Zelf kop vervangen

Gestart door bbrruno, 05-01-2008 13:27:08

Vorige topic - Volgende topic

bbrruno

Ik heb voor weinig geld een 850  2.0 20v'95 kunnen kopen met gebroken distributieriem. Bij wijze van experiment zou ik een poging wagen om dit zelf te herstellen. 
Ik kan over een kop beschikken van een 2.5 20v '94. Als ik het mij goed herinner zou er ergens op het forum staan dat dergelijke kop op een 2.0 past. Kan iemand dat bevestigen?
Welke nl naslagwerken  bestaan als als handleiding. Ik lees hier op het forum regelmatig over "vadis". Is dat geschikt. Ophet internet kom ik ook een boek "vraagbaak volvo 850" uitg. KOSMOS, is dat iets?

Gunnar

Haynes workshop manuals zijn echt heel goed. Ik heb er altijd eentje gekocht van elke auto die ik had.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Turbo-Geek

Zal dat ietwat nuanceren, het zijn handige boeken maar niet geheel foutloos ...
Ze gaan er vaak vanuit dat je bepaalde zaken wel weet en slaan dus soms kleine stappen over.
Het is dan voor echte beginners soms een soort dwaalspoor omdat bepaalde zaken niet lukken.

Leuk voorbeeld van een persoonlijke situatie met de Haynes manual:

Verwisselen distr. riem op een XU9J4 16V motor .

- auto opkrikken
- wiel verwijderen
- binnenscherm verwijderen
- V snaar ontspannen
- Pulley verwijderen
- Spanrollers verwijderen

En daar kom je dan in de knoop want wat ze dan niet vertellen is dat als je die spanrollers vast zitten met inbusbouten die je NIET kan benaderen zonder de motor schuin te plaatsen (motor steun los, en krik eronder)

Dit was een praktijk voorbeeld en zo zijn er legio voorbeelden te noemen waarbij het soms 'net niet' klopt met de realiteit.

Al met al een prima handleiding maar vaar er niet blind op want dan kom je je zelf soms tegen.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

thuur

Dit soort specifieke vragen zal je wellicht uit Vadis kunnen halen, maar zeker niet uit een boek van Haynes of Olyslager oid. Niet dat Vadis heilig is hoor.

En ervaren Volvo monteur zal dit wellicht uit ervaring weten.

Gr ;)

razorx

De vraagbaak is overigens een slap aftreksel van Haynes.

Zelfs de hoofdstukindeling is hetzelfde.

Alleen de bedrading is in de vraagbaak veel beter beschreven, erg handig.

joebar

ik heb eventueel nog een goeie kop van een 2.0 20 v, mag voor 150 euro weg, krijg je er een heel blok bij

bbrruno

Bedankt voor aanbod,maar heb hier zelf nog een goede kop liggen (2.5 20V) die er allicht ook op past.

ovlov 058

Citaat van: bbrruno op 13-01-2008 18:04:54
Bedankt voor aanbod,maar heb hier zelf nog een goede kop liggen (2.5 20V) die er allicht ook op past.
Zou het toch aannemen moest er verder iets mis zijn, beter" safe dan sorry" ;)

De extra onderdelen zijn altijd meegenomenvoor als de mijne kapot is :eusa_whistle: