd. Wat tape om de draadjes vast te zetten en zo kortsluiting te voorkomen.

Scoop er op en min of meer stabiel neergelegd.
Scoop werkt op batterijen dus geen massa problemen:

Start de motor, wacht tot temperatuurklokje op 3 uur staat.
Wacht nog een minuutje of vijf terwijl ik naar de temperatuurklok kijk.
Zie ik dit aangaan:

K....!
Code uitgelezen:
5-2-1 Oxygen sensor heating faulty.

Was niet blij.

Heel voorzichtig de blauwe connector losgehaald. Draadjes nog steeds op hun plaats.  :eusa_think:.

Enfin leuk meetprojectje naar de filistijnen.

E.S. gebeld, hadden er nog een liggen en wilden wel wat langer openblijven zodat ik hem kon halen.

Morgen weer een dag.

Kon elders alleen kopervet in famillie verpakkingen krijgen. om de schroefdraad van te voren mee in te smeren.

Dan maar zoeken of ik ergens nog een restje heb.

Als nog allen, bedankt voor het meedenken!

joebar

het leven van een onderzoeker gaat niet over rozen.....
Kun je niet inductief meten????

razorx

Citaat van: joebar op 22-12-2007 17:19:48
het leven van een onderzoeker gaat niet over rozen.....
Kun je niet inductief meten????
Nee helaas,

het gaat hier om een vrij zwak laagfrequent signaal.
En die scoop meetdraadjes zaten zo vast en met tape dat er geen sprake geweest kon zijn van kortsluiting.

Zekerheidshalve ga ik mijn experiment niet herhalen met mijn nieuwe sonde.

Wat zijn die dingen duur!

razorx

Ik ga nu het groot "Oh wat ben ik dom lied" zingen.

Heb met mijn scoop tussen pin 1 en 4 van de sonde zitten meten.

Gewoon verkeerd gekeken op een tabelletje met aansluitnummers.

Pin 4 is van het verwarmingselementje, zoals het er uit ziet de kant die aan +12V hangt.

Pin 1 is een van de signaaldraden van de sonde.

Grappig dat dit code 5-2-1 oplevert, maar ja rare errors krijg je als je rare dingen doet!

Goed, foutcode gereset.

Morgen even precies kijken welk pinnetje wat is!
En dan het experiment correct herhalen.

Ik houd jullie op de hoogte.

Misschien komt er wel een originele nieuwe lambda sonde in de aanbieding ;)

elmarconi

Meten = weten, maar weet wat je meet !
--
Autogas Inside . . .

Ludo

Citaat van: razorx op 22-12-2007 21:20:28
Grappig dat dit code 5-2-1 oplevert, maar ja rare errors krijg je als je rare dingen doet!

hoezo grappig?.
het lijkt me niet meer dan logisch, je genereert een breuk in een gesloten systeem.

verder blijf ik erbij zoals ik in de eerste post zei: als er niks mis is, blijf er dan van af.  ;)

razorx

Citaat van: Ludo op 22-12-2007 21:45:32
Citaat van: razorx op 22-12-2007 21:20:28

hoezo grappig?.
het lijkt me niet meer dan logisch, je genereert een breuk in een gesloten systeem.
Wel code 5-2-1 (defected heating) vind ik merkwaardig, omdat het mij logischer lijkt dat de ECU dit detecteerd door een te hoge of lage stroom door het verwarmingselementje.

En niet aan de hand van de outputsignalen van de O2 sensor.

Daar mijn pennen abusievelijk aan pin 1 en 4 zaten kreeg de ECU via een extreem lage lekstroom van de scoop probe een zeer afwijkend O2 signaal.

Verder doe ik dit ook om een andere reden, nog steeds is mijn verbruik bij stadsverkeer (te) hoog, en mijn mengsel bij stadsverkeer rijk.

In het kader van mijn roffel doornemen is dit een van de laatste stappen in het brandstof-lucht-onstekings traject

thuur

Citaat van: razorx op 22-12-2007 22:02:12
Verder doe ik dit ook om een andere reden, nog steeds is mijn verbruik bij stadsverkeer (te) hoog, en mijn mengsel bij stadsverkeer rijk.

In het kader van mijn roffel doornemen is dit een van de laatste stappen in het brandstof-lucht-onstekings traject

Benzinedrukregelaar al gecheckt?
Injectoren al gereinigd?

Gr ;)

razorx

Citaat van: thuur op 22-12-2007 22:37:16
Citaat van: razorx op 22-12-2007 22:02:12

Benzinedrukregelaar al gecheckt?
Injectoren al gereinigd?

Gr ;)
Goede middag!
De volgende handelingen heb ik sinds september gedaan, deels noodzakelijk, deels preventief:

Vervangen:
bougies - noodzakelijk
rotor - noodzakelijk
verdeelkap - noodzakelijk
bobine sloeg grijs uit - noodzakelijk
bobinekabel

bougiekabels waren uit 2004, niet gedaan

gasklephuis -schoongemaakt - noodzakelijk
vlamdover - noodzakelijk
stationnairregelaar - schoongemaakt
drukregelaar - vervangen
potmeter gasklep - vervangen

Vandaag gaat het lambda lichtje na steeds kortere intervallen branden.
Eerst na een half uur, toen een kwartier, nu een paar minuten.

Toen maar geprobeerd de sonde los te draaien, maar wat zit die vast!

Ben bang dat het een weekje WD40-en wordt. Wil niets forceren.

Alle meedenkers nog maals bedankt.
Laat mijn scoop project maar even voor wat het is.

@Thuur: injectoren nog niet gedaan

Oh ja, thermostaat vervangen, was ook nodig.

razorx

The soap goes on...

Na vanmiddag een paar cycli wd40 warm laten worden en afkoelen, vond ik dat het tijd was.

Het was inmiddels donker, dus de zaklamp mee.

Auto gewoon op de wielen laten staan. Stuur helemaal rechtsom, dan kan je er vanonderen nog net bij.

Nadat ik zwaaiend met een 22 steeksleutel oerkreten slaakte gaf de lapzwanssonde zich gewonnen.

Nieuwe erin, vast is vast en testen maar. Kwartiertje laten lopen, kwartiertje gereden.

Geen nare gele lapzwans lichtjes meer. Error 5-2-1 ook weg.

Hier de gluiperd:

Ga zo nog eventjes een stukje rijden.

Het verwarmingselementje van de oude doorgemeten, was inderdaad doorgefikt.

KIM

Er zijn zo te zien nogal wat misvattingen mbt de lambdasensor...
De lambdasensor zorgt voor een aanpassing van het mengsel. In de praktijk bedraagt dit maximaal zo'n 10% als gevolg van de metingen van de lambdasensor. Indien een dergelijke aanpassing langdurig plaatsvindt of hoger is dan 10%, gaat het lambdalampje branden en zie je een foutcode "fuel mixture too lean" of "fuel mixture too rich".
Als je lambdasensor door vervuiling slechter gaat werken, dan zullen dergelijke foutcodes ook ontstaan.

Over controle van de sensor:
Je hebt niet perse een scope nodig om het signaal van de sensor te controleren; het is ook meetbaar met behulp van een multimeter.
Een lambdasensor varieert in werkende toestand in spanningswaarde tussen ongeveer 100 mV en 900 mV.
Je kunt heel gemakkelijk controleren of de sensor dit doet. De sensor meet namelijk de hoeveelheid zuurstof in het uitlaatgas en dit is heel gemakkelijk te simuleren met behulp van een vlam:
Stook met een soldeerbrander de neus van de sensor roodgloeiend. Je zult zien dat de afgegeven spanning van de sensor langzaam richting 900 mV loopt. Haal nu de vlam weg en de spanning zal ineens zakken tot zo'n 100 mV. Breng de vlam weer aan en de spanning stijgt weer.
De reden dat een brander gebruikt wordt, is dat de sensor pas vanaf zo'n 400 graden Celsius gaat werken.
Voordeel van deze meting is ook dat de sensor schoongebrand wordt voor zover als mogelijk. Als de sensor nog steeds niet aan de spanningswaarden komt na deze meting is deze defect.
Zaken waarvan een sensor defect raakt:
Koelvloeistof
Olie
Loodhoudende benzine

De truc om met een vacuumslang los te gaan rijden om zo de sensor te reinigen zal niet werken. Het motormanagementsysteem registreert dmv de lambdasensor immers direct dat het mensel te arm is en pas dit aan (zie de eerste alinea)

razorx

Citaat van: KIM op 23-12-2007 19:59:33
Er zijn zo te zien nogal wat misvattingen mbt de lambdasensor...
De lambdasensor zorgt voor een aanpassing van het mengsel. In de praktijk bedraagt dit maximaal zo'n 10% als gevolg van de metingen van de lambdasensor. Indien een dergelijke aanpassing langdurig plaatsvindt of hoger is dan 10%, gaat het lambdalampje branden en zie je een foutcode "fuel mixture too lean" of "fuel mixture too rich".
Als je lambdasensor door vervuiling slechter gaat werken, dan zullen dergelijke foutcodes ook ontstaan.

Over controle van de sensor:
Je hebt niet perse een scope nodig om het signaal van de sensor te controleren; het is ook meetbaar met behulp van een multimeter.
Een lambdasensor varieert in werkende toestand in spanningswaarde tussen ongeveer 100 mV en 900 mV.
Je kunt heel gemakkelijk controleren of de sensor dit doet. De sensor meet namelijk de hoeveelheid zuurstof in het uitlaatgas en dit is heel gemakkelijk te simuleren met behulp van een vlam:
Stook met een soldeerbrander de neus van de sensor roodgloeiend. Je zult zien dat de afgegeven spanning van de sensor langzaam richting 900 mV loopt. Haal nu de vlam weg en de spanning zal ineens zakken tot zo'n 100 mV. Breng de vlam weer aan en de spanning stijgt weer.
De reden dat een brander gebruikt wordt, is dat de sensor pas vanaf zo'n 400 graden Celsius gaat werken.
Voordeel van deze meting is ook dat de sensor schoongebrand wordt voor zover als mogelijk. Als de sensor nog steeds niet aan de spanningswaarden komt na deze meting is deze defect.
Zaken waarvan een sensor defect raakt:
Koelvloeistof
Olie
Loodhoudende benzine

De truc om met een vacuumslang los te gaan rijden om zo de sensor te reinigen zal niet werken. Het motormanagementsysteem registreert dmv de lambdasensor immers direct dat het mensel te arm is en pas dit aan (zie de eerste alinea)
Heldere uiteenzetting, wat vond je van de kleur van mijn oude sensor?

KIM

De auto heeft net in de warmloopfase gedraaid, of het mengsel is rijk geweest; de sensor hoort wel een beetje witachtig te zijn; je kunt 'm vergelijken met een bougie.
De brander maakt wel korte metten met deze roet.