Smurrie op oliepeilstok na olie verversen (half syntetisch)

Gestart door DaMenaCe, 05-02-2008 20:44:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DaMenaCe

Hoi,

Ik kwam er gister achter dat er allemaal smurrie op mijn oliepeilstok zit. Er zit geen smurre op de oliedop.
Dit is gebeurd nadat ik de olie heb ververst met 10w40 half syntetisch en er +- 6000km mee heb gereden.

Ik moest meteen aan mijn koppakking denken, maar dat kan bijna niet met mijn rijstijl (of kan je koppakking ook stuk gaan als je normaal en rustig met een auto omgaat?) en dit :

- Geen koelvloeistof verbruik
- Absoluut geen rook uit de uitlaat als deze warm is (bij koud gewoon waterdamp)
- Geen olie in koelvloeistof reservoir

Nu lees ik dit ergens(gevonden via google) :

---------------------
wel als dit voorkomt zoals u daar beschrijft, dan zal die motor wel lopen op half-synthetische olie. Dus overgeschakeld van minerale olie naar synthetische.
Twee oorzaken; De Olie:
in de half-synthetische olie is vocht ingedrongen. Dus na het opwarmen van de olie, gaat het vocht (heel miniem) kan de olie het minieme vocht niet meer opnemen, en gaat zich gewoon vast zetten op de olie.
Of na het invoegen van de half- of vol synthetische olie gaat de achtergebleven minerale olie zich vlokken, en krijgt men zo smeurie op de peilstok en in de motor.Want die soorten olie kan je best niet vermengen om vlokvorming te voorkomen. Want er komen gegaranderd vodden van.

Er is hier op t forum al eens een discussie gevoerd over het invoegen van half-synthetische of synthetische olie in een motor waar voorheen gewone minerale olie in was.
--------------------------

Klopt dit verhaal boven? Ik heb deze auto bijna een jaar, en heb geen idee wat voor olie er in heeft gezeten.
Of moet ik me toch zorgen gaan maken.

Het gaat om een Volvo S70 2.0i op LPG(g3 met verdamper)uit 1997, kmstand van 291.000 en olieverbruik van ongeveer 1 liter op de 10.000km .
Graag jullie reactie.

WYD

Als je de olie ververst hebt en niet bijgevuld, kan de olie in principe niet mengel, er blijft maar een minimale hoeveelheid van de oude olie achter.
Weet je of je het probleem ook al voor de oliewissel had?
Smurrie/sludge duidt vaak op vocht in de olie, dit komt meestal voor door een verstopte carterontluchting.
Hey rechtuitridder, kun je ook nog 'n beetje sturen!?

Marc O.

Rij je veel korte stukjes? Waarschijnlijk is het gewoon wat vocht in de olie waardoor je die smurrie krijgt. Is een redelijk normaal verschijnsel. Zoek maar eens op "mayonaise". Een keer een flink lange rit maken, dan zal die mayo verdwijnen (vocht verdampt uit de olie).
...The Nile isn't just a river in Africa...

DaMenaCe

Dat is het hem juist, ik rij veel op de snelweg van Leeuwarden naar Amsterdam.. Auto wordt nauwelijks gebruikt voor korte ritten.

Ik heb wel even in het begin 1 liter bijgevuld in olie waar ik geen idee had wat voor olie het was.
Pas 2 maanden erna heb ik de olie ververst.
Ik heb het hiervoor nog niet gezien, en ik checkte toch best wel vaak de olie.

Maar aan jullie reactie te lezen hoeft het niet eens de koppaking te zijn?
En carterontluchtig.. dan moet ik mij daar in gaan verdiepen..

razorx

Bij dit weer heb je ook condens.

Als je wat sludge op de peilstok na een tijd stil te staan hoeft dat niet verontrustend te zijn.

Direct na een lange rit wel.

Check ook de kleur van je koelloeistof. Ziet die er nog normaal uit?

Je kan ook kijken of het gaat borrelen in het expansievat van het koelwater als een ander gas geeft.

Is je motor (lees koelvloeistof)temperatuur normaal?

DaMenaCe

Citaat van: razorx op 05-02-2008 21:19:58
Bij dit weer heb je ook condens.

Als je wat sludge op de peilstok na een tijd stil te staan hoeft dat niet verontrustend te zijn.

Direct na een lange rit wel.

Check ook de kleur van je koelloeistof. Ziet die er nog normaal uit?

Je kan ook kijken of het gaat borrelen in het expansievat van het koelwater als een ander gas geeft.

Is je motor (lees koelvloeistof)temperatuur normaal?

Als ik 10min na een lange rit de olie check, dan zie ik smurrie aan mijn stok. Gisteren na een rit van 60km na +- 20 minuten check gedaan, en toen was het al opgedroogd en zat over mijn hele stok... Spul erafgehaald en opnieuw, en dan zit het alleen beneden (maar niet echt super veel, maar oliepeil staat ook wel net boven minimum. Zal morgen even wat bijvullen).

Motor temperatuur is nog steeds hetzelfde als altijd.
Kachel doet het ook (goed).
Ik heb gister ook een tissue in expansievat gedaan, maar kleur is(gewoon) doorzichtig, dus niet donker(der).
Borrelen moet ik even controleren, ik draai dan wel aan de gaskabel.. 3000rpm genoeg bij koude/warme motor?

DaMenaCe

#6
Citaat van: dennis-d op 05-02-2008 21:24:32
is in 49 van de 50 gevallen GEEN koppakking !
carterontluchting....de pot onder je inlaatspruitstuk.

Ik had hetzelfde  jaaaaaaren geleden :)

no reason for panic.....

Dat zou mooi zijn. Ik ga mij hier in verdiepen.
Bedankt voor je reactie.

Nog 1 vraag, ik lees dit van iemand uit een ander topic:

Syntetische olie in een motor doen die altijd op normale olie heeft gereden = per definitie vragen om problemen !!
De altijd dunne olie heeft de neiging om olie restanten te verwijderen, waardoor je  mogelijk (sneller) last krijgt van lekkage op bijvoorbeeld olie keerringen!! en kans loopt op verstoppingen.

Mischien bied een half sysntetische olie wat oplossingen.

Echter het sludge probleem moet je wel oplossen, want (zeker met vorst) loopt je extra risico's om door verstopte carterontluchtings leidingen, je keerringen van je krukas er uit te blazen, en die aan de koppelingszijde is een hele dure reparatie!!

-------------

Mag ik bij de volgende oliewissel GEENsyntetische olie eringooien? dus "gewone" olie?
En ik schaam mij nu een beetje dat ik een topic heb gestart waar al veel topics overzijn, enige verschil is dat ik alleen maar grote ritten maak (150-200km) en juist geen kleintjes.

thuur

Citaat van: DaMenaCe op 05-02-2008 20:44:32
Ik kwam er gister achter dat er allemaal smurrie op mijn oliepeilstok zit. Er zit geen smurre op de oliedop.

Niets aan de hand. Hebben wel meer 850 'last' van. Ik heb wel eens bij warm weer bij een 10 klepper de hele meuk gereinigd (peilstokbuis/carterontluchting/rubbertjes/en de olie vervangen uiteraard). Verse olie erin, ik rijd de auto van de smeerput af en laat hem 5 minuten stationair lopen. Ik kijk op de peilstok: vol met sludge :o :-X De auto rijdt er geen meter minder om hoor.


Let de komende tijd wel op de olie. Mocht je dikkere zwarte klonters (vlokken) gaan zien kun je een half-synthetische olie overwegen, na een 2000km op schoonloopolie. Anders: gewoon roffelen ;)


Gr 8)


Bastiaan

#8
Beetje smurrie heb ik ook last van. Is begonnen nadat het kouder buiten werd deze winter...
In september is er gas in gekomen, dus het lijkt daar ook nog samen mee te hangen

Heb nog wel een ander probleem:
Lekkage aan achterzijde blok van mijn T5. Er zit een naad (twee delen van het blok) waardoor hij iets lekt. Zou dat een lekkage kunnen zijn waarbij een additief in de olie kan helpen? Kent iemand dit probleem?  ???

zie hier http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=24688.0
- Binnenkort voor de deur: C70 2.0T Convertible 2004, 68d km
- Volvo V70 D3 geartronic 2011, Savile Grey, Limited Edition, Luxury Line MY12
- 480 2.0i Collection #372, 1995, Flame Red Metalic (verkocht onder voorbehoud)
- V70 D5 185pk GearTronic, 2007, Black Saphire Metalic (verkocht)
- 850 T5 estate, 1994, Dark Olive Pearl (verkocht!)

razorx

Citaat van: Bastiaan op 14-02-2008 17:30:49
Beetje smurrie heb ik ook last van. Is begonnen nadat het kouder buiten werd deze winter...
In september is er gas in gekomen, dus het lijkt daar ook nog samen mee te hangen

Heb nog wel een ander probleem:
Lekkage aan achterzijde blok van mijn T5. Er zit een naad (twee delen van het blok) waardoor hij iets lekt. Zou dat een lekkage kunnen zijn waarbij een additief in de olie kan helpen? Kent iemand dit probleem?  ???

zie hier http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=24688.0

Additieven om lekkage te dichten raan ik met klem af. Dat spul gaat niet alleen daar zitten waar je het wil hebben, maar ook daar waar je het niet wilt hebben.