zomer- in combinatie met winterbanden

Gestart door VOLVOlkert, 31-12-2007 17:24:24

Vorige topic - Volgende topic

MarcoV

Ik geef het ( als professioneel opgeleid en zeer goed getrainde chauffeur ) op. :eusa_wall: :eusa_wall:

MarcoV ;D

Frans_S

Beste lezers

Vorig jaar van bedrijfswege een cursus defensief autorijden gehad,
en daar werd verteld dat de banden met de meeste profiel,
dus de beste banden altijd achter moeten liggen.

VOLVOlkert

Citaat van: MarcoV op 04-01-2008 22:11:49
Ik geef het ( als professioneel opgeleid en zeer goed getrainde chauffeur ) op. :eusa_wall: :eusa_wall:

MarcoV ;D

Wat geef je op, MarcoV?

Emiel

Citaat van: FelixB op 04-01-2008 14:44:44
Och, als je steeds goed gereden hebt op winterbanden en geen rare escapades uithaalt zou ik ze er ook gewoon onderlaten, scheelt je veel geld.

Helaas bepaal je zelf niet of je in rare situaties komt....

elianmars

Alwéér een discussie over wel/niet winterbanden.........  :eusa_wall: :eusa_wall:

Je vraagt hier advies, krijgt het en slaat dan vrolijk de adviezen in de wind.
Persoonlijk zou ik niet snel bezuinigen op banden. Die vier dingen zijn het enige contact met de weg. Als je geen geld hebt voor twee nieuwe banden, zou ik me toch maar eens gaan afvragen of het niet verstandiger is om te gaan fietsen  :eusa_think:

Een beetje band kost rond de 75 euro. Ik zou voor 200 euro (inkl. montage en balanceren) niet mijn leven op het spel willen zetten, hoor.

VOLVOlkert

Citaat van: elianmars op 05-01-2008 10:47:51
Alwéér een discussie over wel/niet winterbanden.........  :eusa_wall: :eusa_wall:

Je vraagt hier advies, krijgt het en slaat dan vrolijk de adviezen in de wind.
Persoonlijk zou ik niet snel bezuinigen op banden. Die vier dingen zijn het enige contact met de weg. Als je geen geld hebt voor twee nieuwe banden, zou ik me toch maar eens gaan afvragen of het niet verstandiger is om te gaan fietsen  :eusa_think:

Een beetje band kost rond de 75 euro. Ik zou voor 200 euro (inkl. montage en balanceren) niet mijn leven op het spel willen zetten, hoor.

Met het verkeerde been uit bed gestapt? Ik sla helemaal geen advies in de wind, ik ben gewoon nog niet overtuigd.

Turbobiker

Citaat van: MarcoV op 04-01-2008 22:11:49

MarcoV ;D

Dan hoop ik dat jij morgen op de meeting op zomerbanden aan komt rijden. De voorspellingen zijn namelijk dat het warmer wordt dan 7 graden. Beetje onveilig om dan nog op winterbanden te rijden...

;D
De Tussenpaus

elianmars

Citaat van: VOLVOlkert op 05-01-2008 10:50:11

Met het verkeerde been uit bed gestapt?

Eerlijk gezegd wel, ja.......  :-[

VOLVOlkert

Citaat van: elianmars op 05-01-2008 11:01:39
Citaat van: VOLVOlkert op 05-01-2008 10:50:11

Met het verkeerde been uit bed gestapt?

Eerlijk gezegd wel, ja.......  :-[

Ai, vervelend... Bij mij doet koffie met eenkrantje wonderen. Sterkte!

thuur

Tja, ik had niet anders verwacht. Tal van topics die de zin en onzin van winterbanden bespreken en toch is er altijd weer een groepje wat een heel specifieke vraag niet gewoon beantwoordt maar gaat "discussieren" over iets wat niet ter sprake is.

Gewoon overheen lezen ;)

Gr 8)

bassie81

Als je het hele jaar op dezelfde banden wilt rijden, moet je gewoon goede zomer banden laten monteren.

Aangezien het nu toch winter is kan het omwisselen van voor naar achte een goede tussenoplossing zijn mits de achtebanden dan nog wel genoeg, minimaal 2 mm liefst meer dan 3mm, profiel hebben.

Aangezien de voorbanden sneller slijten, moet je wel de banden met het meeste profiel voor monteren, anders hou je altijd het probleem dat je maar twee nieuwe banden nodig hebt en dus nooit goed kunt wisselen van type, merk.

Zomer- en winterbanden mixen onder de auto lijkt mij heel gevaarlijk. De banden op de verschillende assen reageren anders op verschillende situaties wat tot gevaarlijke stuurreacties kan leiden en slippartijen. Winterbanden hebben minder grip in veel omstandigheden, maar onder sommige omstandigheden is het juist omgedraaid. daarnaast hebben winterbanden gemiddelde een 10% langere remweg dan zomerbanden, tenzij op sneeuw of extreme kou. niet mixen dus.

VOLVOlkert

Citaat van: bassie81 op 05-01-2008 19:07:54
Als je het hele jaar op dezelfde banden wilt rijden, moet je gewoon goede zomer banden laten monteren.

Aangezien het nu toch winter is kan het omwisselen van voor naar achte een goede tussenoplossing zijn mits de achtebanden dan nog wel genoeg, minimaal 2 mm liefst meer dan 3mm, profiel hebben.

Aangezien de voorbanden sneller slijten, moet je wel de banden met het meeste profiel voor monteren, anders hou je altijd het probleem dat je maar twee nieuwe banden nodig hebt en dus nooit goed kunt wisselen van type, merk.

Zomer- en winterbanden mixen onder de auto lijkt mij heel gevaarlijk. De banden op de verschillende assen reageren anders op verschillende situaties wat tot gevaarlijke stuurreacties kan leiden en slippartijen. Winterbanden hebben minder grip in veel omstandigheden, maar onder sommige omstandigheden is het juist omgedraaid. daarnaast hebben winterbanden gemiddelde een 10% langere remweg dan zomerbanden, tenzij op sneeuw of extreme kou. niet mixen dus.

Beste Bassie81, Hartelijk bedankt voor het uitgebreide en heldere antwoord. Ik heb nu antwoord op al mijn vragen. Het is goed geweest de voorbanden met de achterbanden te wisselen. Ik heb achter nog 3 a 4 mm profiel, dus dat is genoeg. Tegen de tijd dat alle vier de banden versleten zijn, koop ik vier nieuwe zomerbanden.

Hartelijke groet,

VOLVOlkert

VOLVOlkert

Citaat van: thuur op 05-01-2008 18:50:42

Tja, ik had niet anders verwacht. Tal van topics die de zin en onzin van winterbanden bespreken en toch is er altijd weer een groepje wat een heel specifieke vraag niet gewoon beantwoordt maar gaat "discussieren" over iets wat niet ter sprake is.

Gewoon overheen lezen ;)

Gr 8)

Beste Thuur, Ik weet niet zo goed hoe ik je reactie uit moet leggen. Ik heb een concrete vraag, krijg daar een half antwoord op, er komen andere zaken ter sprake, er wordt mij aangeraden nog wat te zoeken op het internet, er komen andere reacties en opeens lijkt het not done om over winterbanden te praten. Klopt dat?

elianmars

Het is zeker niet not done om over winterbanden te praten, hoor. Alleen is het hier op het forum steeds weer zo dat een discussie over winterbanden uitloopt op een welles/nietes-spelletje.
Eigenlijk valt het in dit topic nog wel mee (ik ben inmiddels weer een beetje vrolijker dan vanmorgen, dus sorry nog voor mijn reactie eerder).

Als de banden die je nu achter hebt liggen nog 3 tot 4 mm profiel hebben, kun je nog wel even vooruit. Voor winterbanden is het eigenlijlk minimaal, maar sneeuw zullen ze waarschijnlijk toch niet zien, dus gewoon lekker een tijdje doorrijden met deze banden  ;)

VOLVOlkert

Citaat van: elianmars op 05-01-2008 20:37:53
...Eigenlijk valt het in dit topic nog wel mee (ik ben inmiddels weer een beetje vrolijker dan vanmorgen, dus sorry nog voor mijn reactie eerder).

Geen probleem! Ik heb er zelf ook wel eens last van. Bedankt voor je toelichting!