defect startrelais?

Gestart door globbink, 28-01-2009 13:43:14

Vorige topic - Volgende topic

globbink

Hallo,

ik heb een raar probleem met mijn 850 10V uit 95. Als ik wil starten, duurt het soms een halve of een hele seconde voor de startmotor gaat draaien. Een paar maanden geleden had ik dat ook al, maar toen is het vanzelf overgegaan.
Maar nu maakte ik het mee dat het veel langer duurde voor hij ging ronddraaien, eerst een paar keer helemaal niet, uiteindelijk nadat ik de sleutel een seconde of tien in de startstand had gehouden. Dat voelt wat onbetrouwbaar...
De lampjes op het dasboard branden oke en gaan ook niet zachter. Ik hoor de brandstofpomp, maar verder helemaal niks, ook geen klik.
Ik verdenk het startrelais, maar mijn vraag is: waar zit dat? Op de startmotor zelf zit er natuurlijk een die de dikke kabel schakelt, maar als ik in de vraagbaak kijk, zie ik dat er tussen het contactslot en de aansturingsdraad van de startmotor ook nog een relais zit, van de startvergrendeling (wat is dat trouwens?). Die zou het dus ook kunnen zijn. Weet iemand waar dat zit? En kan ik die botweg kortsluiten?

Groet,
Luuk

Sbv

Relais zit onder de motorkap in de zekeringenbak, dat is relais 103.

Misschien anders de antennering rondom het contactslot dat deze aan vervanging toe is, al gaat de startmotor dan wel draaien volgens mij

Ludo

Citaat van: Sbv op 28-01-2009 13:46:23
Misschien anders de antennering rondom het contactslot dat deze aan vervanging toe is,

weinig kans.
die zit niet op een '95er.  :eusa_shhh:

Sbv

Citaat van: Ludo op 28-01-2009 15:30:15
Citaat van: Sbv op 28-01-2009 13:46:23
Misschien anders de antennering rondom het contactslot dat deze aan vervanging toe is,

weinig kans.
die zit niet op een '95er.  :eusa_shhh:
Weer wat geleerd, dank U

haasje

en relais 103 is van de brandstofpomp, en die werkt zegt hij. Volgens mij is het enige relais wat er iets me te maken heeft van het alarm (210/211)

PininFan

Het kan i.d.d. heel goed het start relais op de startmotor zijn. Als dit een beetje gaar wordt krijg je dit ook. Het kunnen ook de borstels van de startmotor zijn. In beide gevallen starter er af en laten testen.

Een heel kleine kans is het contactslot. Dat zou je moeten merken door ander gedrag wanneer je vaak met het sleuteltje draait. Dus als hij niet direkt gaat lopen het direct weer te proberen.

Ik zou niet hopen dat het vanzelf overgaat. Hij laat je een keer staan.

Succes

Walter

globbink

Dank voor de reacties.

Als er tussen de accu en de startmotor niets spannender te beleven is dan een dikke draad en de draad van contactslot naar startmotor, dan is de conclusie haast onontkoombaar dat het simpelweg aan de startmotor ligt, of aan het relais dat daarop zit. Bot sleutelwerk dus.
Volgens mij is het geen makkelijke: tot op heden ben ik er nog niet in geslaagd te zien waar het ding precies zit. Is het een beetje te doen om het ding te vervangen?

Luuk

killhorst

kijk ook even bij mijn probleem. er zitten meerdere van die relais in je auto. je kan ze onderling verwisselen en dan moet je het weten.

Langdurig sleutel omdraaien is voor mij nieuw. ga ik volgende keer ook proberen.
rene